Gå til innhold

Test: Sony Ericsson P1i

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har forsøkt å svare på det som måtte være av direkte spørsmål, kommentarer og kritikk for den saks skyld, til testen av P1i. Skulle det være noe jeg har oversett og som ikke gjelder andre tester/ting er det bare å rope ut.

Jeg tror ikke våre tester og denne testen generelt påstår å være den absolutte sannhet, folk er forskjellige og det som faller i smak hos noen gjør ikke det hos andre - vi forsøker bare å være så objektive som mulig.

Dog er jeg uenig i at det at viDog er jeg uenig i at det at vi i Amobil har selvstendige meninger

skal være negativt for kunnskapsnivået vårt.

Og skulle vi gitt 6'ere til alles favorittmobiler så tror jeg

terningkastene ville blitt ganske utvannet etter hvert :)

9221615[/snapback]

Jeg konstaterer at du fortsetter å avfeie kritikk ved å påberope deg en slags "meningsoverlegenhet". Jeg kan bare opplyse om at det ikke går å mene seg til objektivitet.

N61i er litt spesiell da den hverken er pen å se på, eller virker spesielt "proff" pga all plasten. Den er en brukstelefon, og som sådan er den helt på topp. Den eneste måten den kan få toppkarakter på er å bruke den til det den er tenkt til og designet for. Det skal med andre ord mye til for å gi denne toppkarakter med mindre man er objektiv og vet hva den skal brukes til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ideelt sett skulle vi også ønske at det fantes ringe-taster på den ledige plassen mellom skjerm og tastatur. I våre øyne hadde dette gjort telefonen enda mer brukervennlig.

Bare en liten kommentar ang. dette. Plassen mellom skjermen og tastaturet er bra å hvile tommelen på. Derfra kan man bare vippe litt over kanten, så treffer neglen en av hovedknappene. Først tenkte jeg ikke over dette, men etter et par dagers bruk har jeg sett at dette lille tomrommet sansynligvis er nøye gjennomtenkt. Hadde det vært ringetaster her hadde det blitt betydelig vanskeligere å trykke nederst på touch-skjermen.

EDIT: skrev et relevant innlegg på Mac1.no. Kan like godt poste det her også.

Sony Ericsson P1i fra en Mac-brukers synsvinkel

Jeg ser det er flere her som har vurdert Sony Ericssons P1i, blant annet som et alternativ til iPhone. Hvor mange som derimot har skaffet seg denne mobilen skal jeg ikke spekulere i. Hvis det er flere her må dette gjerne bli en "del-og-stjel-erfaringer"-tråd. Om det bare er meg kan jeg jo like godt poste mine erfaringer fra en Mac-brukers synsvinkel.

:)

Sony Ericsson iSync Phone Plugin

Siden SE nå har tatt denne pluginen av nettet, har jeg måttet lastet den ned fra en uoffisiell host. Installeringen gikk helt fint, mobilen ble funnet, og selve synkroniseringen gikk også rett gjennom.

Av det jeg la merke til overførte iSync alt. Til og med kontakters bilder. Mobilens adressebok har støtte for å legge til felt, så om jeg f.eks. hadde flere epostadresser på en kontakt, var ikke dette noe problem.

Først ved 2. synkronisering fikk jeg et lite problem. Ved oppføring av f.eks. et telefonnummer i Adresseboken, kan du velge mellom "arbeid", "hjem", "mobiltelefon", egendefinert, og mange flere. Tilsvarende på telefonen kan du bare velge "hjem" og "arbeid". Dette var litt skummelt. Nå visste jeg ikke lenger hvilket Telenor-nummer som gikk til kontofonen, og hvilket som gikk til kundeservice (satt litt på spissen). Det endte med at jeg hentet fram en backup, satte opp iSync på nytt, og valgte "Slett data på enheten, og synkroniser". Så får vi se om Sony Ericssons evt. offisielle plugin får en løsning på dette problemet.

Ellers er det kun støtte for én kalender på P1i (vel, på en måte 4, men de teller ikke). Dette fører ikke til større problemer enn at du ikke hvilken kalender som er hvilken på telefonen, og at P1i-opprettede oppføringer havner i "Hendelser"-kalenderen på Macen. Det sistnevnte har jeg ikke testet så mye ut, siden synkroniseringen nå går én vei; fra Mac til P1i.

Musikk

Dårlige nyheter til dere lovlydige musikklyttere: filer kjøpt på iTS kan ikke spilles i P1i sin standard musikkspiller. Ikke en gang de DRM-frie. Ifølge GSM Arena skal P1i støtte ACC-formatet, så jeg vet ikke helt hva som er galt her.

Jeg har ikke prøvd iTunesMyWalkman enda. Tror dere dette vil fungere? Hørte rykter om at det gikk på SE M600i.

Selve musikkspilleren leser taggene fra iTunes-filene mine (kun mp3-filene, altså) bra. Dessverre tar den ikke med album art. Det sies at det går om man overfører bildene manuelt, men viktig er jeg ikke på det.

USB-tilkobling

Det følger med en USB-kabel - til og med en dock - men jeg har ikke fått mobilen koblet til maskinen med USB enda. Det finnes en plugin for M600i "der ute", men den virker ikke i Tiger. Jeg har likevel hørt rykter om at den virker i utviklerversjonen av Leopard, så da får vi bare være tolmodige og vente. Hvis ikke noen tilfeldigvis har funnet løsningen der ute, og kan skrive den her.

Dette USB-problemet bør likevel ikke ha noe å si for de som ikke skal overføre store filer. Bluetooth-overføring går som smurt.

"En iPhone-killer"

Å sammenligne denne mobilen med iPhone blir bare feil. iPhone har (etter det jeg vet) lagt vekten på brukervennlighet og enkle løsninger i ekte Apple-stil. Tanken med P1i er tydeligvis frihet til å velge. Med mange konfigureringsmuligheter og 3.-pars-programmer kan man gjøre nesten hva man vil på denne mobilen. Men selvfølgelig ikke på en like tilfredsstillende måte som på iPhone.

Jeg kunne gjerne tenkt meg en iPhone, men jeg kommer aldri til å angre på at jeg gikk for P1i. Det blir å velge mellom to goder.

;)

Sånn ellers

P1i er en mobil det oser kvalitet av. Min første "smartphone" og QWERTY-tastatur-mobil, men jeg er allerede vant til den. Så langt ( siden lørdag 4/8 ) har jeg ikke opplevd én softwarefeil, og mobilen er ikke tregere enn det jeg kan leve med.

Endret av Stroyer
Lenke til kommentar
Jeg har allerede trukket fram flere konkrete eksempler tidligere i denne tråden om iPhone hvor dere har skrevet regelrett svada. I det siste inlegget har jeg pekt til en annen webside som viser hvordan det kan gjøres på en skikkelig måte, skrevet av en person som vet hva han snakker om. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det kan bli mer konkret enn dette.

Amobils måte å svare på er å sette seg selv over denne kritikken og avfei den som usaklig. Det er greit nok det, men hva så? Kritikken står der like fullt. Jeg kan bare avslutte med å minne om at N61i er allment annerkjent som noe av det beste som har blitt produsert av "tradisjonell" smartphone (dvs den gjør det den skal gjøre og den gjør det bedre enn nesten alle andre, i tillegg er den rimelig). Denne fikk terningkast 4. Dette forteller egentlig det meste om kunnskapsnivået hos amobil.

9221085[/snapback]

Heisann,

Diskusjonen om iPhone-testen kan du fortsette her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=794272

Når det gjelder N61i er den vel neppe spesielt allment kjent for noe som helst. Jeg antar du mener E61i. For meg ser den ut til at testen er godt nyansert, og den tar for seg de fordelene og ulempen telefonen har. Terningkast fire er over middels. Og alternativene til E61i er solide: i600 (med super-3G til omtrent samme pris), HTC S710 (mindre og mer lommevennlig, men fortsatt fullt tastatur) og en rekke andre telefoner.

Videre diskusjoner om E61i kan tas her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...950&s=amobil.no

Lenke til kommentar

Hei, jeg tror kanskje du har misforstått meg litt. Når jeg skriver

Jeg tror ikke våre tester og denne testen generelt påstår å være den absolutte sannhet, folk er forskjellige og det som faller i smak hos noen gjør ikke det hos andre...

så mener jeg akkurat det, nemlig at det er flere måter å se ting på. Det blir akkurat motsatt av hva du skriver at jeg mener, at jeg ønsker å påberope meg

en slags "meningsoverlegenhet".

Forøvrig ble E61i (som jeg antar du sikter til) trukket frem da det ble sagt her at P1i ville fått 6'er dersom det hadde stått Nokia på den. Nå som vi akkurat har testet en tilsvarende Nokia, altså E61i og gitt denne en 4'er, faller denne påstanden på sin egen urimelighet. I mine øyne er E61i like så "proff" som P1i både inni og utenpå. (E61i har forøvrig mindre plast enn P1i, den har blant annet bakdeksel i (ekte) metall, og ikke bare imitert slik som P1i.)

