Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Voltage Damper ser ikke ut til å ha noen effekt, nei. I daglig-klokken min har jeg satt vCore til 1,375 i Bios. Denne ligger reelt på 1,344 og faller til 1,304 under load. Jeg har riktignok gjort en liten pencil-mod for å begrense vDrop. Før denne mod'en falt vCore dramatisk under load. Faktisk fra 1,400 i Bios til 1,224 under load (1,208 med B3).

9630766[/snapback]

Samme som mitt P5K altså. Tenkte jeg skulle teste ett Premium til uka å også slenge i en G0 å se om jeg får litt mer på sakene. Har allerede en kjøper på det jeg bruker nå. Han klokker ikke noe særlig, så han får det bare av meg ferdig klokket @ 3GHz. Mer enn god nok 24/7 klokk for han.

Lenke til kommentar
200MHz på hver av de 4 kjernene, altså 800MHz.

9631335[/snapback]

200MHz er å blir 200MHz.

Eller oversatt: "200 Millioner svingninger per sekund"

Så det blir vel ganske feil å si 800MHz.

Har du fire biler som sleper et eller annet, pg kjører parallellt i 240KM/t på en 8-felts vei, og alle øker farten med 20KM/t, så vil de ikke kjøre 80KM/t raskere. :)

Tipper 2bb1 mente det på denne måten:

Har du en Pentium 4 på 2,4GHz og sammenligner denne mot en Q6600 på 2,4GHz så får Q6600 XXXX flere poeng i f. eks 3Dmark.

Øker du begge prosessorene til 2,6GHz, så ville Q6600 øket med fire ganger så mange poeng som singelkjerne prosessoren (pentium 4).

(siden Q6600 har fire kjerner som øker hastigheten)

Prosentvis så er det naturligvis like stor ytelseøkning. (om man ser bort ifra flaskehalser osv..)

Selv om det kanskje er prosentøkningen som er mest aktuell ved overklokking, så var vel 2bb1 litt i det filosofiske hjørnet i dag. :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Prøvde og overklokke litt og klarte og starte opp med 3780 mhz, med rundt 1.41 v i bios er dette bra eller dårlig? Vet ikke om den klarer lenger siden ramen min egentlig bare er beregnet på 800 mhz.

edit: prøvde prime95 nå og den ser ikke ut til og være spessielt stabil.

Noen tips til innstillinger?

skal prøve og få den stabil på 3,6 ghz.

har slått av alt på advanced ...

og cpu 1.41 v

Men aner ikke hva chipset, fsb voltage osv skal stå på

post-67747-1191466521_thumb.jpg

Endret av maxila
Lenke til kommentar
Litt rart å tenke på at du da øker frekvensen med 200MHz, men får 800MHz mer i utnyttelse :) Bare et filosofisk sidesprang.

9631310[/snapback]

Hva? Forklar forklar... :)

9631318[/snapback]

Hehe, ja det er som Andrull sier. Altså, prosessoren vil ikke gå i 800MHz hastighet fortere, men du har 800MHz mer tilgjengelig (til sammen) om du kjører et program som kan ta nytte av flere kjerner :)

@maxila: FSB volt og chipset er vel gjerne ikke nødvendig å forandre noe på. Sett på vDamper, sett PCI-E frekvens til 100, sett ram-timings manuelt og still opp volt og fsb. 1,41v burde holde til 3,6GHz om du ikke sliter med vDrop.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Satt å lekte meg litt med cpuen i natt.

La på ny kjølepasta og monterte på en delta 12cm vifte.

det resulterte i 3dmark benching på 4,185 ghz

og på 3,6 ghz @ 1,44 volt oversteg tempene aldri 49 51 51 49

3dmark @ 4,185

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-27504-1191500463_thumb.jpg

temp @ 3,6

post-27504-1191500473_thumb.jpg

blir moro å få inn mushkin dx-9200 minne og evga 8800 ultra når det ankommer

Lenke til kommentar
Fikk endelig BallistiX PC8500-brikkene mine i dag. Startet rett opp på 4GHz @ 1,47v.

1070MHz på minnet er stock hastighet, så har vel litt å hente på SuperPI-testen, men 12sek for holde for nå, skal på innebandy :)

9635093[/snapback]

Ser ut til å være greie brikker ja. Har vurdert de selv faktisk. Kjør den nyere utgaven av SuperPI da, så vi får decimaler også. Litt lettere å sammenligne da.

Lenke til kommentar
Fikk endelig BallistiX PC8500-brikkene mine i dag. Startet rett opp på 4GHz @ 1,47v.

1070MHz på minnet er stock hastighet, så har vel litt å hente på SuperPI-testen, men 12sek for holde for nå, skal på innebandy :)

9635093[/snapback]

He he, så du gjorde det bare du! :D (kastet ut dine Corsair)

Jeg vet egentlig ikke om det utgjør stort i feks SuperPi, men SPD setter jo brikkene til 5.5.5.18, så du kan vel godt sette de manuelt på 5.5.5.15 i stedet.

Men som JimRamse sier, bruk gjerne nyere SuperPi, hele sekunder en noen hundre Mhz, så sier ikke så mye. :)

3DMark på 4185Mhz er forrsten pent tiigem :thumbup:

Lenke til kommentar

Fått mine Crucial Ballistix PC8500 brikker jeg også. 2 brikker klokker greit, men setter jeg inn alle 4 brikkene merker jeg at minnekontrolleren på hovedkortet mitt sliter ja! 1134 Mhz 5-5-5-15 og 2.30V fikk jeg error med i Prime95 blend etter 8 timer faktisk! Til 24/7 bruk vil jeg ikke kjøre dem på høyere enn 2.2V så jeg bare gadd ikke teste dem på 2.4V eller noe sånt. Kan bare lese på ExtremeSystems forumet hvis man vil se rekorder.

Med ett P5K Premium kort så hadde brikkene sikkert klart bedre. Kanskje det kortet hadde taklet 4 brikker på 1200 Mhz. Har sett andre klart det. Men så varierer det jo veldig fra brikke til brikke også. Mulig jeg fikk noen som ikke klokker så bra.

Mulig min Q6600 får en 24/7 setting på 9 x 356 = 3204 Mhz med minne @ 1068 MHz 5-5-5-15.

Tar bare så lang tid å teste stabilitet at jeg gidder ikke teste ned til minste Mhz heller. Som jeg sa så fikk jeg error i Prime95 etter 8 timer...irriterende!

PS : Mulig jeg kjøper meg ett P5K Premium etterhvert....får se ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz Postet i dag, 18:12

Med ett P5K Premium kort så hadde brikkene sikkert klart bedre. Kanskje det kortet hadde taklet 4 brikker på 1200 Mhz. Har sett andre klart det. Men så varierer det jo veldig fra brikke til brikke også. Mulig jeg fikk noen som ikke klokker så bra.

Jeg fikk jo om ikke annet kjørt SuperPi på 1337Mhz med 4 stk PC8000 utgaven på P5K Deluxe. Men jeg holder meg under 1200 og 1,25V som 24/7 setting da, og jeg tror også det er helt i grenseland for hva som virkelig er stabilt. Dvs har ikke krashet noen gang, men har ikke kjørt så mye som 8 timer test heller.

Jeg tror nok muligens varme også kan være en faktor å ta med når det gjelder stabillitet over langt tid/høy klokk. De blir veldig varme disse brikkene, og når man ser hvor tett det blir med det "gullblikket" (kjølerene), er det vel litt begrenset hvor mye luftsirkulasjon det blir der... :whistle:

109942.jpeg

Lenke til kommentar
@pcp160: Kjørte du 5-5-5-15 når du klarte 1338MHz? Og med hvilken volt var dette?

Foresten! Skal ikke Asus Probe vise volt på ram? Jeg ser ikke noe til det, noen instillinger jeg må forandre?

9636393[/snapback]

Ja, kjører alltid 5.5.5.15, og såvidt jeg husker brukte jeg da 1,35V (satt i bios that is)

Har et bilde av 1334Mhz her.

109949.jpeg

Men det er jo ikke noe veldig bra tid altså, var mest bare for å se om det gikk, og det er langt fra stabilt :whistle:

Det skal jo også nevnes at 2 av brikkene er 512MB og 2 er 1024MB, så man skal vel ha enda mer flaks for å få 4 stk 1024 brikker som er med på leken, enn at 2 er det. Men hk har ikke noe problemer med 4 brikker i alle fall.

Probe viste jo V-dimm i "gamle dager" (diverse andre Asus jeg har hatt), på mine P5K har jeg ikke sett noe spenninger for minne i noe program så langt.

Lenke til kommentar
Med ett P5K Premium kort...

PS : Mulig jeg kjøper meg ett P5K Premium etterhvert....får se ;)

9635552[/snapback]

Jeg går litt off-topic her, tilgi meg.

Siden du litt lengre opp forsøkte å rette på gramatikken min, ønsker jeg bare å påpeke en ting om ubestemt artikkel intetkjønn. Det er forskjell på "et" og "ett". Kun førstnevnte er ubestemt artikkel. "Ett" er et tallord. Når du sier at minnet vil fungere bedre med ett P5K Premium, så sier du i grunn at det fungerer dårlig på flere P5K Premium. At du sier du skal kjøpe ett P5K Premium, er som å si at du skal ikke ha to stk, du skal kun ha ett. Selv om det er riktig at du ikke skal ha to kort, så er setningen feil.

Det var dagens leksjon. Det er riktignok utrolig mange som gjør samme feil, uten at jeg skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...