Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Jeg hører folk si dette, men det er vel rett og slett et P965 problem?

Det er godt mulig at P35 kort ikke har dette problemet ja. Virker sånn etter det du sier her. Med mitt P965 kort er 400 fsb det som gir best ytelse, så for meg er 3.6 Ghz max jeg gidder å kjøre min Q6600. Med ett P35 elller X38 kort hadde jeg nok kjørt høyere, eller kjørt 8 x 450 tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, var vel en som sammenlignet stram strap med stramme timings på minnet. Så om dette også gjelder på P35 så skal du vel klare mer oc med 333, men synes å huske det var en som sa dette ikke gjaldt lenger eller noe sånt?

Du kan jo sette strap til 333 for så å sette ramen til laveste mulige hastighet, siden ramen din stopper deg fra å komme lenger i oveklokkingen din (om du ikke har prøvd dette da).

Lenke til kommentar
Ehm, var vel en som sammenlignet stram strap med stramme timings på minnet.

*kremt*

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9687172 ? :)

Du kan jo sette strap til 333 for så å sette ramen til laveste mulige hastighet, siden ramen din stopper deg fra å komme lenger i oveklokkingen din (om du ikke har prøvd dette da).

Det krever ekstremt god RAM, hvertfall på mitt kort. Da jeg sjekket hadde jeg ca 400 FSB, og laveste hastighet @ 333 var over 1400 MHz :p

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Kremt? Sa jeg ikke riktig da? :)

Med strap 333 får du satt ram til 800MHz når du har 400fsb, sikker på at du ikke tenker på 200-strap?

Jo, du gjorde forsåvidt det :)

skallebank er no dritt, er ikke lurt og drikke for mye :(

Cola, med andre ord :)

Jo, kan være det, skylder på hodepine :)

Lenke til kommentar
I innstillingene i bios er det noe som heter "fsb strap to north bridge" der en kan stille mellom disse hastighetene. eller noe som ligner værtfall: 200-266-333.

Kan denne innstillingen hjelpe meg når jeg overklokker?

Hva er det denne innstillingen gjør?

Godt spørsmål. Skulle ønske jeg var 100% sikker på svaret...

Veldig mye av det som er beskrevet rundt strap handler om P965, og i alle fall ikke alt er likt på P35. Som feks dette Betroz nevnte på forrige side om lavere ytelse fordi hk setter en annen strap på fsb400+, gjelder ikke P35 (dette postet jeg en kjapp test på nederst forrige side)

Jeg bruker akkurat nå 266 strap fordi dette gir meg et lite hakk høyere minnehastighet enn 333 (200 gir som 2bb1 og Wheelman nevnte, hastigheter langt utenfor rekkevidde med mine brikker)

Så det gir i alle fall tilgang til forskjellige minnehastigheter. Men om det også endrer timings eller andre ting vet ikke jeg. Har forsøkt å måle meg frem til noe fornuftig, men siden det ikke er mulig å teste uten at også minnehastigheten endres, er det vanskelig å vite om resultatene skyldes annen minnefart, eller andre ting, så tør ikke mene noe om det. Noen dramatisk forskjell virker det dog ikke til å være så langt jeg har registrert.

Så mitt råd, frem til noen som virkelig kan dette har talt, er at du velger den strap som gir deg minnefart tettest mulig opp til den farten de klarer på den fsb frekvensen du benytter. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tok en liten stabilitetstest på 3,8GHz og slik er temperatur skalaen (tok den varmeste kjernen)

Dette er med 1,45V satt i BIOS, cpu-z viser 1,432V ( :thumbdown:  )

Beklager, men:

Det er litt latterlig å klage på slik VDrop. :)

Byttet (endelig) mitt Gigabyte GA-965P-DS4 til GA-P35-DS3P for å sjekke min B3 litt mer.

Som nevnt i tidligere poster så stoppet hk'et "morroa" ved ca. FSB360.

Dette P35-baserte hk'et hadde ikke noen slik sperre nei.

En kjapp test på FSB400 for litt "max bench"

Dette blir for varmt selv med vannkjøl og "kun" 1.475 VCore (Bios).

Så en liten test for å finne en "grei" 24/7 klokk ved lav VCore (1.325 i Bios).

post-40756-1192411880_thumb.jpg

post-40756-1192411916_thumb.png

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1,425 du satt i bios?

Så du har ikke noe avvik i volt fra bios?

Ikke har jeg satt 1.425 noe sted (eller skrevet håper jeg). :)

Heller ikke har jeg dokumentert noe annet enn det "normale" avviket mtp VCore i bios vs. VCore "avlest" via Speedfan/CPU-Z..Everest..

Dette P35-DS3P hk'et har ikke så mye VDrop som det P965-DS4 hk'et det erstattet.

Og det klokker riktig bra, ikke minst med Quad. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...