Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt av poenget med å kjøre prime i flere timer er jo for å teste flest mulige kombinasjoner av iterasjoner og FFT-lengths. Jeg vet ikke hvor lang tid man må kjøre testen i prime før den begynner å gjenta seg selv, men tror det er ganske lenge.

Hvis man har en cpu som feiler etter 2.5 time med small fft, kan man finne frem hvilken iterasjon og fft lengde den feilet ved og så bruke custom neste gang for å teste akkurat denne. Ikke alltid en cpu er like konsekvent hvor den feiler, da ørsmå forskjeller i romtemp etc kan påvirke stabiliteten når man er helt på grensen.

Det er også ganske store forskjeller mellom cpu'er. Jeg har 2 Q6600 nå, den ene har maks OCCT på ca 3970 og maks prime small fft på 3820, men den andre har maks OCCT og maks prime small fft på det samme, ca 3900.

Selv primer jeg ganske mye med en cpu før jeg finner 24/7 fart, men med mitt bruksmønster er det svært sjelden jeg stresser 4 kjerner slik prime small fft gjør, så kjører gjerne litt over det. Men tester mye med prime blend, det blir ikke like varmt for cpu, men er en mye viktigere test for å unngå BSOD, da den tester minnet og chipsett godt.

Lenke til kommentar

Sitter og klokker EVGA nForce 680i SLI med en Q6600 på 3600 MHz. Den Thermal Specification som Intel gir ut for Quad-Core, hva er egentlig det? Den tempen de mener den burde tåle før man får krasj pga tempen alene?

Og er dette den tempen Everest kaller for "Temperatur: CPU"? La merke til at varmen for kjernene (Prim95 25.5) alltid er gjerne 10 grader varmere enn denne.

Lenke til kommentar

Jaja, klarer å clocke litt jeg også, men jeg har dessverre ikke kunskapene til å utnytte delene mine maksimalt i clockesammenheng.

Kjølingen min består av et Waterchill sett med en 2x120mm radiator og bare en CPU vannblokk og en pumpe med 1200l/t.

Romtemperatur er ca. 21-23c

EDIT: Skal jeg stole på Core temperaturene eller CPU temperaturen? For som dere kan se så er forskjellen på dem ganske massiv..

post-108795-1196404544_thumb.jpg

Endret av nts
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det Idle eller load?

Du så på bildet? FAH kjører. Hva tror du?

Og:

Hva skal Everest vise annerledes?

Lese av hk/cpu/vdimm(v3.3) mer korrekt?

Kjernetemps virker helt normale for å kjøre full 4core-load (FAH) kombinert med en muligens ikke helt optimalt montert CPU-blokk.

Lenke til kommentar

CPU Blokka er montert 100% riktig, men det er mulig IHS ikke er helt streit.

Men burde jeg kansje clocke ned litt pga. kjernetemperaturene? Jeg har vertfall hørt at de bare er en beregning av hvor varm CPU i teorien burde vert med den volten den mhz og stock kjøler.

Og at man da skal stole på CPU temp fra hovedkortet.

Slakt meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...