Fattig Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Hei. Jeg lurer på om hvordan man forholder seg ved deling av innbo ved separasjon/skilsmisse. Saken er som følger: Hun og Han har ved ekteskapets inngåelse hver sine "like" gjenstander av vaskemaskin, kjøleskap, salongbord og sofa. Disse gjenstandene som Hun har blir lagret i kjelleren, men litt senerer blir disse utlånt til Hennes's datter som har flyttet ut. Etter et drøyt års ekteskap kjøper Han ny vaskemaskin og kjøleskap da de gamle går i stykker. Sofaen og bordet til Han blir kastet og erstattet med nytt, og alt betalt av Han. Etter nesten 2 års ekteskap vil Hun og Han skilles. Har da Hun rett til en halvpart av disse gjenstandene, og således på en måte få dobbelt opp, siden Hennes gjenstander allerede finnes - bortlånt hos datter. Hva med hvitevarene som var en erstatning for Han's opprinnelige gjenstander som ble oppbrukt av begge parter. Har Hun rett på en verdi av disse? Edit: Byttet ut A og B med Hun og Han. Kanskje litt enklere å forholde seg til? Endret 28. juli 2007 av Fattig Lenke til kommentar
Fattig Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Er det ingen av de aktive her som kan svare da? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg kan forsøke, men bare i korthet, da det er ganske sent. Av samme grunn bør du ta mine kommentarer med en klype salt (jeg er trøtt). Så får kanskje andre utdype og/eller korrigere. Når ektefellene skilles, skal deres formuer som hovedregel deles mellom dem. Dette gjelder så langt formuen ikke er særeie. Du nevner ikke noe om særeie, så jeg antar at formuesgodene her er felleseie. Da er utgangspunktet at eiendelenes verdi skal deles likt (med forbehold om fratrekk for gjeld). Merk at jeg her skriver verdi. Hvem som skal ha den fysiske gjenstanden, er egentlig et annet spørsmål. Slik det følger av § 66, har en ektefelle som hovedregel "rett til å beholde eiendeler (...) som han eller hun fullt ut eller for det vesentlige eier (...)" Siden det nok er klart at det her er A som eier tingene som er utlånt til datteren, har han/hun slik jeg ser det rett til å beholde dem. Så til verdispørsmålet - skal B ha halve verdien av As ting? Særlige regler gjelder for verdier som klart stammer fra formue ektefellene hadde alt ved inngåelsen. Dette er regulert i ekteskapsloven § 59. Slik jeg ser det, skal A beholde all verdien selv. Nå er det kanskje ikke dette du spør om. Du får tilgi, det er sent... Etter samme regler som de over har B trolig rett til å beholde de fysiske gjenstandene, siden han/hun eier dem. Da tingene imidlertid ikke kan omfattes av § 59, og siden det vel ikke er noen annen formue som stammer fra de gamle hvitevarene, og som derfor kan holdes utenfor, gjelder hovedregelen fortsatt - verdien av tingene skal deles. A skal ha halvparten av tingenes verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå