Gå til innhold

Test: Sony Ericsson P1i


Anbefalte innlegg

De beste, kortfattelig, lettleste, saklige og objektive testene finnes her :

http://asia.cnet.com/reviews/mobilephones/

Det er i tillegg en helt utrolig sait for alt av "konsumer elektronics".

 

Amobils tester er usaklige og subjektive. Dette er egentlig ikke noe å diskutere, og årsaken til at det er slik er umodenhet hos de som tester, blandet med en lite dyptgående forståelse av det tekniske. Mengden informasjon er alikevel bra.

 

For a ta en sammenligning er bladet Motor nøytral, saklig og objektiv i sine tester av bil, mens dagsavisene ikke er det. (selv om de begge har faktene på plass, antall hjul, dører osv...)

 

Ellers observerer jeg at enkelte roser audunms for at han deltar i diskusjonen og klarer å holde seg i skinnet. Jeg synes det er nokså besynderlig at han gjør dette. Enten burde han holdt kjeft og tatt kritikken til etterretning, eller så burde han ha holdt kjeft og ignorert den. En test skal tross alt være såpass at den klarer å stå på egne ben, det er nemlig en av hovedegenskapene til en test.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt genialt hvor mye tull man får plass til i en post. Helt utrolig hvor mange påstander man får plass til i en post, uten så mye som et argument.

 

Helt utrolig også om noen blir overbevist av deg. Det her blir for dumt, spesielt i lengden som dere har holdt på nå.

 

Ja, P1i fikk en 4'er hos amobil. Det er faktisk ikke verre enn det, det er snakk om en mobiltelefon, ikke sønnen din eller din kone eller noe slikt.

 

:wallbash:

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt men p1i også,, falt for denne pga størelse og at det følger med gps programvare og modul, samt wlan blir digg.

 

Har hatt siemens sx1 og qtek s110 tidligere men har nå nokia 6233 så gledre meg sinnsykt til å få smartphone igjen.

6233 er kjip med tanke på multimedia og 3djeparts progrmavare.

Lenke til kommentar
Er gammel Ericsson/SonyEricsson-mann. Selvsagt skulle jeg ønske at hver eneste modell som ruller ut fra SE fabrikken fikk sju på terningen i alt fra Lofot-posten til mobilgeek.com, såpass entusiast må jeg innrømme at jeg er.

Likevel har jeg med tiden funnet ut at terningkast betyr forsvinnende lite for mitt eget valg av telefon.

Etter å ha lest hele testen på Amobil, fikk jeg så mye og så god informasjon at jeg var sikker på at P1i var telefonen for meg. Mao. de negative sidene er uvesentlige for min bruk av telefonen.

Dersom noen er så dumme at de ikke leser testen og kun handler telefon ut fra et terningkast, ja da får de ha lykke til på ferden.

 

Vil til slutt si jeg er imponert over hvor saklig audunms klarer å være i denne tråden, i motsetning til enkelte andre debatanter som viser et utrolig lavt nivå. Snakk om å ha hakk i plata... :roll:

9245697[/snapback]

 

Hvis du tror dette handler om SE vs Nokia er du helt på villspor. Dette handler om amobils inkosekvente måte å synse seg frem til et resultat som blir smørt ut over VG med anbefales eller ikke anbefales-stempel. Og hva tror du reklameverdien i et sånt oppslag er? Og da blir et resultat basert på synsing fra en som ikke engang gidder å lese instruksjonsboka, helt på viddene. Men for Nokia-fan-boys er jo dette et paradis. For jeg tipper at de aller fleste i amobils redaksjon bærer rundt på en Nokia i lommen, og da kan du jo selv tenke deg til hvilket resultat som blir synset frem neste gang vedkommende tester en Nokia eller en konkkurrent.

Lenke til kommentar
Helt genialt hvor mye tull man får plass til i en post. Helt utrolig hvor mange påstander man får plass til i en post, uten så mye som et argument.

 

Helt utrolig også om noen blir overbevist av deg. Det her blir for dumt, spesielt i lengden som dere har holdt på nå.

 

Ja, P1i fikk en 4'er hos amobil. Det er faktisk ikke verre enn det, det er snakk om en mobiltelefon, ikke sønnen din eller din kone eller noe slikt.

 

:wallbash:

9248384[/snapback]

 

Du har et poeng. Man bør ikke stille spørsmål eller være kritisk, så lenge det ikke gjelder ens egen familie, men dilte etter flertallet, og aldri stille spørsmål om noen ting...

