Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål: Er det ok å klokke opp Q6600 fra 2.4 til 2.8 med original kjøling? Skal uansett inn med ny kjøler, men er utålmodig etter å teste.

-Daniel

Vanligvis er det nok helt uproblematisk å klokke opp til en 2,8-3,0GHz med original kjøler.

Dette fordi det faktisk er mulig å senke spenningen og fortsatt nå så høye hastigher.

Å senke spenningen vil også føre til lavere effektforbruk, og temperaturen vil nok ikke være stort høyere enn original frekvensen. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig!

Nå har jeg fått mail fra NetShop om at returen min ble godtatt ;) Nytt EVGA 680i A1 er på vei. Får håpe at det ikke blir ustabilt med en gang man kommer over 370 FSB...

Det sammen med ny vannkjling burde gjøre susten for 3.6+ Ghz stabilt. (nå kjører jeg 3.3 Ghz på 1.27 volt)

Lenke til kommentar

Nå har jeg har hatt x3210( b3 ) og har nå Q6600( g0 ), og Q6600 er kaldere og klokker bedre, men hvis du klarer å få tak i X3210 som har g0 stepping så er de også gode. Men av de så anbefaler jeg Q6600.

Men nå kommer jo snart Q9450 og Q9300 i januar, kanskje litt lenge å vente, men de igjen bli ganske gode ja.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Nå har jeg har hatt x3210( b3 ) og har nå Q6600( g0 ), og Q6600 er kaldere og klokker bedre, men hvis du klarer å få tak i X3210 som har g0 stepping så er de også gode. Men av de så anbefaler jeg Q6600.

Men nå kommer jo snart Q9450 og Q9300 i januar, kanskje litt lenge å vente, men de igjen bli ganske gode ja.

Men prisen på de blir vell skyhøye (?)

Lenke til kommentar
Jeg prøvde også å laste ned en ny beta versjon av Speedfan (tilfelle 4.33 er for gammel for dette hk) men den fikk jeg ikke installert, til tross for flere forsøk. Den Vcore2 verdien i Speedfan (1,9Volt) kunne jo muligens være V-dimm... :hmm:

Har du TL1000, eller andre noe tips til meg? :)

Jepp.

Speedfan er for "nerder" som forstår å finne ut av labels selv om seinere versjoner av Speedfan kommer med bra"forslag".

VCore2 er VDimm ja (i dette tilfellet).

EverestUltimate har ofte en uvane med å bytte om "CPU-temp" og "MB-temp" (hovedkort-sensor).

Dette er jo ganske lett å sjekke via "Bios health screen" (eller hva det måtte kalles av Bios-kodere).

Får bare opp 3 spenninger med SpeedFan 4.33; "Vcore", "+12" (som viser langt fra 12V) og "AVcc". Ingen av disse gir verdier som ligner på Vdimm. For øyeblikket vil ikke HKet (Asus P5K-E) godta manuell innstilling av RAM Voltage i det hele tatt, men på "Auto" booter systemet uten problem med over 1100MHz på minnet (Ballistix PC6400). Så jeg skulle gjerne visst hvor høy Vdimm jeg har...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Får bare opp 3 spenninger med SpeedFan 4.33; "Vcore", "+12" (som viser langt fra 12V) og "AVcc". Ingen av disse gir verdier som ligner på Vdimm. For øyeblikket vil ikke HKet (Asus P5K-E) godta manuell innstilling av RAM Voltage i det hele tatt, men på "Auto" booter systemet uten problem med over 1100MHz på minnet (Ballistix PC6400). Så jeg skulle gjerne visst hvor høy Vdimm jeg har...

Jeg burde nok presisert "i dette tilfellet" (for en del Gigabyte hk).

Speedfan, Everest... "whatever".. :)

Ingen av disse er så veldig korrekte at det gjør noe ("labels", verdier)..

Vil man "følge med" på alt av verdier for Volts, Temps.. så må man satse på utilities laget av BIos/Hk-produsent.

Og ikke engang disse er alltid helt på høyden i så måte.