Stroyer: Flott med tilbakemelding fra en Mac-brukers synsvinkel.

Ang. mellomrommet så var vel noe av det jeg prøvde å si at dersom det hadde sittet meny-taster her så hadde man ikke trengt å trykke nederst på skjermen så ofte, det er dog ikke noen stor sak.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Forøvrig ble E61i (som jeg antar du sikter til) trukket frem da det ble sagt her at P1i ville fått 6'er dersom det hadde stått Nokia på den. Nå som vi akkurat har testet en tilsvarende Nokia, altså E61i og gitt denne en 4'er, faller denne påstanden på sin egen urimelighet. I mine øyne er E61i like så "proff" som P1i både inni og utenpå. (E61i har forøvrig mindre plast enn P1i, den har blant annet bakdeksel i (ekte) metall, og ikke bare imitert slik som P1i.)

9224068[/snapback]

Du kan da ikke seriøst sammenligne E61i direkte med P1i? P1 er liten og smekker med trykkfølsom skjerm, mens e61i er stor og flat uten trykkfølsom skjerm.

Du klarer ikke på noen som helst måte å forsvare at du gir P1i kun 4 i terningkast.

Lenke til kommentar

Jeg vil anse P1i og E61i som direkte konkurrenter, ja. (Dette er også min erfaring fra salg av disse telefonene til bedriftsmarkedet). E61i er riktignok noe bredere enn P1i (men også tynnere), og jeg kan ikke se at dette sammen med skjermen skal ekskludere den fra å være en konkurrent.

Jeg vil tro at 9 av 10 forretningsbrukere får gjort det de vil like godt på en E61i som en P1i - begge to er forøvrig gode alternativer i segmentet.

Jeg har i motsetning til de fleste (antar jeg) også brukt begge telefonene over tid og har således et greit sammenligningsgrunnlag.

Jeg respekterer fullt ut at noen mener at sin favorittmobil eller sitt favorittmerke burde hatt bedre uttelling, så får hver enkelt gjøre seg opp en egen mening. Det kan virke som det er vanskelig for enkelte at andre har et litt annet syn enn dem selv :)

Og for å gjenta meg selv for n'te :) gang, terningkast 4 er fortsatt ikke "bare", det betyr at dette er en telefon over gjennomsnittet og på ingen måte er noen dårlig telefon selv om den ikke når helt til topps.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på smak og behag og synsing. En test skal da vitterlig formidle noe annet en smak og behag. Hva slags nytte har jeg av å lese andres smak og behag?

En test som ikke evner å skille mellom smak og behag og objektivitet er ikke noen test. Objektivitet er heller ikke det samme som absolutte sannheter. For eksempel skal det vanskelig gjøres å finne en absolutt sannhet om hva som er best av 3g og edge siden dette er såpass situasjons- og personavhengig. Det går imidlertid an å være dønn objektiv og gi foreksempel 6 hvis telefonen har alt (wifi, 3g, "super 3g", edge og gprs), og trekke fra et poeng for hver "mangel" i kategorien datakonnektivitet uavhengig av hva den mangelen er. Totalen lar man ganske enkelt bli summen av delene.

Den subjektive måten blir for eksempel ikke å la den få full score i totalen fordi "en toppmodell burde ha ditt og datt" samtidig som en trekker et poeng til fordi man ikke fikk den rette "godfølelsen".

Amobils "tester" havner definitivt i siste kategori, og jeg er sikker på at alle som ikke ble født i går ser dette med en gang.

Lenke til kommentar

Så det du vil ha er en oppramsing av funksjoner, også får telefoner som har alle funksjonene terningkast 6? Og hvis de mangler ditt og datt så blir de trekt for det... Ja sånt blir det spennende tester av... Dønn objektivt, kanskje... men morsomt å lese? Nei...

Lenke til kommentar

He he. Har på følelsen at du er nermere sakens kjerne nå enn det du kanskje er klar over, uten at jeg skal utbrodere dette nermere.

Uansett så trenger det ikke å være noe enten eller. Både og både bør og skal det være, men man må skille mellom hva som er hva og ikke sause det sammen.

Jeg legger ril disse linkene for å vise hva jeg mener. Helt fenomenalt, og definitivt ikke kjedelig.

http://3lib.ukonline.co.uk/sshow/index.html

http://3lib.ukonline.co.uk/

http://3lib.ukonline.co.uk/grid.htm

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

Hei, hvis man går inn for å misforstå klarer man selvsagt dette med glans :)

En test skal selvfølgelig ikke være smak og behag, men om du kjøper en telefon eller om du er enig i et terningkast kan like gjerne være et utslag av din smak og behag.

