Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dumpventil til turbo disel! ;D


Anbefalte innlegg

heisann... jeg lurer på ossen dumpventil jeg skal kjøpe til turbon som sitter i en nissan patrol 86 3,3L... har litt lyst til å sette på det for å få noe ikke alle andre har :whistle: åsså skal jeg sveise nytt eksos anlegg til den som skal komme ut forran venstre bakdekk, hvem tommer bør eksosanlegge være? :dribble:

 

på forhånd takk for alle svar :D

 

Mvh Stian :!:

Endret av StiaNvell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fant noe

 

 

Verdt å vite om turbo.

 

For mange her i verden er en turbo noe som snurrer fort rundt, lager kul plystrelyd og får bilen til å gå fortere. En wastegate er en snål dings, og en dump valve/pop-off en greie som lager tøff lyd når du slipper gassen. Riktig så enkelt er det ikke.

 

 

Hvordan fungerer egentlig en turbo?

Turboen består av en kompressordel og en turbindel. I hver av delene er det et skovlehjul. Disse er igjen forbundet via en felles aksel. Kompressordelen suger til seg luft, komprimerer den og pumper den inn i motoren. Dette skjer først når du har gitt litt gass og eksosen (varmen) fra denne passerer turbinhjulet på vei ut i eksosanlegget. Denne eksosenergien setter snurr på turbinhjulet, som altså er forbundet med kompressorhjulet, og ytterligere øker komprimeringen og tvangsmatingen av innluft. Nettopp denne selvforsterkende effekten er det som kan kjennes på de fleste turbomotorer. Ladetrykket begrenses ved at eksosen sluses utenom turbinskovlene og gjennom en wastegate ventil.

 

Hva er en wastegate ventil?

Wastegate ventilen står parallelt med turbo og regulerer turbotrykket.

Ved oppgitt maks trykk åpner denne og slik at eksosen går rett ut, utenom turbo. Denne gjør det mulig å kjøre med maks turbo tykk på lavere turtall uten å være redd for å overbelaste turboen ved høyere turtall.

 

Hva er hensikten med en avlastningsventil(også kalt Dump-valve eller Pop-off)?

Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 100 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolagg

 

Hvorfor ettermontere en dump ventil?

På de fleste turbobiler finnes det som regel en avlastningsventil som resirkulerer overskuddsluften tilbake til sugesiden av turboen. Dette er løst med en ventil som enten sitter i selve kompressorhuset av turboen eller at det sitter en ventil like etter utløpet av turboen. Dersom den sitter på slangen ut fra turboen er den mest sannsynlig av plast og kan med fordel byttes til en mer robust versjon, spesielt på trimmede biler.

 

Hvor bør pop-off ventilen monteres?

De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som flertallet vil ha. Dette er derimot ikke optimalt effektmessig. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snus og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet.

Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass

 

Hva bør en passe på?

En ting en bør være obs på ved bytte fra original resirk. til åpen dump valve er at på mange biler i dag finns en luftmengdemåler som måler mengden luft motoren suger til seg. Enkelte biler med luftmengdemåler kan få problemer ved montering av dump valve som slipper luften ut i det fri, oftest i form av at bilen stopper når du slipper den ned på tomgang og/eller får uren gange på tomgang. Når gass-spjeldet er lukket og motoren går er det vakum i innsuget og da åpnes dump valven og innsprøytingen tror den får mer luft en den egentlig gjør og mater på for mye bensin. Dette kan igjen føre til at enkelte biler går i nødprogram. De fleste biler får du ut av nødprogram ved å ta strømmen en liten stund, men enkelte må inn på verksted for å få nullstilt feilregister.

For å sjekke om bilen vil få problemer før du evt kjøper en kostbar dump valve kan du ta løs slangen fra dump valve til sugesiden av turbo slik at den blåser trykket ut i fri luft og kjør slik en stund. Husk å blinde slangen du tar av, vær sikker på at blindingen ikke kan suges inn i turboen.

Viser det seg at bilen din ikke fungerer med åpen dump valve finns det mange forsterkede resirkulerende varianter. Monterer du en slik lønner det seg også å flytte denne til etter intercooler. Både med tanke på retningen på luftstrømmen men også for ikke å resirkulere oppvarmet luft tilbake til turbo. Luften som kommer ut fra turboen kan ha en temperatur på over 200 grader, noe som er lite gunstig effektmessig. Luften inn i motoren bør være så kald som mulig, det er derfor en monterer en intercooler etter turboen. Men en intercooler kan ikke utføre mirakler, jo varmere luft den får inn, jo varmere er den som kommer ut. En resirk. ventil som er montert rett etter turboen slipper oppvarmet luft inn foran turboen igjen, noe som bidrar til å øke temperaturen på luften ut fra turbo.

 

 

 

Ettersom jeg har lest meg til, er en storre dumpvalve ment for a slippe ut mer luft som lager mer lyd. Men da tar det ogsa lenger tid a lade opp igjen trykket, som gjor at bilen far mindre effekt. (Men jeg vil si at det er vaerdt det; det er jo drit kul lyd xD)

Lenke til kommentar

har du prøvd å søke på dumpventil og diesel på forumet eller? er eit meget omtalt emne.det er litt meir avansert på diesel enn på bensin bilar. Alle dumpeventilar med riktig type fjør (les hardhet tilpassa ladetrykket) kan brukast på alle bilar (les bensin) med turbo.

Er berre å skrinlegge prosjektet viss du ønskjer at bilen din ikkje skal miste effekt...

 

offtopic: du har høyrd om hvilken/hvilket/hvilke eventuelt korleis sant?

http://www.fmh.moo.no/

Lenke til kommentar
Er berre å skrinlegge prosjektet viss du ønskjer at bilen din ikkje skal miste effekt...

9152050[/snapback]

 

Dumpventilen slipper ut overtrykket i det du slipper gassen for at ikke turboen skal bli bremset ned av mot-trykket. Dvs. en dumpventil hjelper til slik at turboen raskere bygger opp turbotrykket når du igjen gir gass.

 

Og en mister ingen effekt - får bare bedre respons dersom den er installert riktig.

Lenke til kommentar

er da ikke så lenge siden dette var oppe, de kom jo da frem til at dieselmotor trenger høytrykket da den jobber på en annen måte en vanlig bensinmotor. var noe med å bygge opp trykk for å fordele drivstoff skikkelig.

på en bensinbil så kan dumpventil ha en skikkelig funksjon på diesel blir det bare ødeleggende. iallefall sånn jeg forsto det.

 

skal lete etter den tråden nå så poster jeg den vis jeg finner den.

 

:edit update:

 

pop off til TDI

dette er en annen diskusjon på dette. les den og eventuelt linken som er i bunnen av den saken.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Før du gjør noe som helst så finn ut om bilen din har gasspjeld. Mener å huske at noen av de gamle nissandieselene hadde dette.

9154230[/snapback]

 

 

På nissans SD33 (3.3 sugediesel) er det gasspjeld og vakumstyrt dieselpumpe... På SD33T-utgaven (med turbo) er gasspsjeldet fjærnet og gasspedalen går rett til pumpa..

Lenke til kommentar

buckley: Siden du helt klart ikke forstår forskjellen på en diesel og en bensinmotor, og definitivt ikke aner hva du snakker om, bør du la vær å gi råd til folk som trenger reelle råd.

 

StiaNvell: En bensinmotor med turbo suger opp dumpen når gasspjeldet stenges, slik at lufta som ellers ville blitt stansa av gasspjeldet får strømme ut via trykksiden på dumpen. Når gasspjeldet åpnes igjen etter giring forsvinner suget som åpnet dumpen, og den stenger. Når ladetrykket igjen stiger, vil også suge-siden av dumpen bli satt under trykk, slik at dumpen tetter skikkelig.

 

Det GÅR an å montere dump på en diesel, men den har ingen funksjonell hensikt. Hensikten da er bare å lage en lyd. Du kan bruke omentrent hvilken som helst dump, MEN den må ha ei veldig sterk fjær. Aktiveringen av sugesiden må i mangel av gasspjeld gjøres via en magnetventil og da være koblet til bilensvacuumsystem for bremsene. Ekstra sterk fjær trenger du fordi bilens vacuumsystem ikke kan gi mottrykket på sugesiden som en bensinmotor kan.

 

Edit: Mangelen på mottrykk på sugesiden kan gi luftlekkasje, som reduserer motoreffekten, for sterk fjær gjør at dumpen ikke åpner i det heletatt.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...