Speedfan er ikke så verst, men akkurat på bl.a. Asus m.flere finner programmet ikke spesielt nyttige (eller korrekte) verdier for spenninger.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde også å laste ned en ny beta versjon av Speedfan (tilfelle 4.33 er for gammel for dette hk) men den fikk jeg ikke installert, til tross for flere forsøk. Den Vcore2 verdien i Speedfan (1,9Volt) kunne jo muligens være V-dimm... :hmm:

Har du TL1000, eller andre noe tips til meg? :)

Jepp.

Speedfan er for "nerder" som forstår å finne ut av labels selv om seinere versjoner av Speedfan kommer med bra"forslag".

VCore2 er VDimm ja (i dette tilfellet).

EverestUltimate har ofte en uvane med å bytte om "CPU-temp" og "MB-temp" (hovedkort-sensor).

Dette er jo ganske lett å sjekke via "Bios health screen" (eller hva det måtte kalles av Bios-kodere).

Ok takk. Da skjønner jeg hvorfor det ikke var helt innlysende for meg, jeg er jo som du vet ikke noe nerd... :whistle::innocent:

Ellers er jeg ening i at hva som er et bra valg, virker til å være nokså avhengig av akkurat hvilket hk man har. Jeg med mine Asus P35 kort har liksom ikke helt forstått den store entusiasmen for Speedfan, og Everest har fremstått som mye mer informativ. Men jeg ser at dette ikke er tilfelle med Gigabyte P35.

Når det er sagt har jeg ikke fått frem akkurat V-dimm med Asus kortene, men der står det i det minste i bios, og man setter en bestemt spenning...

Det var jo dette at man med DS3 angir en viss økning (+0.1, +0.2, osv på V-dimm, som fikk meg til å bli litt interessert i å vite hva spenningen var i utgangspunktet...

@lucky666, takk for tipset, skal se på det igjen, kan godt hende du har rett. :)

Lenke til kommentar

Jeg har som dere trodd at Prime95 v25.5 small FFTs får våre quad core CPU'er opp i max load temperatur, men nå har jeg finni noe verre : Intel® Math Kernel Library 9.1 – LINPACK

Åpne cmd og gå inn i mappa \w_lpk_p_9.1.007\linpack_9.1\benchmarks\linpack og skriv runme_xeon64.bat

Linpack starter da og så er det bare å følge med på temperaturene! Den stresser ikke 100% som Prime95 hele tida, men jeg får 10-12 grader høyere temper!

Lenke til kommentar
Jeg har som dere trodd at Prime95 v25.5 small FFTs får våre quad core CPU'er opp i max load temperatur, men nå har jeg finni noe verre : Intel® Math Kernel Library 9.1 – LINPACK

Åpne cmd og gå inn i mappa \w_lpk_p_9.1.007\linpack_9.1\benchmarks\linpack og skriv runme_xeon64.bat

Linpack starter da og så er det bare å følge med på temperaturene! Den stresser ikke 100% som Prime95 hele tida, men jeg får 10-12 grader høyere temper!

Herregud det programmet der var helt insane! Under prime95 ligger jeg på rundt 60 c med vannkjøling, men etter bare et par sekunder var jeg på over 80 c med det programmet der :ohmy: . Tror ikke jeg tør å kjøre det der lenge gitt!

Btw, hva er det programmet gjør for noe egentlig? Prøvde å google det men jeg ble ikke stort klokere :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg skjønte bra lite av det programmet. :p

Startet runme_xeon32.bat, da den var den eneste som startet. Den stresset RAM'en.

Skulle den det?

Lager du en miniguide, Betroz? :)

Det ligger en .pdf (manual) i root-dir som du kan lese.

Programmet krever *minimum* 2GB, så ja, det stresser RAM og lite annet på ditt system (på mitt vil det teste HD'en da jeg har 1GB kit "klokkeram") :)

Forøvrig kan man bruke Intel TAT dersom man vil "burne Quad'en" sin.... eller skrive ett FP-intensivt prog selv (for det er det som får Intel CPU'er til "å svette skikkelig").

Folkens?

Har dere ikke nok benchmark/"sensorprogs" å drive på med? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...