Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja er noen uker siden jeg fikk dette resultatet, men kan alltids slenge det opp. Vet Stoolman også har en lik CPU han leker seg med om dagen :)

Dette er luftkjølt. Vet det er mer å hente på luft også, men har ikke hatt tid til å sette meg ned å tweake noe særlig.

Pent ;) Tenkte egentlig også å nevne deg, ettersom jeg vet du hadde en Yorkfield på 2.33 Ghz hjemme hos deg :p (du la jo ut noen screenshots etc. men så vildt jeg husker var det lite eller ingenting overklokking da.)

Uansett, ser bra ut :D

EDIT: Jeg har sett masse resultater forskjellige steder av den CPUen, og det ser jo veldig bra. 4.7 Ghz+ på luft (riktignok maksklokk da) osv. Det er utrolig bra, men det jeg egentlig vil se, er hva de klarer stabilt. Er si.. 4.2-4.3 Ghz mulig med god vannkjøling? Jeg har ikke planer om å kjøpe noe ny CPU, men vil allikevel vite hva de nye 45nm er god for ;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Min ganske ny-ervervede Q6600 G0, blir plutselig så stusselig... :blush:

Q6600 @ 3.6 er slettest ikke stusselig! Er nok ditt 8800GTX som bør byttes ut heller da ;)

Det som imponerte meg med Yorkfield var ikke ytelsen eller klokke egenskapene, men at den lager vesentlig mindre varme enn Kentsfield! Dette gir masse ytelse og gir muligheten for ett stille system også. Ja takk begge deler si vi da :yes:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Min ganske ny-ervervede Q6600 G0, blir plutselig så stusselig... :blush:

Q6600 @ 3.6 er slettest ikke stusselig! Er nok ditt 8800GTX som bør byttes ut heller da ;)

Det som imponerte meg med Yorkfield var ikke ytelsen eller klokke egenskapene, men at den lager vesentlig mindre varme enn Kentsfield! Dette gir masse ytelse og gir muligheten for ett stille system også. Ja takk begge deler si vi da :yes:

Jau!

Det er sant... liker at den utvikler mindre varme, som følge av 45nm. Krever jo vannslanger og vifter, og radiatorer, og modding og herjing slik det er nå, for å tusle over 3,3Ghz... men klart, kommer jo selvsagt til å holde på med det videre og, bare på høyere hastigheter... :D

Mye vil ha mer, og faen skal ha fler! hoho

Lenke til kommentar

Riktig. Det er større fare for elektromigrasjon på en 45nm CPU enn på en 65nm CPU ved samme volt. Jeg husker at Simen1 la ut et lite skjema der vi fikk se hva som var "behagelig" volt for en 45nm Intel chip.

Uansett, jeg syntes ikke Q6600 er noe varm! (snakker om G0 nå) På 3.3 Ghz og 1.3 volt den er faktisk over 20 grader kaldere enn min Celeron på 5 Ghz med 1.4 volt. Greit nok det var en NetBurst basert CPU, men det var jo også 65nm og bare 1 kjerne.

Ja, 45 nm er kaldere enn 65nm, men i forhold til mange andre CPUer, så vil jeg si at Q6600 G0 er blandt de kaldere.

Lenke til kommentar

Synes heller ikke 50% overklokk på luftkjøling er noe å grine av, hehe.

Men siden den da ikke tåler like mye volt, så blir det litt feil når folk snakker om "mer rom for overklokking". Når det gjelder temperaturer kan det stemme, men man kan ikke bare pøse på med volt til temperaturen stopper deg på vannkjøling f.eks. (skal ikke si noe bestemt, da jeg ikke husker hva behagelighets-volten var på 45nm).

Lenke til kommentar
Jeg fant prisen på QX9650, og jeg må si den ser en smule dyr ut, selv om ingen har den inne enda :p, men sånn har det jo alltid vært på ekstreme CPUer da :(

Men gleder meg til Q9450 kommer, den ser ut som en god mellomCPU :D

EDIT: Leif

Du fant i hvert fall oppføringen i prisguiden, men du har ikke sett noen priser ennå? Jeg er spent på å se hva den norske prisen til QX9650 blir i forhold til veilende amerikansk pris for så å bruke dette forholdstallet til å foreta en forenklet beregning på hva Q9450 kommer til å koste.

Lenke til kommentar
Jeg fant prisen på QX9650, og jeg må si den ser en smule dyr ut, selv om ingen har den inne enda :p, men sånn har det jo alltid vært på ekstreme CPUer da :(

Men gleder meg til Q9450 kommer, den ser ut som en god mellomCPU :D

EDIT: Leif

Du fant i hvert fall oppføringen i prisguiden, men du har ikke sett noen priser ennå? Jeg er spent på å se hva den norske prisen til QX9650 blir i forhold til veilende amerikansk pris for så å bruke dette forholdstallet til å foreta en forenklet beregning på hva Q9450 kommer til å koste.

Nå er jo dollaren veldig lav også da, kanskje noe å tenke på dere som kjøper utstyr i utlandet.

Men den blir vel ikke så mye over Q9300 tror jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Akkurat det syns jeg er en liten smule irriterende med mitt Gigabyte P35 DS3 i alle fall. Det er bare +0,1, +0,2 osv, og under monitoring står det ikke faktisk spenning, men bare OK etter de forskjellige verdiene. Jeg formoder at det er 1,8V i utgangspunktet, men er faktisk litt usikker siden mine BalistiX brikker er 2,2V...

Både SpeedFan og EasyTune5(Pro) viser VDimm.

He he, bra treg respons fra meg på denne TL1000S, men har omsider fått testet ut forslaget nå. ;)

Men dessverre ser det ikke ut til at jeg får svar på V-dimm hverken med EasyTune, eller Speedfan på mitt Gigabyte. V-dimm står på "normal" i bios nå, og jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva spenningen er, og ble ikke så mye klokere av EasyTune/Speedfan.

117813.jpeg

Jeg prøvde også å laste ned en ny beta versjon av Speedfan (tilfelle 4.33 er for gammel for dette hk) men den fikk jeg ikke installert, til tross for flere forsøk. Den Vcore2 verdien i Speedfan (1,9Volt) kunne jo muligens være V-dimm... :hmm:

Har du TL1000, eller andre noe tips til meg? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg prøvde også å laste ned en ny beta versjon av Speedfan (tilfelle 4.33 er for gammel for dette hk) men den fikk jeg ikke installert, til tross for flere forsøk. Den Vcore2 verdien i Speedfan (1,9Volt) kunne jo muligens være V-dimm... :hmm:

Har du TL1000, eller andre noe tips til meg? :)

Jepp.

Speedfan er for "nerder" som forstår å finne ut av labels selv om seinere versjoner av Speedfan kommer med bra"forslag".

VCore2 er VDimm ja (i dette tilfellet).

EverestUltimate har ofte en uvane med å bytte om "CPU-temp" og "MB-temp" (hovedkort-sensor).

Dette er jo ganske lett å sjekke via "Bios health screen" (eller hva det måtte kalles av Bios-kodere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...