 

Og du har ennå ikke forstått at kritikken ikke bare gjelder denne testen, men at den er et klassisk eksempel på hva amobil får seg til å gjøre.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest testen er jeg litt skeptisk til de terningskasta. ja den mangler edge og har ikke 5mpx men har mindre og finere utseende samt er 1500kr billigere enn store klompen av n95. gps er ikke innebygget men følger med noe som jeg syntes er posetivt..

 

Mulig jeg ville gitt den en 5er

 

Men en ting jeg ikke skjønner er hvordan dem kan prise iphone så høyt da det er fin designet telefon med flotte menyer men ikke noe mere. I mine øyner er den ikke verdt halvparten av den høye prisen og abo.

Lenke til kommentar

Mht iPhone, hvorfor i det hele tatt teste en telefon som hverken er tilgjengelig i Norge, eller som vil virke i Norge? Selve testen er jo også hinsides all kritikk, som jeg har vist tidligere.

 

Amobil bryter ned testene i mindre deler (skjerm, byggekvalitet osv.) Årsaken til at man gjør dette i tester er at det er mye enklere å forholde seg objektiv og saklig når man bare har en, eller noen få ting å forholde seg til (devide and conquer prinsippet). Etterpå blir det enkelt å bare summere opp og finne resultatet. Dette blir objektivt og konsistent og alle telefoner får lik behandling.

 

Men amobil gjør ikke dette. De har funnet en mye "lurere" metode. Det siste terningkastet lar de bli en helt uavhengig "totalvurdering" som ikke har noen direkte relevans til delvurderingene. Mao kaster de all mulighet til å foreta en saklig og objektiv totalvurdering på båten til fordel for ren og skjer synsing.

 

Det eneste amobil klarer å svare er "P1i fikk kun 4, live with it". De er jo ikke engang i stand til å forstå hva som kritiseres. Og så lurer de på hvordan enkelte av oss klarer å finne på så mye "rart". Jeg mener, hallo? Noen hjemme?

Endret av sgiga
Lenke til kommentar
Mht iPhone, hvorfor i det hele tatt teste en telefon som hverken er tilgjengelig i Norge, eller som vil virke i Norge? Selve testen er jo også hinsides all kritikk, som jeg har vist tidligere.

 

Amobil bryter ned testene i mindre deler (skjerm, byggekvalitet osv.) Årsaken til at man gjør dette i tester er at det er mye enklere å forholde seg objektiv og saklig når man bare har en, eller noen få ting å forholde seg til (devide and conquer prinsippet). Etterpå blir det enkelt å bare summere opp og finne resultatet. Dette blir objektivt og konsistent og alle telefoner får lik behandling.

 

Men amobil gjør ikke dette. De har funnet en mye "lurere" metode. Det siste terningkastet lar de bli en helt uavhengig "totalvurdering" som ikke har noen direkte relevans til delvurderingene. Mao kaster de all mulighet til å foreta en saklig og objektiv totalvurdering på båten til fordel for ren og skjer synsing.

 

Det eneste amobil klarer å svare er "P1i fikk kun 4, live with it". De er jo ikke engang i stand til å forstå hva som kritiseres. Og så lurer de på hvordan enkelte av oss klarer å finne på så mye "rart". Jeg mener, hallo? Noen hjemme?

9249446[/snapback]

 

 

når det kommer konstruktiv kritikk så er det enklere å svare..men når man bare kommer med håpløse påstander sånn som "dere er ikke objektive men subjektive" så er det vanskelig å fortelle så mye mer om det.

 

nå har artikkelforfatteren gang på gang forklart hvorfor han ga P1 firer..noe faktisk oxo andre tester gjør...p1 taper i sjanger proffbruker....på de andre testene jeg har lest selv.....

 

nå har det blitt gjentatte ganger forklart at stjernene i "områdene" og terningkastet ikke har sammenheng..det har jeg til og med lest på de få innleggene jeg har lest.

 

derfor skjønner jeg ikke hvorfor folk på liv og død skal bruke hele tiden sin på drittslenging...for det er dere er..

dere er misfornøyde med karakteren..akkurat som jeg var misfornøyd med karakteren Dagbladet satte på "Norah Jones" konserten....