På den annen side er det liten vits med en test som bare er en oppramsing av funksjonene, da kan man like gjerne bare sjekke spesifikasjonene på produsentens sider.

P1i kan godt være den perfekt telefon for deg, men den trenger ikke være det for alle andre. Det gjelder å se at ikke nødvendigvis alle andre har akkurat de samme preferansene som deg selv.

Lenke til kommentar

[

På den annen side er det liten vits med en test som bare er en

oppramsing av funksjonene, da kan man like gjerne bare sjekke

spesifikasjonene på produsentens sider.

9231296[/snapback]

Jeg vet jeg virker arrogant og belærende nå, men dette er så bortimot lokket i kista mht saklighet og lavt generellt kunnskapsnivå om hva man holder på med som det overhodet er mulig å komme, eller du er kun ute etter å kverulere ved å bruke billige usaklige poenger.

Stort sett alle produsenter og mange butikker har en sammenligningsfunksjon hvor man kan sammenligne egenskaper for to eller flere telefoner. Dette er ok der og da, men gir ikke noen oversikt og er ingen test. En test vil avsløre om dette virkelig stemmer, og om den og den funksjonen faktisk virker, og om den virker slik den skal.

Videre er det mange ting man ikke kan lese seg fram til, men som man fremdeles kan ha et fullt ut objektivt forhold til. Dette er skjermen (hvor bra er den - inne, ute, i sollys osv farger, skarphet...). Tastatur er en annen ting, skrive tekst, slå et nummer, bruke en hånd ol. Lydkvalitet - tale, musikk, radio, skype. Bildekvalitet, videokvalitet. + masse annet. Poenget er at det skal gjøres objektivt. Jeg skjønner bare ikke at du ikke ser dette selv. Hvis dette ikke gjøres objektivt, saklig og grundig (noe som definitivt ikke er tilfelle for amobils tester), så sitter ikke leseren igjen med noe mer relevant info enn man alikevel kan lese seg til på nettstedene fra produsentene.

Hvis amobil kun er interesert i å blogge, lire av dere noe prosa hovedsakelig for underholdning, så er det greit nok. Men ikke kall det for en test, det er helt villedende.

Til syvende og sist vil kvaliteten på amobils tester avgjøres av om leserne anbefaler testene til andre når de skal kjøpe telefon, dvs om testene stemmer med den allmenne oppfatning hos hver enkelt. Jeg vil definitivt ikke gjøre det, men vil anbefale andre, og spesielt den 3lib linken over her hvis det er snakk om smarttelefon (selv om det lyser symbian fra alle kroker der så er den uendelig mye mer saklig og objektiv enn amobil)

Lenke til kommentar
Det er uvesentlig å gnåle om dette i en test da 3g, edge eller ikke er såpass situasjonsbestemt. Bor jeg foreksempel i Oslo eller anne litt større by i Norge, og reiser mye i Europa, så har jeg aldri bruk for edge - noengang, smartphone eller ikke smartphone. Dessuten, alle flyplasser og de fleste hoteller har wifi. EDGE blir egentlig litt som en kuriositet å regne for de som ferdes i grisgrente strøk i Norge, men da er det til gjengjeld ganske viktig (sett at trådløs dataoverføring der og da er viktig, ellers ikke).

Så lenge testene er så inkonsekvente som de er, så er det ikke søkt å si at alle er dårlige.

9151029[/snapback]

Nå vet jeg ikke noe om hvor mye du reiser og hvor du reiser, men dette er feil. Reiser du en del sør i Europa, samt USA, så er EDGE langt å foretrekke over 3G, da 3G har en mye kortere rekkevidde enn EDGE.

Jeg bruker min mobil mot Exchange, MSN og en del surfing med Opera Mini, og jeg bruker EDGE 70 til 80 % av tiden.

-KJ

Lenke til kommentar
Det kan i alle fall jeg skrive under på.

Jeg bor mer eller mindre midt i Bergen sentrum, og innendørs har jeg ingen 3G-dekning, uansett hvilken telefon jeg bruker.

9155716[/snapback]

Second that. Trondheim sentrum, Ila. Hverken NetCom eller Telenor.

