UnknownSource Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hvordan får jeg endret størrelsen på et bilde fra 2,25 Mb til 300 Kb? Jeg har ikke Photoshop, men bruker PhotoFiltre. Vet ikke om spørsmålet er postet rett, men kan moderator flytte spørsmålet til rett kategori om nødvendig? Jeg er ganske grønn på dette, så det hadde vært fint med litt hjelp :-) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Du har posta i rett kategori. For å få ned filstorleiken er det to ting ein kan/må gjere: 1. Gjere bilete mindre (i antal pikslar). Dette gjer ein i Photofiltre ved å gå til Bilde --> Bildestørrelse (Ctrl + H). 2. Lagre i eit komprimert format. For fotografi er JPG det greiaste, for skjermskot likar eg PNG best. Vel Fil --> Lagre som. Når ein lagrer som JPG får ein etter å ha trykt Lagre opp eit vindauge der ein kan bestemme graden av komprimering. Ved å trykke Forhåndsvisning vil du sjå korleis den lagra fila vert sjåande ut, samt kor stor den vert. Redigert: Merk at førehandsvisninga ikkje oppdaterer seg automatisk, du må trykke på knappen. Endret 26. juli 2007 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
UnknownSource Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Tusen takk for hjelpen :-) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Hvordan får jeg endret størrelsen på et bilde fra 2,25 Mb til 300 Kb?Jeg har ikke Photoshop, men bruker PhotoFiltre. Hvis du skal gjøre det på mange bilder, har forøvrig Faststone et gratisverktøy for batch-resize av bilder... Faststone.org Endret 26. juli 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Det har ogso Photofiltre, so ein treng ikkje installere noko nytt: Verktøy --> Batch-konvertering. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Noen som vet om man kan endre størrelse i ZoomBrowser, EOS Utility eller Photoshop Elements? Og eventuelt hvordan? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Dei to fyrste veit eg ingenting om, men Elements kan sjølvsagt gjere det. Under Image-menyen ein stad finn du Resize eller noko slikt. Lenke til kommentar
fastone Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hvordan gjør man det hvis man vil øke størrelsen? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Noen som vet om man kan endre størrelse i ZoomBrowser, EOS Utility eller Photoshop Elements? Og eventuelt hvordan? 9160146[/snapback] Du nevner Canon sine program. Da har du vel også Digital Photo Professional som også følger med Canon. Med det programmet kan du forminske både i pixler og kvalitet. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Noen som vet om man kan endre størrelse i ZoomBrowser, EOS Utility eller Photoshop Elements? Og eventuelt hvordan? 9160146[/snapback] Du kan endre størrelsem i ZoomBrowser. Den er kjekk å bruke. Bruker den alltid til det når jeg sender bilder i mail. Merk bildet/bildene du vil redusere, høyreklikk, velg "Send images by mail", da finner du flere muligheter for størrelsen, om du vil legge det i en ny mappe, eller direkte i en mail. (Lurt å passe på at man ikke erstatter det opprinnelige bilde med en forminsket utgave da. Man kan ikke gjøre bildet større igjen. RandiA Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Forøvrig så har Mircrosoft lansert en "add-on" som i alle fall fungerer i Windows XP som gjør denne jobben. Alt du trenger å gjøre er å markere de filene du ønsker å endre og trykke med høyre mustast og skrive inn størrelsen. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Noen som vet om man kan endre størrelse i ZoomBrowser, EOS Utility eller Photoshop Elements? Og eventuelt hvordan? 9160146[/snapback] Du nevner Canon sine program. Da har du vel også Digital Photo Professional som også følger med Canon. Med det programmet kan du forminske både i pixler og kvalitet. 9458160[/snapback] Thanks! Fikk med det programmet når jeg kjøpte 30D. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Noen som vet om man kan endre størrelse i ZoomBrowser, EOS Utility eller Photoshop Elements? Og eventuelt hvordan? 9160146[/snapback] Du kan endre størrelsem i ZoomBrowser. Den er kjekk å bruke. Bruker den alltid til det når jeg sender bilder i mail. Merk bildet/bildene du vil redusere, høyreklikk, velg "Send images by mail", da finner du flere muligheter for størrelsen, om du vil legge det i en ny mappe, eller direkte i en mail. (Lurt å passe på at man ikke erstatter det opprinnelige bilde med en forminsket utgave da. Man kan ikke gjøre bildet større igjen. RandiA 9492729[/snapback] Ok, flott! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå