OldMan Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ja, hadde sikkert vært enklere å se sammenhengen med samme vcore. Men dette er maks av hva oppsettet klarer, og da er det en helt klar sammenheng mellom lengden og stressnivået på en test/bench, og hvor høy vcore det takler. Kunne jo også lagt inn SP1m på 4250 og 1.7v, 3dmark06 på 4136 på 1.62v osv. Men det tar dager og uker å finne maks prime 8+ fart, og et par grader forskjell i romtemp slår også ut hvis man er helt på grensen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Når jeg skal prøve å stille opp CPU Voltage i biosen på f.eks 1.400V, så står det fortsatt i Biosen/CPU-Z at jeg har 1.336V.Er det noe annet jeg må stille på enn bare CPU Voltage? :S Er bare å stille på cpu voltage, men bruk den spenningsverdien som står i bios. Når du setter 1,4V med ditt kort kan det meget vel hende du i praksis har satt V-core NED, ifht om du hadde latt den stå på auto... Så om du vil ha 1,4V stiller du V-core så høyt at du ser 1,4 i bios eller cpu-z (da må du altså sette 1,46V eller noe deromkring, prøvd deg frem) Dette at hk gir lavere spenning enn det du setter er jo egentlig ikke noe problem før man er helt i enden av skalaen, altså har V-core på max, men fortsatt ønsker mer. De fleste møter ikke på dette problemet. Men det som kan bli et problem ifht klokking er V-drop. Når du får satt V-core slik at du leser av 1,4V i bios/cpu-z vil du se at dersom du kjører 100% belastning vil V-core igjen synke. Om du ønsker 1,4V ved full load må du med ditt kort belage deg på å sette spenningen en god del høyere idle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Hmm. Du skrev: "Så en liten test for å finne en "grei" 24/7 klokk ved lav VCore (1.325 i Bios)." Under var det skjermbilde av CPU-Z som viste 1,42v, derfor jeg lurte på om du hadde skrevet feil (uthevet). Så din klarer seg med 1,28v load ifølge OCCT-bildet? Foresten, hvordan fikk du den grafen i OCCT over volt? Jeg antok at man kan kunne utlede hvilket bilde som hørte til hvilken setning.. Jeg tok feil. 3.6Ghz (401x9) @ 1.475(Bios) = ca. 1.425(CPU-Z/Speedfan/etc..). 3.15Ghz(350x9) @ 1.325(Bios) = ca. 1.28(CP-Z/Speedfan/etc..). Når OCCT avsutter legger den ut .png (grafer) av de verdier som den "logger" via Speedfan, MBM, Everest. Litt kjekt å sjekke for å se om hk'et / PSU gir stabile spenninger. Og det kan virke som utifra en del innlegg som om disse knapt har klokket annet enn Core 2 Duo. Vdrop er forskjellen mellom VCore under idle vs. VCore under load (Dette burde være elementært). På mange (de fleste) hk for Core 2 Duo er det slik at VCore avlest (idle) er en del lavere enn den VCore man setter i Bios. Dette har ikke vært tilfelle for f.eks en del (topp)Asus hk for P4 (Prescott, Smithfield, Presler). Disse "overvolted" ganske så betraktelig over det man satte i BIos. En slags "funksjon" for å eliminere Vdrop under load. På mine AMD systemer har det variert hva VCore har vært (avlest) kontra det som settes i Bios. Som regel har det vært små forskjeller (om noen). Å "gidde" å kjører Prime i 12 timer er beundringsverdig. Jeg "gidder" ikke og lar vanlig bruk (benching, spill, etc...) bestemme om det er stabilt eller ei. Da er jeg som regel konservativ mtp klokk/Volt. Ikke glem at det er en del systemer som "krasjer" under "vanlig bruk" (timevis med spill) gitt kjøling/romtemp ved *default* VCore. Man kan derfor si at det ikke er mye verdi i å kjører timevis med "Prime'ing" da resultatet kan varieres med å sette riggen på kjøla kontra sette den i ett rom mennekser skal være.. gjerne de som likere å gå naken ("pervoer") Endret 16. oktober 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Hmm. Du skrev: "Så en liten test for å finne en "grei" 24/7 klokk ved lav VCore (1.325 i Bios)." Under var det skjermbilde av CPU-Z som viste 1,42v, derfor jeg lurte på om du hadde skrevet feil (uthevet). Så din klarer seg med 1,28v load ifølge OCCT-bildet? Foresten, hvordan fikk du den grafen i OCCT over volt? *snip* Og det kan virke som utifra en del innlegg som om disse knapt har klokket annet enn Core 2 Duo. Vdrop er forskjellen mellom VCore under idle vs. VCore under load (Dette burde være elementært). På mange (de fleste) hk for Core 2 Duo er det slik at VCore avlest (idle) er en del lavere enn den VCore man setter i Bios. Dette har ikke vært tilfelle for f.eks en del (topp)Asus hk for P4 (Prescott, Smithfield, Presler). Disse "overvolted" ganske så betraktelig over det man satte i BIos. En slags "funksjon" for å eliminere Vdrop under load. På mine AMD systemer har det variert hva VCore har vært (avlest) kontra det som settes i Bios. Som regel har det vært små forskjeller (om noen). *snip Vil bare legge til at jeg har Asus P5K Premium, finnes ikke Vdrop på dette kortet Endret 16. oktober 2007 av elf_man Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Når jeg skal prøve å stille opp CPU Voltage i biosen på f.eks 1.400V, så står det fortsatt i Biosen/CPU-Z at jeg har 1.336V.Er det noe annet jeg må stille på enn bare CPU Voltage? :S Er bare å stille på cpu voltage, men bruk den spenningsverdien som står i bios. Når du setter 1,4V med ditt kort kan det meget vel hende du i praksis har satt V-core NED, ifht om du hadde latt den stå på auto... Så om du vil ha 1,4V stiller du V-core så høyt at du ser 1,4 i bios eller cpu-z (da må du altså sette 1,46V eller noe deromkring, prøvd deg frem) Dette at hk gir lavere spenning enn det du setter er jo egentlig ikke noe problem før man er helt i enden av skalaen, altså har V-core på max, men fortsatt ønsker mer. De fleste møter ikke på dette problemet. Men det som kan bli et problem ifht klokking er V-drop. Når du får satt V-core slik at du leser av 1,4V i bios/cpu-z vil du se at dersom du kjører 100% belastning vil V-core igjen synke. Om du ønsker 1,4V ved full load må du med ditt kort belage deg på å sette spenningen en god del høyere idle. Ja, det hørtest nokså logiskt ut for når den står på Auto så ligger volten på 1.66V å når jeg stiller den på 1.4 i biosen så ligger den på 1.33V. Skal teste å se om det funker EDIT: Nå fikk jeg det til ja, Takk skal du ha 1.4volt er det mye for 24/7 clock det?(temp 50 grader load) Ligger på 3.2GHz nå, har ikke testet Prime enda, men den var vertfall ikke helt stabil på 1.380V, etter 20min så fikk jeg error på kjerne nr.3 å de andre holdt på i over en time uten noen errorer. Har stillt opp til 1.4 nå, og skal teste Prime litt senere. BTW, hvor lenge bør jeg egentli stresse CPUene? Endret 16. oktober 2007 av papirkurven Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Driver og tester min cpu med prime95 fortiden, er det vanlig at dataen bare restarter seg plutselig etter mange timer, den feiler aldri men bare restarter seg etter lang tid. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Prøv å sette opp vcore... Endret 18. oktober 2007 av heanwi Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Driver og tester min cpu med prime95 fortiden, er det vanlig at dataen bare restarter seg plutselig etter mange timer, den feiler aldri men bare restarter seg etter lang tid. Ja det er vanlig. Øk volt eller sett ned hastighet. Hvis du får round off error er du trolig lenger unna stabilt enn ved reboot. Er ihvertfall sånn med mine. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Driver og tester min cpu med prime95 fortiden, er det vanlig at dataen bare restarter seg plutselig etter mange timer, den feiler aldri men bare restarter seg etter lang tid. Ja det er vanlig. Øk volt eller sett ned hastighet. Hvis du får round off error er du trolig lenger unna stabilt enn ved reboot. Er ihvertfall sånn med mine. ok økte volten litt og ser, den kjører på 1,4v nå i følge cpu-z edit: klarte fint OCCt testen som de sier tilsvarer 8 timer prime, men prime95 er værre Endret 18. oktober 2007 av Maxila Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Prime Small fft og med "Round off checking" på er ganske mye værre enn occt ja. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 EDIT: Nå fikk jeg det til ja, Takk skal du ha 1.4volt er det mye for 24/7 clock det?(temp 50 grader load) Ligger på 3.2GHz nå, har ikke testet Prime enda, men den var vertfall ikke helt stabil på 1.380V, etter 20min så fikk jeg error på kjerne nr.3 å de andre holdt på i over en time uten noen errorer. Har stillt opp til 1.4 nå, og skal teste Prime litt senere. BTW, hvor lenge bør jeg egentli stresse CPUene? Flott at du fikk det til Hva som er mye, hva som er lenge nok, og hva som er passe, er det altså veldig mange meninger om. Men 1,4V og 50 grader er nok de fleste ening om at er godt under grensen for hva som er risikalbelt. Når det gjelder hvor lenge man Primer kan du jo bare se i denne tråden at det er veldig forskjellig. Noen mener man bør kjøre 12 timer, noen mer, og noen mindre. Selv kjører jeg vanligvis ikke mer enn max 4 timer, men feks på mediasenter-PC-en min setter jeg så ned frekvensen ca 100-150Mhz for sikkerhets skyld. Så du får lese litt, og gjør deg opp din egen mening, og tilpasset den bruken du har. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Måtte stille volten opp til ca. 1.42V for at den skal være stabil på 3.2ghz. Tempen er 30-35 idle og etter noen timer med Prime låg den på ca. 55-55-60-60 grader. Volten under load er 1.336-/+ hopper litt opp og ned Hørest dette ut som en grei 24/7 klokk ? Lenke til kommentar
