Andrull Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Har nå tatt å overklokket skikkelig,(ikke noen hurtigklokk), og endte da opp med disse resultatene: 3Dmark 06 = 14 159 poeng OS = Vista CPU = 3708MHz skjermkort = 648/1674/2160 MHz (kjerne/shader/minne) Skulle så gjerne hatt XP, og sett om jeg nådde 15K. Neste blir nok å voltmodde skjermkortet. Edit: Resultatene er med en romtemp på ca 16-7grader. (ergo, vinduet står oppe) Edit2: Virker som om jeg kanskje burde lappe prosessoren (+ smøre AS5 på korrekt måte), da prosessorkjøleren min maks hadde en temperatur på 40-45 grader ved basen. (zalman CNPS9500LED) Når jeg tar på selve basen/heatpipene, eller resten av kjøleren så er den rett og slett kald, og holder maksimalt 40grader ifølge hendene mine. Grunnen til at kjøleren er kald er rett og slett fordi jeg har en svært kabinettvifte som blåser rett på kjøleren, i tillegg til en svært lav romtemp. Temperaturen derimot, kan raskt komme opp i 80-85grader LOAD, der høyeste kjerne er 96-100grader. Endret 29. september 2007 av andrull Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Har erfart at G0 steppinga har meget plan ihs.Har hatt tre stk og alle var fine.De gamle B2 derimot,var horribelt konkave,og måtte lappes.De jeg har hatt altså. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Godt jobba Andrull. Ang plansliping av G0 så var min vesentlig planerer enn B3'n min, men da jeg planslipte den så så jeg att det var litt rom for forbedring. Men ang temp så tror jeg ikke at det jeg gjorde ga noe særlig utslag. På G0 så var det mindt på IHS som hadde best kontakt, men på B3 så var det er ramme rundt som hadde best kontakt. Og ja, XP gir vesentlig bedre score i 3DMark06. Men prøv PCMark05 i Vista, med AERO på og klokke 2D like langt som 3D med LOD15 så skal du se du får bra score. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Temperaturen derimot, kan raskt komme opp i 80-85grader LOAD, der høyeste kjerne er 96-100grader. 9603247[/snapback] Håper for guds skyld du ikke kjører den sånn som dette til vanlig. 100 grader load temp er jo helt sykt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Godt jobba Andrull. Ang plansliping av G0 så var min vesentlig planerer enn B3'n min, men da jeg planslipte den så så jeg att det var litt rom for forbedring. Men ang temp så tror jeg ikke at det jeg gjorde ga noe særlig utslag. På G0 så var det mindt på IHS som hadde best kontakt, men på B3 så var det er ramme rundt som hadde best kontakt. Og ja, XP gir vesentlig bedre score i 3DMark06. Men prøv PCMark05 i Vista, med AERO på og klokke 2D like langt som 3D med LOD15 så skal du se du får bra score. 9603300[/snapback] Hva er "LOD15"? Kan vel bare bruke rivatuner til å klokke opp i 2D også, eller? Hvis det ikke hjelper så mye å lappe, hva kan det være da? For så lenge kjøleren er kald (ikke engang "basen" til kjøleren), så hjelper det vel ikke mye å skaffe f. eks vannkjøling eller lignende? Kanskje det bare er meg som har smørt på AS5 noe helt forferdelig... Håper for guds skyld du ikke kjører den sånn som dette til vanlig. 100 grader load temp er jo helt sykt. Nei det kan jeg nok garantere. Å sitte inne på et rom med romtemp 16-17 grader er heller ikke særlig aktuelt i lengden. Til vanlig så går det nok i en 3,4Ghz, på LANGT lavere spenning. Edit: Får vente med PCmark 05 til jeg får formatert, og byttet OS-harddisk. 500GB Seagaten (.10) venter på å ta over for den gammle Maxtor 40GB, som trekker en del ned på scoren. Endret 30. september 2007 av andrull Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Godt jobba Andrull. Ang plansliping av G0 så var min vesentlig planerer enn B3'n min, men da jeg planslipte den så så jeg att det var litt rom for forbedring. Men ang temp så tror jeg ikke at det jeg gjorde ga noe særlig utslag. På G0 så var det mindt på IHS som hadde best kontakt, men på B3 så var det er ramme rundt som hadde best kontakt. Og ja, XP gir vesentlig bedre score i 3DMark06. Men prøv PCMark05 i Vista, med AERO på og klokke 2D like langt som 3D med LOD15 så skal du se du får bra score. 9603300[/snapback] Hva er "LOD15"? Kan vel bare bruke rivatuner til å klokke opp i 2D også, eller? Hvis det ikke hjelper så mye å lappe, hva kan det være da? For så lenge kjøleren er kald (ikke engang "basen" til kjøleren), så hjelper det vel ikke mye å skaffe f. eks vannkjøling eller lignende? Kanskje det bare er meg som har smørt på AS5 noe helt forferdelig... LOD 1.5 mener han tipper jeg. Denne innstillingen finner du under Main-fanen, Kategori Driver settings, og menyen DirectDraw and Direct3D settings. Endrer du den til høyre blir bildekvaliteten lavere og dermed blir det også lettere for skjermkortet og rendre bildet. Noe som igjen gir (litt) høyere FPS og (litt) høyere score. Skal du klokke 2D er det bare å velge 2D i rullemenyen øverst i menyen der du kan justere klokkefrekvenser. Ang. CPUen hjelper det nok å planslipe. Som hos hifiking var også min IHS høyest i kantene. Jeg tjente rundt 5-10C på plansliping og skikkelig påføring av AS5. Merk at den må "kjøres inn" i en del timer før den yter optimalt. Laget med AS5 skal også bare være nok til at evt. striper i kjøler/CPU tettes igjen. Dvs. at laget vanligvis skal være syltynt. Plansliping av kjøler kan kanskje hjelpe også. Hos meg er også basen til kjøleren kald til vanlig bruk, og hele kjøleren blir ikke varm før etter flere timer med full last.(Prime o.l) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Dessuten ved 100C throttler CPU og du mister ytelse. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Driver nå å tester laveste vCore jeg kan ha for 3,2GHz, og har nå kjørt på den hastigheten med 1,19v med Prime95 i over 2 timer nå, så det lover jo bra. Kan hende jeg faktisk får den enda et hakk lavere på volten. 9603227[/snapback] Jeg håper virkelig at du får temperaturen i orden enten ved at kjøleren strammes eller at du plansliper. Det hadde vært gøy å se hvor høyt du kan gå. Jeg må 0,106v høyere enn deg på samme frekvens, men jeg får kjørt 3dmark06 på 3,8 (ikke forsøkt høyere) og SuperPi/wPrime på 3,9. Du får sikkert gjort begge på 4,0. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Skulle så gjerne hatt XP, og sett om jeg nådde 15K. 9603247[/snapback] Jeg la ved en tilfeldighet merke til to resultater på 3dmark06 i går. Begge av samme bruker, fra samme dato, med samme utstyr, samme frekvenser, men forskjellige OS. 13490 - XP 12706 - Vista Nå er disse riktignok fra juli, så det er nok ikke sikkert at differansen er like relevant fortsatt med tanke på driverforbedringer, men om vi går ut ifra at den er det... Forskjellen på disse summene er 784. Dvs at han fikk en forbedring på 6,17 % ved å gå fra Vista til XP. Skulle du få samme økning, så havner du på 15032. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg mente LOD 15, man må øke den i poweruser delen av RivaTuner først. Jeg hørte et rykte om at man burde kjøre 3DMark01 med LOD 4.8, og det hjelper en del på scoren. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Er nå oppi 2920mhz med volten du oppga Sagart, men den ville ikke på 3,2 Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Er det noen som vet om et program som kan stressteste alle 4 kjernene? Bruker Orthos at the moment, men den tar bare 2 av kjernene. Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Er nå oppi 2920mhz med volten du oppga Sagart, men den ville ikke på 3,2 9604667[/snapback] Prøv mer volt da. Hva er volt under load da? P5N-E SLi har et voldsomt v-dropp så derfor kan det begrense overklokken endel. Til å teste full load med 4 kjerner kan du bruke Prime95 25.4. Til å se volt idle/load kan du bruke CPU-Z 1.41. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Her kan du se hva som skjer; Vil det ikke bli for varmt for chipsettet hvis jeg pøser på mere volt? Kjøleribba på chipsettet var så varm at jeg ikke kunne ta på den (før jeg satte på 80mm vifte - Chassis vifta). Eller gjelder vCore kun CPUspenninga? Endret 30. september 2007 av P-in-P Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Mente høyere vCore ja.(Spenninga CPUen får) Men om den absolutt ikke vil, kan du jo øke volten på NB til 1.5V. Med aktiv kjøling(vifte) på ribba skal nok det gå greit også. Endret 30. september 2007 av Sagart Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Ok, prøvde å sette ned vCore til 1,4v og den startet på 2925 med det også så tror ikke det er vCore det står på Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Uten mod på P5N-SLI så ligger grensen på ca 3,0GHz ved quad-core overklokking (Q6600). Har selv hatt et som kun greide 2900MHz, og andre klarer ca 3,0GHz, så det kan godt hende ditt hovedkort har nådd grensen. Endret 30. september 2007 av andrull Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Argh, som jeg angrer på kjøpet av P5N-E Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Driver nå å tester laveste vCore jeg kan ha for 3,2GHz, og har nå kjørt på den hastigheten med 1,19v med Prime95 i over 2 timer nå, så det lover jo bra. Kan hende jeg faktisk får den enda et hakk lavere på volten. 9603227[/snapback] Jeg håper virkelig at du får temperaturen i orden enten ved at kjøleren strammes eller at du plansliper. Det hadde vært gøy å se hvor høyt du kan gå. Jeg må 0,106v høyere enn deg på samme frekvens, men jeg får kjørt 3dmark06 på 3,8 (ikke forsøkt høyere) og SuperPi/wPrime på 3,9. Du får sikkert gjort begge på 4,0. 9603825[/snapback] Ja, håper jeg finner en løsning på det. Husker du hvilket underforum på XS var det de snakket om Thermalright-kjøleren og pappbit bak for å få bedre press? Driver nå å primer på 3,6GHz @ 1,34v, og får da temperaturene 80/80/65/65 så kunne tenke meg å få presset den litt bedre inntil. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Her er tre tråder om denne kjøleren og festeanordningen. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=146351 http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=149957 http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145499 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå