Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1,425 du satt i bios?

Så du har ikke noe avvik i volt fra bios?

Ikke har jeg satt 1.425 noe sted (eller skrevet håper jeg). :)

Heller ikke har jeg dokumentert noe annet enn det "normale" avviket mtp VCore i bios vs. VCore "avlest" via Speedfan/CPU-Z..Everest..

Dette P35-DS3P hk'et har ikke så mye VDrop som det P965-DS4 hk'et det erstattet.

Og det klokker riktig bra, ikke minst med Quad. :)

Hmm. Du skrev: "Så en liten test for å finne en "grei" 24/7 klokk ved lav VCore (1.325 i Bios)."

Under var det skjermbilde av CPU-Z som viste 1,42v, derfor jeg lurte på om du hadde skrevet feil (uthevet). Så din klarer seg med 1,28v load ifølge OCCT-bildet?

Foresten, hvordan fikk du den grafen i OCCT over volt?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Ikke så farlig på vann i små bencherunder nei ;)

EDIT: Min lever enda etter og ha blitt torturert på 1,7 V noen ganger =)

Jeg prøver å finne en 24/7 klokk, så er 1.6V akseptabelt på som 24/7? Temperaturen på maks load ligger på ca 58C.

Etter min mening; nei! Personlig med min Q6600 går jeg ikke høyere enn rundt 1.45 V som 24/7 setting, både på grunn av temperatur og for å være sikker på at CPUen varer en stund. Jeg har vært mer nådeløs mot tidligere CPUer, men varmeutviklingen fra Q6600 er ganske enorm :p

Lenke til kommentar
Når jeg skal prøve å stille opp CPU Voltage i biosen på f.eks 1.400V, så står det fortsatt i Biosen/CPU-Z at jeg har 1.336V.

Er det noe annet jeg må stille på enn bare CPU Voltage? :S

Det er nok vår gode venn vdrop. Ikke noe du kan gjøre med det bortsett fra en pencil mod e.l.

6 Ghz av Shamino ! Yorkfield i siget :dribble:

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?p...268#post4386268

Steikje, kunne tenke meg å se Pi resultater av den der!

Ok takk! Går tilbake til 3,8GHz 1,45V, begynner å få blåskjermer hver gang jeg starter et spill nå :S

Da er den i alle fall ikke Prime95 stabil :p

Njae, fikk ikke testet med Prime95, men OCCT godkjente det.

Er OCCT generelt ikke til å stole på?

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

1,58v og 6GHz :cool: Med den volten klarer jeg knapt 4,2GHz :whistle:

Når jeg skal prøve å stille opp CPU Voltage i biosen på f.eks 1.400V, så står det fortsatt i Biosen/CPU-Z at jeg har 1.336V.Er det noe annet jeg må stille på enn bare CPU Voltage? :S
Det er nok vår gode venn vdrop. Ikke noe du kan gjøre med det bortsett fra en pencil mod e.l.
Steikje, kunne tenke meg å se Pi resultater av den der!
Voltforskjellen mellom det som er satt i bios, og det som du får til cpu, kalles dét også voltdrop? Er det ikke bare slik at Asus osv. har satt verdiene litt høyere enn det de er reelt eller noe sånt? :hmm:Med vdrop tenker jeg på voltforskjellen mellom idle-load.
Lenke til kommentar

Tjaa, hvis du ser igjennom den tråden her ser du at OldMan klarer å kjører OCCT på 3969 MHz, men max på Prime95 er ca. 3,8 GHz i følge ham selv.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=844672

Min egen erfaring er at det er mye lettere å få en cpu til å kjøre occt i 30 min enn flere timer med Prime95

Lenke til kommentar

Tjaa, hvis du ser igjennom den tråden her ser du at OldMan klarer å kjører OCCT på 3969 MHz, men max på Prime95 er ca. 3,8 GHz i følge ham selv.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=844672

Min egen erfaring er at det er mye lettere å få en cpu til å kjøre occt i 30 min enn flere timer med Prime95

Det er jo ganske logisk at det er tøffere med Prime95 ettersom det varer en del lengre, men det er nettopp det som er så kjedelig (å vente flere timer på å få en klokk godkjent/ ikke godkjent) :p

Tror jeg går over til Prime95 Small FFTs som stabilitetskontroller.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet så mye Prime95 med Q6600 enda, men med min X2 3800+ kunne jeg ofte kjøre small FFTs i 24 timer uten problemer, men med en gang jeg startet large FFTs eller blend så feilet den... Det kan være greit å kjøre flere av testene også

Jeg trenger selvsagt ingen bekreftelse på hvor stabil din cpu er, men det er vel kanskje greit å vite at en test alene ikke nødvendigvis avslører ustabilitet. :)

Lenke til kommentar

Å få en quad gjennom 8 timer + i prime95 small fft med round off checking på er ganske mye tøffere enn occt.

På den jeg kjører nå så er forholdene ca:

Maks OCCT 30 min auto test, 3969 på 1.57v load

Maks 1 time prime small fft, 3900 på 1.52v load

Maks 8 timer+ prime small fft, 3800 på 1.488v load

Prime small fft er den "verste" testen i prime for quad pga varmeutvikling.

Prime Blend er også en god test, men går mer på om chipsett/ram etc er stabilt.

Dette gjelder ihvertfall for begge mine Q6600 vannkjølt på GB DS3P i lukket kabinett.

Og vdroop brukes vanligvis ifm forskjell mellom idle og load spenning. At bios og målt vcore ikke stemmer overens er veldig vanlig på de fleste kort.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Å få en quad gjennom 8 timer + i prime95 small fft med round off checking på er ganske mye tøffere enn occt.

På den jeg kjører nå så er forholdene ca:

Maks OCCT 30 min auto test, 3969 på 1.57v load

Maks 1 time prime small fft, 3900 på 1.52v load

Maks 8 timer+ prime small fft, 3800 på 1.488v load

Det hadde kanskje vært litt enklere å se hvor mye vanskligere den andre testen er i forhold til en annen om du hadde kunnet bruke samme volt på kjernene? Om det ikke er andre komplikasjoner inne i bildet.

lurer bare paa en ting..

er det CPU core tempene eller er det CPU temp som gjelder i everest?

CPUen min ligger paa 56 grader i max load mens cpu core ligger paa 70-80..

Her på forumet oppgir de fleste kjernetemperaturene, altså 70-80 grader i ditt tilfelle.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...