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg vil anse P1i og E61i som direkte konkurrenter, ja. (Dette er også min erfaring fra salg av disse telefonene til bedriftsmarkedet). E61i er riktignok noe bredere enn P1i (men også tynnere), og jeg kan ikke se at dette sammen med skjermen skal ekskludere den fra å være en konkurrent.

Jeg vil tro at 9 av 10 forretningsbrukere får gjort det de vil like godt på en E61i som en P1i - begge to er forøvrig gode alternativer i segmentet.

Jeg har i motsetning til de fleste (antar jeg) også brukt begge telefonene over tid og har således et greit sammenligningsgrunnlag.

Jeg respekterer fullt ut at noen mener at sin favorittmobil eller sitt favorittmerke burde hatt bedre uttelling, så får hver enkelt gjøre seg opp en egen mening. Det kan virke som det er vanskelig for enkelte at andre har et litt annet syn enn dem selv :)

Og for å gjenta meg selv for n'te  :) gang, terningkast 4 er fortsatt ikke "bare", det betyr at dette er en telefon over gjennomsnittet og på ingen måte er noen dårlig telefon selv om den ikke  når helt til topps.

9225629[/snapback]

At du skulle ha brukt UIQ over tid vitner ikke testen din om. Enten har du veldig vanskelig for å lære deg ting, eller så lyver du. Dessuten påstår du at dette skulle være favorittmobil og/eller favorittmerke til enkelte her, som vitner om at du er milevis fra å forstå poenget vi prøver å mate inn i deg med teskje.

Videre forsvarer dere testen med usakligheter og vas, uten i det hele tatt prøve å åpne for kritikk. Dere er tydeligvis ufeilbare, og har tydeligvis glemt at det er leserne dere lever av. Men jeg noterer meg at det begynner å bli flere som reagerer på måten dere synser dere frem i enhver test. Og da er det vel meget menneskelig å synse seg frem til en god karakter når man har favorittmerket fremfor seg?

Lenke til kommentar
...

Hei,

da er vi iallfall helt enige, at en test skal være litt mer enn oppramsing av funksjoner.

Så får det heller være at du og poe ikke er enige i alle vurderinger.

Jeg er ikke enig at det at man svarer på eller er uenig i kritikk er det samme som å avfeie den. Ei heller synes jeg man automatisk skal få rett fordi man roper høyest.

Hvis man ser på temperaturen i enkelte innlegg her så virker det som endel har sterke personlige følelser for bestemte merker og modeller, og det er iallfall ikke det jeg forbinder med objektivitet.

Og at jeg ikke vet selv hvilke mobiler jeg har brukt.. vel da begynner det å spore litt av :)

Lenke til kommentar

Audunms, testene dine blir ikke bedre eller mer objektive ved at du tilegner leserne egenskaper og synspunkter de ikke har. Hvis du "vet best", som du åpenbart gir utrykk for her, så viser testene du gjør at dette ikke stemmer.

Lenke til kommentar
...

Hvis man ser på temperaturen i enkelte innlegg her så virker det som endel har sterke personlige følelser for bestemte merker og modeller, og det er iallfall ikke det jeg forbinder med objektivitet.

Og at jeg ikke vet selv hvilke mobiler jeg har brukt.. vel da begynner det å spore litt av :)

9233051[/snapback]

Temperaturen i enkelte innlegg kan vel skyldes amobils arrogante holdning til sine lesere?

Du har aldeles ikke god kjennskap til UIQ, det avslører du gang på gang i testen, og videre i denne debatten.

Lenke til kommentar
Videre forsvarer dere testen med usakligheter og vas, uten i det hele tatt prøve å åpne for kritikk. Dere er tydeligvis ufeilbare, og har tydeligvis glemt at det er leserne dere lever av. Men jeg noterer meg at det begynner å bli flere som reagerer på måten dere synser dere frem i enhver test. Og da er det vel meget menneskelig å synse seg frem til en god karakter når man har favorittmerket fremfor seg?

9232556[/snapback]

Strengt tatt er det et par stykker her inne med heller personlige meninger som ikke passer overens med testen og journalistens oppfatning. Det ville vel vært ganske usannsynlig å forvente at alle skulle være enige i alt som ble skrevet (med mindre man bor i Norkorea og ikke har noe valg)

Jeg er ganske så sikker på at det er mange flere som er fornøyd med Amobil og den jobben de gjør en de få som syter og klager her på forumet. (Hvis ikke hadde vel ikke besøksstatistikken vært som den er)

Jeg synes Audunms gjør en flott jobb selv om jeg nødvendigvis ikke alltid er enig i det han skriver jeg heller ;)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...