Intern Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 En CPU kan gi BSOD pga for høye varme, jo (vil derfor kalle CPU ustabil). Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Ja så klart Intern. Endret 28. november 2007 av Betroz Lenke til kommentar
Intern Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Mente jeg leste at han hadde fått BSOD, men da var visst det et annet sted på forumet. Men poenget mitt var at varme kan også gjøre komponenter ustabile. Bare se på skjermkort, uten vann klarer man ikke like høy klokk som med vann... Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvor grensen for stabil går er vel egentlig individuell, når de er sagt kan vel ingen av oss som bruker Windows si at PC-en vår er stabil :!: Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvor grensen for stabil går er vel egentlig individuell, når de er sagt kan vel ingen av oss som bruker Windows si at PC-en vår er stabil :!: Du har et poeng der ja :!: *ler* Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Litt av poenget med å kjøre prime i flere timer er jo for å teste flest mulige kombinasjoner av iterasjoner og FFT-lengths. Jeg vet ikke hvor lang tid man må kjøre testen i prime før den begynner å gjenta seg selv, men tror det er ganske lenge. Hvis man har en cpu som feiler etter 2.5 time med small fft, kan man finne frem hvilken iterasjon og fft lengde den feilet ved og så bruke custom neste gang for å teste akkurat denne. Ikke alltid en cpu er like konsekvent hvor den feiler, da ørsmå forskjeller i romtemp etc kan påvirke stabiliteten når man er helt på grensen. Det er også ganske store forskjeller mellom cpu'er. Jeg har 2 Q6600 nå, den ene har maks OCCT på ca 3970 og maks prime small fft på 3820, men den andre har maks OCCT og maks prime small fft på det samme, ca 3900. Selv primer jeg ganske mye med en cpu før jeg finner 24/7 fart, men med mitt bruksmønster er det svært sjelden jeg stresser 4 kjerner slik prime small fft gjør, så kjører gjerne litt over det. Men tester mye med prime blend, det blir ikke like varmt for cpu, men er en mye viktigere test for å unngå BSOD, da den tester minnet og chipsett godt. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) OldMan : Tror jeg fant ut at Prime95 bruker ca 12 timer på å gå gjennom de forskjellige FFT'ene. Derfor jeg anbefalte 12 timer her tidligere... men ungdommen i dag eier ikke tolmodighet Endret 29. november 2007 av Betroz Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Sitter og klokker EVGA nForce 680i SLI med en Q6600 på 3600 MHz. Den Thermal Specification som Intel gir ut for Quad-Core, hva er egentlig det? Den tempen de mener den burde tåle før man får krasj pga tempen alene? Og er dette den tempen Everest kaller for "Temperatur: CPU"? La merke til at varmen for kjernene (Prim95 25.5) alltid er gjerne 10 grader varmere enn denne. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) LostOblivion jeg anbefaler deg å lese Core 2 Quad and Duo Temperature Guide Bruk nyeste CoreTemp eller Everest 4.20 til å lese av temperatur. Endret 30. november 2007 av Betroz Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg har Everest 4.00. Core Temp gir bare en feilmelding. Fordi jeg har 64-bit Vista? Lenke til en som funker? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Lavalys.com kanskje? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Wow, den guiden var flott. Får ikke panikk lenger når kjernene topper 70 grader. Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Jaja, klarer å clocke litt jeg også, men jeg har dessverre ikke kunskapene til å utnytte delene mine maksimalt i clockesammenheng. Kjølingen min består av et Waterchill sett med en 2x120mm radiator og bare en CPU vannblokk og en pumpe med 1200l/t. Romtemperatur er ca. 21-23c EDIT: Skal jeg stole på Core temperaturene eller CPU temperaturen? For som dere kan se så er forskjellen på dem ganske massiv.. Endret 30. november 2007 av nts Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Er det Idle eller load? Endret 30. november 2007 av 2mmy91 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Last ned Everest som jeg gjorde. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Overklokking har en lei tendens til å holde meg våken om natta. Endret 30. november 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Er det Idle eller load? Du så på bildet? FAH kjører. Hva tror du? Og: Hva skal Everest vise annerledes? Lese av hk/cpu/vdimm(v3.3) mer korrekt? Kjernetemps virker helt normale for å kjøre full 4core-load (FAH) kombinert med en muligens ikke helt optimalt montert CPU-blokk. Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 CPU Blokka er montert 100% riktig, men det er mulig IHS ikke er helt streit. Men burde jeg kansje clocke ned litt pga. kjernetemperaturene? Jeg har vertfall hørt at de bare er en beregning av hvor varm CPU i teorien burde vert med den volten den mhz og stock kjøler. Og at man da skal stole på CPU temp fra hovedkortet. Slakt meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Er det Idle eller load? Jeg har kjørt FAH i 1.5 timer der (altså 100% load på alle kjerner). Hvis du ikke vet hva det er så ta en titt her: http://www.hardware.no/guider/programvare/...ding-home/26221 Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg har Everest 4.00. Core Temp gir bare en feilmelding. Fordi jeg har 64-bit Vista? Lenke til en som funker? CoreTemp Vista x64 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå