Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Ny CPU-Z(v.1.42):

Endringer:

- Intel Wolfdale/Yorkfield/Penryn CPUs support.

- AMD Phenom and Opteron Barcelona support improved.

- Current core selection menu (right click on the CPU page).

- Loading progress.

Nedlastingslink.

Ny versjon av PC Wizard 2008 også(v1.81):

Endringer:

- New Driver support : IA-64 System.

- New Chipset support : Intel 945GU, Intel PM/GM965, Intel P35/P31/G33/G31, VIA - P4M800/CE, ATI RC610/RS690/RS700/SC710, SiS 671.

- New Video Card support : nVidia Geforce G80/G84/G86, ATI Radeon R600/RS690/X1200/X2300.

- New Sensor support : VIA C7 Diode temperature, Philips NE1618/NE1619(HECETA4), nVidia GeForce 8, ATI video.

- New Disk support : CFA Power Mode, SCT Command Transport, NV Cache features detection and AHCI Controllers.

- New Password support : Windows Live Messenger 8.0 recovery.

- New Bios support : SMBios 2.6.

- New Network support : Wireless 802.11a/802.11b/802.11g/802.11n detection type, Wireless HotSpot enumeration.

- New Memory support : SDRAM-DDR3.

- New Device support : Broadcom Bluetooth.

- Preliminary Intel Processor support : New Pentium, New Celeron, New Core 2 Duo (Penryn/Wolfdale/Yorkfield/Harpertown), New Core 2 Duo Mobile, A100/A110.

- Preliminary Intel Processor support : Itanium, Itanium 2, Itanium 2 Dual-Core.

- Preliminary AMD Processor support : Athlon 64 X2 BE, Athlon 64 Mobile TK, Geode GX/LX/NX, Phenom X2/X4/FX.

- Preliminary Intel Features support : Centrino Pro, Dynamic Acceleration (IDA), Dynamic FSB, SSE4.1, SSE4.2, SSE5, FPU128.

- Preliminary Intel Chipset support : GME965, GL/GLE960, G35, i7300.

- Preliminary nVidia Chipset support : nForce 560, MCP73.

- Preliminary AMD SMBus support : SB700.

- Preliminary Disk support : 3Ware Raid controllers.

- More improvements, several bugs fixed.

- And more ...

Nedlastingslink.

Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå sitter jeg og tester Abit ix38 quad med en q6600 g0. temperaturen på load er 68c og har en TR ultra extreme med èn 120 vifte på 1400 rpm. CPU er klokka til 3,4 @ 1,48 v

Er det noen andre som kan poste temperaturer på load med samme kjøler og cpu?

Det ser jo bra ut det. Har nettopp byttet fra BT til TRUE m/push-pull-konfig på min Q6600 B3. Ved 3.4GHz 1.42V får jeg 71-75C med P95 small fft, avhengig av hastighet på de forskjellige viftene (i området 1200-1600rpm). Med Typhoonen var tilsvarende temperaturer 82-85C.

post-62957-1195946709_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Primer nå på 3,6 med 1,55 volt. Tror nok at 1,55 volt er litt mye, men får prime noen timer å se.. Får gå ned sakte men sikkert på volten.

Skal si det kommer masse varm luft ut av Termalrighten! Det er faktisk en heftig varmeovn!

Edit: Primer nå med 1,5 volt @ 3,6 ghz. Virker som dette går greitt! V drop er fra 1,50 til 1,45.

Primer med large FFTs. Vet ikkje helt hvilken som er best, men når jeg bruker denne med 4 tråder, kan jeg ikkje gjøre en dritt i windows. Åpne opera tar vel 1 minutt :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen : Hva slags temperaturer får du ved 3.6 Ghz da? Prøv 1.43V og se om det funker (load volt altså). Med samme kjøler somd deg og vifte på 1500 rpm ligger jeg rundt 80 grader load med Prime95 @ 3.6 og 1.43V. Synes dette er litt drøyt så kjører akkurat nå 3.4 og med 1.35V load. Her har jeg rundt 70 grader.

Burde ha lappa min TRUE kjøler...men gidder ikke.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Nizzen : Hva slags temperaturer får du ved 3.6 Ghz da? Prøv 1.43V og se om det funker (load volt altså). Med samme kjøler somd deg og vifte på 1500 rpm ligger jeg rundt 80 grader load med Prime95 @ 3.6 og 1.43V. Synes dette er litt drøyt så kjører akkurat nå 3.4 og med 1.35V load. Her har jeg rundt 70 grader.

Burde ha lappa min TRUE kjøler...men gidder ikke.

Har ca 68 grader på 3,6 @ 1,5 volt i bios. Vdrop ned til 1,45 @ load. Skal sette ned volten ned ett hakk og prime nå.

Tror jammen med jeg skulle hatt en "pull" vifte i tillegg. Temperaturen blir nok ikkje dårligere av det.

Edit: everest 4.20.1201 beta viser pwm temperaturene på pwm 1-5. Disse idler på ca 40c. Under load hvis det er ingen vifte på pwm kjøleribba, så stiger denne tempen lett over 90 c!! Lett å skjønne at det er kjøleribbe der i alle fall :D

edit 2. Ser greitt ut dette her. primer på 1,485v i bios som blir 1,44 ved load @ 3,6ghz.

2 kjerner ligger stablit på 62 c og de 2 andre på 67 grader. Har sett mange andre også som har noen grader forskjell på de forskjellige corene, så regner med at det skal vøre sånn. Tror TR-UE kjøleren er satt ganske riktig på også.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Tror jammen med jeg skulle hatt en "pull" vifte i tillegg. Temperaturen blir nok ikkje dårligere av det.

Du vinner nok et par grader på det. Hvis man bare skal ha en vifte, er det visstnok bedre med pull enn push iflg brukertester på xtremesystems.

Jeg testa det med vannkjølinga, og den datt noen grader når jeg satt viftene i pull config. Jeg tror grunnen til det er at vifter skyver litt av luften ut igjen når de suger den inn, på grunn av motstanden og mellomromet mellom vifta og viftebladene. Mens de tydeligvis ikke gjør det når de suger :p

EDIT: suger luft!

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Abit Ix38, q6600 g0 @ 3,8 ghz. (1,47 volt load) Holder på å prime nå. wprime 1024 gikk i alle fall lett!

Nå er det på med prime95 :D

edit: Dette funka ikje gitt. får teste med 1,55v

edit 2: Prime får error på en kjerne etter 5 min. 3dmark 06 er stabil som fjell. 3,8 er tydeligvis innen rekkevidde.

Får spille litt crysis. Hvis ikkje det klikker, så er den sikkert stabil nok :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Prime får error på en kjerne etter 5 min. 3dmark 06 er stabil som fjell. 3,8 er tydeligvis innen rekkevidde. Får spille litt crysis. Hvis ikkje det klikker, så er den sikkert stabil nok :p

Da kan du ikke skryte på deg stabil 3.8 Ghz klokk bare så det er sagt ;)

Prøv samme volt, men 50-100 Mhz mindre og se der. Hvorfor kan du ikke bare kjøre Prime95 mens du sover? :roll:

Lenke til kommentar
Prime får error på en kjerne etter 5 min. 3dmark 06 er stabil som fjell. 3,8 er tydeligvis innen rekkevidde. Får spille litt crysis. Hvis ikkje det klikker, så er den sikkert stabil nok :p

Da kan du ikke skryte på deg stabil 3.8 Ghz klokk bare så det er sagt ;)

Prøv samme volt, men 50-100 Mhz mindre og se der. Hvorfor kan du ikke bare kjøre Prime95 mens du sover? :roll:

Prima på natta med 3,6 ghz. Får teste 3,75 når jeg kommer hjem fra jobb. Hvilken av torturtestene er best å bruke? Jeg bruker den i midten. Står noe om max heat. Ikkje akkurat mye ledig kapasitet når den testen kjøres! Det er jo heldigvis meningen også.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så stresser small og large FFTs mest prosessoren, mens Blend stresser mye chipset og RAM også. Setter man pris på stabilitet så kjører man en runde på 12 timer først med small FFTs og så en ny 12 timers runde med Blend. Høres sykt lenge ut, men jeg har fått error etter 9 timer Prime95 faktisk, men jo lenger du kjører den jo sikrere er du på at PC-en er stabil naturligvis.

Altså det er moro å finne max klokk, men 24/7 klokken burde være lavere. Holde seg under 80 grader load og under 1.5V vcore er smart uansett kjøling.

Lenke til kommentar

**dp** poenget med å kjøre Prime95 er jo å teste stabilitet over tid. Jo lenger du kjører det jo mer kan du være sikker på stabilitet. Bruker man programmer som f.eks 3D Studio Max og rendrer animasjoner som tar dagevis, så trenger du en stabil nok maskin.

Edit : Temperaturene mine var ikke problemet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
**dp** poenget med å kjøre Prime95 er jo å teste stabilitet over tid. Jo lenger du kjører det jo mer kan du være sikker på stabilitet. Bruker man programmer som f.eks 3D Studio Max og rendrer animasjoner som tar dagevis, så trenger du en stabil nok maskin.

Edit : Temperaturene mine var ikke problemet.

jeg er villig til å vedde på at temperaturene i omgivelsene bare ble høyere og høyere. vil tippe at romtempen gikk opp noen grader også, og det er nok til at den ikke er stabil lenger.

Lenke til kommentar
jeg er villig til å vedde på at temperaturene i omgivelsene bare ble høyere og høyere. vil tippe at romtempen gikk opp noen grader også, og det er nok til at den ikke er stabil lenger.

Altså det kan hende at komponentene på hovedkortet ble varmet opp for mye, og dermed "feilet" og skapte ustabilitet - altså error i Prime95. Men tviler på dette. Kondensatorer og slikt på hovedkortet skal takle over 100C grader hvis ikke jeg tar feil. Jeg fulgte nøye med på temperaturene i Everest, og jeg så ingen kritiske der for å si det sånn.

At romtempen gikk opp? Øhhh hvor lite rom tror du jeg har liksom. Har PC-en i min egen stue. Men kanskje du mente temperaturen inne i kabinettet? Uansett om den økte eller ikke, så sa jeg at jeg fulgte med Everest.

Får en følelse her nå at jeg har drevet på med overklokking lenger enn du har **dp** :p

Lenke til kommentar

9 timer Prime er mer enn nok for meg ihvertfall. Hvorfor akkuat 12 timer? Hvis den da hadde feilet etter 24 timer, er den ikke stabil alikevel da eller?

Angående varme opp. Jeg har 2 PC-er stående. Om vinteren merker jeg lett at jeg har dette. Slår jeg begge av, så må jeg ha mer futt på varmeovnene mine. Utrolig hvor mye varme ett par PC-er nå til dags utvikler.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...