 

det er da min mening om saken..og jeg må innrømme at dere er bra kverulante osm har faktisk skrevet så mange innlegg bare for å slenge dritt hehe :)

jeg har fulgt med på dette innlegget for å se på om jeg ville ha denne telefonen..

og jeg mener etter å ha testen den en dag siden Bror har den telefonen og jeg ikke overbevist om denne telefonen fortjener mer enn en 4'er....siden min Ipaq 6340 som er flere år gammel med qwerty tastatur gjør samme jobben...kanskje noen tideler raskere da.

Lenke til kommentar

@Blacster: Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Jeg forklarte jo nettopp hvorfor terningkastene ikke beyr noen verdens ting (annet enn hva en eller annen "journalist" hos amobil har synset seg fram til). Poenget er at amobil villeder folk med at de utfører "tester", når de vitterlig ikke gjør det. Hvorfor er dette sa innmari vanskelig å få inn i skallen? De sier jo dette selv, det er jo det du refererer til.

 

Selv har jeg ingen interesse av P1i. Jeg skal ha meg openmoko ved første anledning. At e90 fikk 6 er egentlig mye mer på jordet enn at P1i fikk 4. Men det er imidlertid summen av synsingen som blir aldeles totalt helt på jordet, og spesielt med tanke på at m600 fikk 5.

 

Skal du ha en skikkelig vurdering av telefoner så gå til cnet asia.

Lenke til kommentar
Selv har jeg ingen interesse av P1i. Jeg skal ha meg openmoko ved første anledning. At e90 fikk 6 er egentlig mye mer på jordet enn at P1i fikk 4. Men det er imidlertid summen av synsingen som blir aldeles totalt helt på jordet, og spesielt med tanke på at m600 fikk 5.

 

Skal du ha en skikkelig vurdering av telefoner så gå til cnet asia.

9250200[/snapback]

 

Har ikke fått studert nettsiden du linket til ennå, men har sjekket hva de en gang i tiden gav P990i, som amobil synset seg frem til var en gjennomsnittsmobil. :nei:

Og der var den merkelig nok excellent med 8,3 av 10 mulige. Forøvri fattige 0,1 bak E90.

Endret av poe
Lenke til kommentar
Har ikke fått studert nettsiden du linket til ennå, men har sjekket hva de en gang i tiden gav P990i, som amobil synset seg frem til var en gjennomsnittsmobil.  :nei:

Og der var den merkelig nok excellent med 8,3 av 10 mulige. Forøvri fattige 0,1 bak E90.

9250379[/snapback]

 

Hvis du er uenig i karakteren P990 fikk da den i sin tid kom så foreslår jeg at du tar det i denne tråden, som faktisk handler om testen.

 

P1i som diskuteres her ser faktisk ut til å kunne bli en lovende telefon, men jeg har blitt litt for bortskjemt med S60 når det gjelder enhåndsbruk. Skal uansett sørge for å få tatt inn en til firmaet for å få testet den ut.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Har ikke fått studert nettsiden du linket til ennå, men har sjekket hva de en gang i tiden gav P990i, som amobil synset seg frem til var en gjennomsnittsmobil.  :nei:

Og der var den merkelig nok excellent med 8,3 av 10 mulige. Forøvri fattige 0,1 bak E90.

9250379[/snapback]

 

Hvis du er uenig i karakteren P990 fikk da den i sin tid kom så foreslår jeg at du tar det i denne tråden, som faktisk handler om testen.

-KJ

9251793[/snapback]

 

Denne debatten dreier seg ikke om en enkel test. P990i ble kun dratt frem som et eksempel. Det trodde jeg alle skjønte, men der tok jeg jaggu feil.

Lenke til kommentar

Hvis du tror dette handler om SE vs Nokia er du helt på villspor. Dette handler om amobils inkosekvente måte å synse seg frem til et resultat som blir smørt ut over VG med anbefales eller ikke anbefales-stempel. Og hva tror du reklameverdien i et sånt oppslag er? Og da blir et resultat basert på synsing fra en som ikke engang gidder å lese instruksjonsboka, helt på viddene. Men for Nokia-fan-boys er jo dette et paradis. For jeg tipper at de aller fleste i amobils redaksjon bærer rundt på en Nokia i lommen, og da kan du jo selv tenke deg til hvilket resultat som blir synset frem neste gang vedkommende tester en Nokia eller en konkkurrent.

9248420[/snapback]

 

Hvem som er mest på villspor tror jeg det er delte meninger om her inne. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å skrive det du måtte ønske.

Problemet er dels måten du ytrer deg på, og dels at du lirer av deg det samme igjen og igjen og igjen i denne tråden.

