Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot-problemer, booter hverken fra HD eller CD

Anbefalte innlegg

Begynner å bli grundig lei av denne PC'en nå, det har vært så mye rot at jeg har mest lyst til å slenge den i veggen, men nå er altså et nytt problem oppstått og det er ganske massivt.

Maskina nekter å boote fra hverken HD eller CD, hvorfor aner jeg ikke. Begge blir funnet av BIOS.

Problemet oppsto etter en maskinkræsj hvor jeg måtte ta en hardboot (holde inn avknappen i 5 sek), når jeg slo på fant ikke maskina HD'en jeg booter fra. Prøvde en gjenoppretting fra WinXP CD først, det gikk ikke da den heller ikke fant HD.

Jeg gikk så inn på diverse diagnostic tools (driver fitness test, seatool etc) og de fant den heller ikke. Jeg hørte etter et par oppstartinger at HD ikke starta i det hele tatt, åpna maskina og trykka kablene ordentlig på plass (de virka ikke løse). Når jeg nå starta igjen fant maskina HD, men ville ikke boote fra den, og nå ville den heller ikke boote fra CD-ROMen!?

BIOS finner nå både HD og CD-ROM, men ved oppstart får jeg bare "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AVD PRESS ENTER". Har prøvd 3-4 ulike system disks i CD-rom uten resultat.

Jeg er nær ved å gi opp hele denne fordømte maskina og prøve å få heva kjøpet (kjøpt brukt for 3-4 mnd siden), men håper virkelig noen har noen gode forslag først.

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så funker alt igjen ja. Etter 45min hvor alt etter tur har brutt sammen og gått til h*** og hvor jeg endte opp i situasjonen over. Omfg... eneste jeg gjorde var å ta ut CD, HD nr2 og boot-HD og så koble dem til igjen en etter en.

Noen som vet hva som _var_ galt? Jeg blir jo ikke overrasket om det skjer igjen -_-

Lenke til kommentar

Hvis det skjer en gang til, så kan du prøve å resette bios. Da blir hdd'ene osv. "registrert på nytt". Er ikke sikker på om det var dette som skjedde når datan din begynte å funke igjen men..... ikke farlig å prøve å resette ihvertfall

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Og så funker alt igjen ja. Etter 45min hvor alt etter tur har brutt sammen og gått til h*** og hvor jeg endte opp i situasjonen over. Omfg... eneste jeg gjorde var å ta ut CD, HD nr2 og boot-HD og så koble dem til igjen en etter en.

Noen som vet hva som _var_ galt? Jeg blir jo ikke overrasket om det skjer igjen -_-

9148991[/snapback]

Jeg hadde det samme problemet. så gjorde jeg hva du beskrev her, ta ut all hd'ene, cd-rom osv. Det funket det... Men det som bekymrer meg nå er at winxp nå er så jæklig treig til å starte opp. Har du samme symptomene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9148991[/snapback]

Jeg hadde det samme problemet. så gjorde jeg hva du beskrev her, ta ut all hd'ene, cd-rom osv. Det funket det... Men det som bekymrer meg nå er at winxp nå er så jæklig treig til å starte opp. Har du samme symptomene?

9351865[/snapback]

Nei, maskina mi fungerte helt fint den... frem til for 3 dager siden. Da havna jeg på samma kjøret igjen, og nå nekter den å starte uansett hva jeg gjør. Har reinstallert to ulike versjoner av OS, kjørt 3 ulike diagnostic tools og alle funksjonene i dem (de finner ingen feil, har likevel prøvd å slette all data før reinstall av OS), og prøvd å ta ut og sette inn kablene. Alt uten hell denne gangen :((

Lenke til kommentar

Og nå vet jeg - med ganske stor sikkerhet - hva som er problemet. Det er likevel kablene. Jeg byttet de som gikk til HD og DVD-ROM og nå fungerer det igjen helt feilfritt. Det er altså den som tidligere gikk til HD som ikke er helt 100%. Verste er at jeg mistenkte dette sist gang, men hadde glemt det helt til jeg kom inn hit for å poste om de "nye" problemene... vel, vel, problemet er nå løst og jeg slapp å slette den største HDen. Håper andre kan dra nytte av denne info'en.

Endret av TheOddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...