220Volt Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg kjører en q6600 G0 på 3,6GHz på 1,45 volt på et ASUS P5K-E WIFI. 450 x 8 4Gb 4x1Gb Crucial Ballistix PC8500 4-4-4-12 2,0 volt Ligger på 30-30-32-32 i idle og 47-47-54-54 på full load. Kjører i et Lian Li pc777b, med Swiftech APOGEE GTX Swiftech MCP655 pumpe Swiftech northbridge blokk og en trippel radiator av et eller annet slag... Kjører sånn 24/7 uten noen problemer. Men dersom jeg nærmer meg 3,7-3,8GHz går varmen fullstendig av skaftet her.... kan like gjerne få tak i et Delonghi klistremerke og sette på utsiden av kabb... Endret 19. oktober 2007 av 220Volt Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 SINNSYKT kabinett du har , må koste flesk Oppsettet ser ikke så ille ut heller, og 3,6 @ 1,45V er ikke så ille det heller Lenke til kommentar
AnDy_1990 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Heisann Har prøvd med liten Vcore bare for å se hvordan dette gjøres, har fulgt en "tutorial"Link. har satt opp akkurat det samme oppsettet som han sier at man kan starte med der; vcore =1.38 FSB=266 PCI Express Frequency (Mhz) [102] System Voltage Control____ [Manual] DDR2 OverVoltage Control__ [+0.30V] PCI-E OverVoltage Control_ [+0.1V] FSB OverVoltage Control___ [+0.1V] (G)MCH OverVoltage Control [+0.1V] Har også satt ram til 4-4-4-12 Men når jeg starter PC-en og windows starter, får jeg blue screen og den kommer med noe Physical Memory dumping... har prøvd også å satt minnet til 5-5-5-18 men ikke noe lykke. Specs: Quad Q6600 XFX Geforce 8800 GTS 640 Geil 2 GB 1024x2 Gigabyte P35-DQ6 Håper jeg får noe hjelp =) målet var å få 3.2GHz. Hilsen André Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Sett vcore til 1.4 og fsb til 355, rett på sak. Sett minne divider til 2.00 og DDR2 volt til +0.35 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) 1,38 reele volt skulle i de fleste tilfeller være nok til å i alle fall boote. Det holder med å skrive opp hastighet på cpu (FSB og multiplier), vCore og da evt. ramtimings, ramvolt og hastighet på brikkene (bare sånn til neste gang så du slipper å ramse opp de andre tingene). Hvilken hastighet kjørte brikkene på 5-5-5-18? 800MHz? Edit: Blir ikke ram-volten vist på Gigabyte-kortene? (Bare sånn +0,x-greie?) Endret 22. oktober 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Edit: Blir ikke ram-volten vist på Gigabyte-kortene? (Bare sånn +0,x-greie?) Akkurat det syns jeg er en liten smule irriterende med mitt Gigabyte P35 DS3 i alle fall. Det er bare +0,1, +0,2 osv, og under monitoring står det ikke faktisk spenning, men bare OK etter de forskjellige verdiene. Jeg formoder at det er 1,8V i utgangspunktet, men er faktisk litt usikker siden mine BalistiX brikker er 2,2V... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Edit: Blir ikke ram-volten vist på Gigabyte-kortene? (Bare sånn +0,x-greie?) Akkurat det syns jeg er en liten smule irriterende med mitt Gigabyte P35 DS3 i alle fall. Det er bare +0,1, +0,2 osv, og under monitoring står det ikke faktisk spenning, men bare OK etter de forskjellige verdiene. Jeg formoder at det er 1,8V i utgangspunktet, men er faktisk litt usikker siden mine BalistiX brikker er 2,2V... Både SpeedFan og EasyTune5(Pro) viser VDimm. Lenke til kommentar
AnDy_1990 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Sett vcore til 1.4 og fsb til 355, rett på sak. Sett minne divider til 2.00 og DDR2 volt til +0.35 Fikk fortsatt Blue screen (dumping physcial memory) når den bootet, halveis under oppstart (der med windows logoen). Prøvde både med timings 4-4-4-12 og 5-5-5-18, volt på DRR2 var på +0.35, har fortsatt +0.10 på PCI-E, OverVoltage Control, FSB overvoltage og MCH overvoltage, er det noe jeg trenger? leste at det var for stabilitet, men kommer ikke inn i windows uansett ... Finner det også litt rart med temperaturene mine, har nettopp montert Schytne Ninja plus med Artic Silver 5 kjølepasta, og ligger på rundt 45 IDLe temp. kanskje CPU kjølern ikke sitter helt på? litt vanskelig å si med kjøleribbene rundt hele CPUen PS: Har bursdag kl 00:00 ^^, (23.oktober) Hilsen André Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå