Gå til innhold

Endre størrelsen på et bilde

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg endret størrelsen på et bilde fra 2,25 Mb til 300 Kb?

Jeg har ikke Photoshop, men bruker PhotoFiltre.

Vet ikke om spørsmålet er postet rett, men kan moderator flytte spørsmålet til rett kategori om nødvendig?

Jeg er ganske grønn på dette, så det hadde vært fint med litt hjelp :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har posta i rett kategori.

For å få ned filstorleiken er det to ting ein kan/må gjere:

1. Gjere bilete mindre (i antal pikslar). Dette gjer ein i Photofiltre ved å gå til Bilde --> Bildestørrelse (Ctrl + H).

2. Lagre i eit komprimert format. For fotografi er JPG det greiaste, for skjermskot likar eg PNG best. Vel Fil --> Lagre som. Når ein lagrer som JPG får ein etter å ha trykt Lagre opp eit vindauge der ein kan bestemme graden av komprimering. Ved å trykke Forhåndsvisning vil du sjå korleis den lagra fila vert sjåande ut, samt kor stor den vert.

Redigert: Merk at førehandsvisninga ikkje oppdaterer seg automatisk, du må trykke på knappen.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som vet om man kan endre størrelse i ZoomBrowser, EOS Utility eller Photoshop Elements? Og eventuelt hvordan?

9160146[/snapback]

Du kan endre størrelsem i ZoomBrowser. Den er kjekk å bruke. Bruker den alltid til det når jeg sender bilder i mail. Merk bildet/bildene du vil redusere, høyreklikk, velg "Send images by mail", da finner du flere muligheter for størrelsen, om du vil legge det i en ny mappe, eller direkte i en mail. (Lurt å passe på at man ikke erstatter det opprinnelige bilde med en forminsket utgave da. Man kan ikke gjøre bildet større igjen.

RandiA

Lenke til kommentar
Noen som vet om man kan endre størrelse i ZoomBrowser, EOS Utility eller Photoshop Elements? Og eventuelt hvordan?

9160146[/snapback]

Du nevner Canon sine program. Da har du vel også Digital Photo Professional som også følger med Canon. Med det programmet kan du forminske både i pixler og kvalitet.

9458160[/snapback]

Thanks! Fikk med det programmet når jeg kjøpte 30D.

Lenke til kommentar

9160146[/snapback]

Du kan endre størrelsem i ZoomBrowser. Den er kjekk å bruke. Bruker den alltid til det når jeg sender bilder i mail. Merk bildet/bildene du vil redusere, høyreklikk, velg "Send images by mail", da finner du flere muligheter for størrelsen, om du vil legge det i en ny mappe, eller direkte i en mail. (Lurt å passe på at man ikke erstatter det opprinnelige bilde med en forminsket utgave da. Man kan ikke gjøre bildet større igjen.

RandiA

9492729[/snapback]

Ok, flott! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...