Lenke til kommentar

Hvis du tror dette handler om SE vs Nokia er du helt på villspor. Dette handler om amobils inkosekvente måte å synse seg frem til et resultat som blir smørt ut over VG med anbefales eller ikke anbefales-stempel. Og hva tror du reklameverdien i et sånt oppslag er? Og da blir et resultat basert på synsing fra en som ikke engang gidder å lese instruksjonsboka, helt på viddene. Men for Nokia-fan-boys er jo dette et paradis. For jeg tipper at de aller fleste i amobils redaksjon bærer rundt på en Nokia i lommen, og da kan du jo selv tenke deg til hvilket resultat som blir synset frem neste gang vedkommende tester en Nokia eller en konkkurrent.

9248420[/snapback]

 

Hvem som er mest på villspor tror jeg det er delte meninger om her inne. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å skrive det du måtte ønske.

Problemet er dels måten du ytrer deg på, og dels at du lirer av deg det samme igjen og igjen og igjen i denne tråden.

9253566[/snapback]

 

Selvfølgelig er det delte meninger her inne, ellers hadde vi ikke hatt denne diskusjonen gående? Hvis du føler at jeg gjentar meg selv så skyldes det vel enten at det er enkelte her som har vanskelig for å forstå et poeng, eller at jeg ikke forklarer meg godt nok. Uansett så kan jeg ikke se hva du bidrar med i denne debatten, utenom direkte personangrep.

Lenke til kommentar
Denne debatten dreier seg ikke om en enkel test. P990i ble kun dratt frem som et eksempel. Det trodde jeg alle skjønte, men der tok jeg jaggu feil.

9253519[/snapback]

 

Du får unnskylde min totale naivitet, da, men du har faktisk dreid alle tråder jeg har sett innlegg fra deg i over på nettopp P990i.

 

Når det kommer til hva du tror alle skjønner eller ikke så tror jeg at du bør være litt klarere for å være på den sikre siden. Det er mulig jeg er spesielt treg, men jeg velger å tro at dette faktisk kan være en allmen misforståelse.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

P1P1i fikk 8.0 hos cnet. Dette er forøvrig det samme som N95 fikk, mens E90 fikk 8.3. Det cnet trekker ned på P1i er

tastatur som krever tilvenning, mangel på HSDPA og at den er litt knotete å bruke med en hånd (de forklarer i detalj hva de mener her, og refererer til bla Palm som også har stylus input, men som alikevel kan brukes med en hånd). Når vi gjør om til amobils karakterskala, fikk disse tre telefonene klare 5ere.

 

Ellers har nermere sjekking vist at openmoko nermest er vapourware, hmm.

Lenke til kommentar
Denne debatten dreier seg ikke om en enkel test. P990i ble kun dratt frem som et eksempel. Det trodde jeg alle skjønte, men der tok jeg jaggu feil.

9253519[/snapback]

 

Du får unnskylde min totale naivitet, da, men du har faktisk dreid alle tråder jeg har sett innlegg fra deg i over på nettopp P990i.

 

Når det kommer til hva du tror alle skjønner eller ikke så tror jeg at du bør være litt klarere for å være på den sikre siden. Det er mulig jeg er spesielt treg, men jeg velger å tro at dette faktisk kan være en allmen misforståelse.

 

-KJ

9254237[/snapback]

 

Jeg drar kun frem P990i som et kardinal eksempel på amobils inkonsekvente tester. Hvis du gidder å lese andres innlegg også, så vil du se at det blir dratt frem flere eksempler. Og hovedinnholdet i denne tråden handler om hvorfor amobil gir en såpass avansert telefon, uten vesentlige mangler, kun 4 i terningkast. Da kan det være morsomt å se på hva de har gitt andre telefoner i denne klassen i terningkast tidligere. Og så sammenligne med andre og større aktører hva de kommer frem til i konklusjon på samme telefonene. Det er her amobil har en klar favorisering av Nokia. Uten tvil.

Endret av poe
Lenke til kommentar
Ellers har nermere sjekking vist at openmoko nermest er vapourware, hmm.

9254787[/snapback]

 

det er å dra det i lengste laget.

 

fysiske enheter blir solgt, og det er til og med å finne i norske hender.

 

at dem ikke selger over disk her i landet får så være.

 

men pass på, for øyeblikket er programvaren svært begrenset når det kommer til funksjonalitet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...