Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvilken conf fil i samba

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter her med min nye ubuntu installasjon og sliter litt med fildeling med min win XP maskin. Jeg har lasta ned vmware image for ubuntu 7.04 og lagt inn samba og har også fått lagt inn SWAT. Når jeg kjører kommandoen whereis samba ? komemr dette opp

samba: /etc/samba /usr/lib/samba /usr/share/samba /usr/share/man/man7/samba.7.gz

?:

Jeg ser at det ligger noe samba på etc/ og på usr/share. Når jeg går inn i etc/samba så ligger det en smb.conf. men det gjør det også på usr/share/samba. Når jeg nå bruker SWAT til å konfiguere smb.conf er det smb.conf fila som ligger under etc/samba som blir endret og ikke den som ligger inder usr/share/samba. Men det vikrer på meg som at det er smb.conf fila under usr/share/samba som bestemmer nettverksinstillingene på linux maskinen. Mitt 1000kr spørsmål er da, hvordan få SWAT til å editere riktig smb.conf fil, og hvorfor er det opprettet to conf filer.

edit:

etter en liten restart fungerer det. :D

Hvordan får jeg restartet samba..

Endret av HPh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg sitter her med min nye ubuntu installasjon og sliter litt med fildeling med min win XP maskin. Jeg har lasta ned vmware image for ubuntu 7.04 og lagt inn samba og har også fått lagt inn SWAT. Når jeg kjører kommandoen whereis samba ?  komemr dette opp

samba: /etc/samba /usr/lib/samba /usr/share/samba /usr/share/man/man7/samba.7.gz

?:

Jeg ser at det ligger noe samba på etc/ og på usr/share.  Når jeg går inn i etc/samba så ligger det en smb.conf. men det gjør det også på usr/share/samba.  Når jeg nå bruker SWAT til å konfiguere smb.conf er det smb.conf fila som ligger under etc/samba som blir endret og ikke den som ligger inder usr/share/samba. Men det vikrer på meg som at det er smb.conf fila under usr/share/samba som bestemmer nettverksinstillingene på linux maskinen.  Mitt 1000kr spørsmål er da, hvordan få SWAT til å editere riktig smb.conf fil, og hvorfor er det opprettet to conf filer.

edit:

etter en liten restart fungerer det. :D

Hvordan får jeg restartet samba..

9148861[/snapback]

/etc/init.d/samba restart

Edit: Eller siden du bruker SWAT så skal det være mulig å gjøre det der. Husker ikke helt i farten hvor eller hvordan.

Endret av JFTech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...