Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei PC-en crasher ikke

Bare testen... det står at den crashed.

PC-en ser ut til å funke bra kjørte performance test og gamet litt lost planjet, extreme conditions og crasha ikke da.

Tempen ser ut til å ligge, ifølge core temp (vet ikke hvor pålitelig det er) på mellom 30 og 40 etter litt gaming.

Lenke til kommentar

Ja er jeg trodde OCCT var et stress program?

Nå har jeg volten på 1.3250 og testen crasher enda..

Jeg trodde det var ganske mye volt, men jeg må kanskje ha enda mer?

Er det noe sånn gjennomsnitt på voltbruk ved 3.2 eller er det helt random fra pc til pc?

En ting til jeg lurer på: I cpuz kan jeg se at fsb synker ned til 2.2 Ghz når jeg ikke bruker noen programmer og så øker den opp i den den trenger det.. Er det noe jeg bør skru av og eventuelt hvordan?

Lenke til kommentar
Grafikkintensivt spill, eller 3Dmark 06 fungere ypperlig. I 3Dmark kan man også kjøre testene i loop, slik at du sikkrer deg full belastning det meste av veien.

Ikke vær sjenerøs på AA og oppløsning, da høyere belastning for skjermkortet er bedre.

(så man er sikker på at ingen andre komponenter holder igjen)

Kjørte skjermkortet på fullt nå i 15 min, Everest viste 90 grader på GPU diode og ca. 80-82 på GPU minne og GPU. etter en 5-10 min :cry:

må vell finne på noe lurt for å få bort den varme luften, eller gi den litt god kjølig luft...

Lenke til kommentar
Ja er jeg trodde OCCT var et stress program?

Nå har jeg volten på 1.3250 og testen crasher enda..

Jeg trodde det var ganske mye volt, men jeg må kanskje ha enda mer?

Er det noe sånn gjennomsnitt på voltbruk ved 3.2 eller er det helt random fra pc til pc?

En ting til jeg lurer på: I cpuz kan jeg se at fsb synker ned til 2.2 Ghz når jeg ikke bruker noen programmer og så øker den opp i den den trenger det.. Er det noe jeg bør skru av og eventuelt hvordan?

Ser at du har så å si helt likens PC som meg :p for at jeg skulle klare å få 3.2GHz stabilt, så måtte jeg stille volten på 1.400V.

Viser 1.400 - 1.418 i Bios og 1.416 - 1.432 i CPU-Z.

Lenke til kommentar
fikk den stabil på 3.2 nå :D volten ligger på 1.3750 ca (i bios)

Men hvorfor står det bare 1.320 i cpuz? skal disse vise så forskjellig?

Vist den viser det under en stress test så er det Vdrop. Jeg og får en voltdrop på ca. 0.05V. Bare avbryte stress testen å sjekke volten da

Endret av papirkurven
Lenke til kommentar
fikk den stabil på 3.2 nå :D volten ligger på 1.3750 ca (i bios)

Men hvorfor står det bare 1.320 i cpuz? skal disse vise så forskjellig?

Vist den viser det under en stress test så er det Vdrop. Jeg og får en voltdrop på ca. 0.5V. Bare avbryte stress testen å sjekke volten da

Så hvis du setter vCore til 1,500v i Bios, da faller den til 1,000v under load? Tipper du mente 0,05v. :) For øvrig er 1,375v nøyaktig det samme som jeg må sette vCore til for at min CPU skal være stabil ved 3,2Ghz. Reell vCore under load er på 1,304v, men det betyr ikke at voltdrop er på 0,071v. Voltdrop er forskjellen mellom idle og load. Min idler ved 1,344v, så vdrop er på ca 0,04v. Hva som settes i Bios betyr altså ikke noe i forhold til vdrop.

Lenke til kommentar

Sett volt til 1,4 i bios, og så skrur du fsb opp 10MHz i gangen. For hver oppstart kjører du 10 minutt med Prime95 helt til maskinen restarter/error. Når du da til slutt får error/restart så kan du enten sette opp volten 2 hakk og prøve igjen, eller skru frekvensen ned litt om temperaturene begynner å bli for høye.

Edit: Ser din er ustabil på 1,3850v satt i bios, så sett volt i bios til 1,4250 i steden for 1,4.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Sett volt til 1,4 i bios, og så skrur du fsb opp 10MHz i gangen. For hver oppstart kjører du 10 minutt med Prime95 helt til maskinen restarter/error.

Hvis man justerer fsb oppover med 1 Mhz om gangen allerede fra 3,2 Ghz og kjører 10 min med Prime mellom hvert hakk, da har man alvorlige fritidsproblemer. Den slags finjustering kan man drive med når det er sikkert at man er liiiike under maks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...