Papirkurven Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hei! Jeg har et P5K hovedkort og en Q6600,. Jeg har litt lyst til å teste å overklokke den til 2.8 - 3GHz. Men jeg har aldri overklokket før, så det er noen få ting jeg lurer på. Jeg har altså 4 stk. 512 ram brikker. 2 har en latency på 4-4-4-18 og de to andre har 5-5-5-18. Alle 4 er BallistiX 6400. Har det noe å si for overklokking, at de ikke har likens Latenchy? Og er det nokk at jeg bare stiller FSB'en på 333 ? eller må jeg stille inn volten, eller kansje stille inn noe på rammen ? vert veeldig fint om noen kunne lage/finne en fin å enkel guide til å overklokke . CPUen ligger rundt en 30 grader idle. Og en liten ting til.. hvor stor sjangse er det for at noe kan bli ødelagt, f.eks. Rammen, HK eller cpuen? vil helst ikke ødelegge noe Takker veldig for svar ! Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Tror det er bioschippen du har funnet der..Prøv å velge ' ICS9LPRS918BKL' - det skal funke. mvh r.- 9583123[/snapback] Takk for det, men jeg finner ikke den på listen. Er noe mer jeg kan gjøre da? (Jeg har forresten siste versjon av Clockgen, 1053) Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Sry, jeg var uklar - bruk SetFSB. mvh r.- Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hei! Jeg har et P5K hovedkort og en Q6600,. Jeg har litt lyst til å teste å overklokke den til 2.8 - 3GHz. Men jeg har aldri overklokket før, så det er noen få ting jeg lurer på. Jeg har altså 4 stk. 512 ram brikker. 2 har en latency på 4-4-4-18 og de to andre har 5-5-5-18. Alle 4 er BallistiX 6400. Har det noe å si for overklokking, at de ikke har likens Latenchy? Og er det nokk at jeg bare stiller FSB'en på 333 ? eller må jeg stille inn volten, eller kansje stille inn noe på rammen ? vert veeldig fint om noen kunne lage/finne en fin å enkel guide til å overklokke . CPUen ligger rundt en 30 grader idle. Og en liten ting til.. hvor stor sjangse er det for at noe kan bli ødelagt, f.eks. Rammen, HK eller cpuen? vil helst ikke ødelegge noe Takker veldig for svar ! 9583189[/snapback] Jepp det kunne vært interresant. Om ingen gidder så kanskje en referanse til en guide på nett eller noe Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 @Bradbury Bruk ICS 9PLRS509 på P5K @papirkurven, du må da belage deg på å kjøre alle minnebrikkene på tilsvarende timings som det de dårligste er. Kan være litt lurt å sette dette manuelt, men som regel går det greit. I prinsippet er det bare å øke fsb, og idet du gjør det vil minnefarten ifht den fsb du setter komme frem i bios ( hvis du lar minnet stå på auto vil det kjøre 333Mhz (altså 666 effektivt). V-core finnes det ikke noe fasit på, generelt kan man klokke relativt langt med V-core (og alt annet) på auto med P5K så det er et veldig enkelt kort å klokke moderat med. Men eneste måten å finne ut dette er jo å teste selv. Faren for å ødelegge noe er ikke veldig stor, og i alle fall ikke så lenge man ikke øker V-core mye, eller lar det bli for varmt. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 @BradburyBruk ICS 9PLRS509 på P5K @papirkurven, du må da belage deg på å kjøre alle minnebrikkene på tilsvarende timings som det de dårligste er. Kan være litt lurt å sette dette manuelt, men som regel går det greit. I prinsippet er det bare å øke fsb, og idet du gjør det vil minnefarten ifht den fsb du setter komme frem i bios ( hvis du lar minnet stå på auto vil det kjøre 333Mhz (altså 666 effektivt). V-core finnes det ikke noe fasit på, generelt kan man klokke relativt langt med V-core (og alt annet) på auto med P5K så det er et veldig enkelt kort å klokke moderat med. Men eneste måten å finne ut dette er jo å teste selv. Faren for å ødelegge noe er ikke veldig stor, og i alle fall ikke så lenge man ikke øker V-core mye, eller lar det bli for varmt. 9583939[/snapback] Takk for at du tok deg fritid til å svare Så vist jeg setter FSBen på 333, spretter CPUen til 3GHz da? Etter å har lest litt rundt om kring, så har jeg sett at noen setter minne på 1:1 .. jeg vet egentli ikke hva det er, men jeg vet at det har noe med minne å gjøre. Ifølge CPU-Z er den 4:5 med meg å latencyen er på 4-5-5-15. Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Sikkert litt noobete spørsmål men jaja here goes: Har lest noen steder at når man overklokker må man låse pci på 100mhz, er dette nødvendig på nye hovedkort? Mvh Jlona Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er vel ikke nødvendig, men det er lurt Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hmm, jeg har enten min på 114MHz eller AUTO jeg... kanskje jeg kan få enda bedre klokk ved å kjøre den på 100MHz istedenfor... Ellers får jeg jo ganske god overklokk, så kan ikke ha så altfor mye å si i det hele og det store. Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hmm, jeg har enten min på 114MHz eller AUTO jeg... kanskje jeg kan få enda bedre klokk ved å kjøre den på 100MHz istedenfor... Ellers får jeg jo ganske god overklokk, så kan ikke ha så altfor mye å si i det hele og det store. 9587621[/snapback] Tror det har noe med korruptering av sata disker, så noe ytelse forskjell er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Sikkert litt noobete spørsmål men jaja here goes: Har lest noen steder at når man overklokker må man låse pci på 100mhz, er dette nødvendig på nye hovedkort?Mvh Jlona 9587597[/snapback] PCI låser man på 33MHz, og PCI-e låser man på 100MHz Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Sikkert litt noobete spørsmål men jaja here goes: Har lest noen steder at når man overklokker må man låse pci på 100mhz, er dette nødvendig på nye hovedkort?Mvh Jlona 9587597[/snapback] PCI låser man på 33MHz, og PCI-e låser man på 100MHz 9587780[/snapback] wroooong. lås pci-ex bussen så høyt du kan før s-ata diskene (evt kontrolleren) ikke vil mer.. dette blir det best ytelse av. Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Satt den på 100 jeg, kan jo ikke være så mye å hente kan det vel? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Sikkert litt noobete spørsmål men jaja here goes: Har lest noen steder at når man overklokker må man låse pci på 100mhz, er dette nødvendig på nye hovedkort?Mvh Jlona 9587597[/snapback] PCI låser man på 33MHz, og PCI-e låser man på 100MHz 9587780[/snapback] wroooong. lås pci-ex bussen så høyt du kan før s-ata diskene (evt kontrolleren) ikke vil mer.. dette blir det best ytelse av. 9587887[/snapback] Da kan det være litt seint da Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Var litt sent ja, er jo ikke skadelig så det gjør jo ingenting Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Var litt sent ja, er jo ikke skadelig så det gjør jo ingenting 9587955[/snapback] Tenkte på det med korrupte disker , når den feiler, så er det jo litt sent, for da forsvinner jo alt Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Men jeg har IDE disk, så det gjør ikkeno for meg Lenke til kommentar
Jlona Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Har lest at man skal låse den på 100mhz så det er nok ikke skadelig, er vel heller at disken kommer bedre ut i benchmarks og lignende hvis man stiller mhz høyere, am i right? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Sikkert litt noobete spørsmål men jaja here goes: Har lest noen steder at når man overklokker må man låse pci på 100mhz, er dette nødvendig på nye hovedkort?Mvh Jlona 9587597[/snapback] PCI låser man på 33MHz, og PCI-e låser man på 100MHz 9587780[/snapback] wroooong. lås pci-ex bussen så høyt du kan før s-ata diskene (evt kontrolleren) ikke vil mer.. dette blir det best ytelse av. 9587887[/snapback] Og hvis du da setter denne for høyt, og PC-en klikker, hva gjør du da? Husker jeg satt PCI-e til 110 eller noe ved en feiltagelse, og etter det var lydkortet helt mongo og fikk flere uventede blåskjermer. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Takk for at du tok deg fritid til å svare Så vist jeg setter FSBen på 333, spretter CPUen til 3GHz da? Etter å har lest litt rundt om kring, så har jeg sett at noen setter minne på 1:1 .. jeg vet egentli ikke hva det er, men jeg vet at det har noe med minne å gjøre. Ifølge CPU-Z er den 4:5 med meg å latencyen er på 4-5-5-15. 9584164[/snapback] Ja, det er mulig du også bør låse multipler på 9x, men det ser du fort isåfall. Minnet 1:1 betyr bare at det ikke kjøres via noe devider. En devider, altså en brøk er en "girkasse" for minnet, som gjør at det kan kjøre med en annen hastighet enn fsb. (feks da i forhold 4/5 hos deg). Med 1:1 kjører minnet altså like fort som fsb. På P5K trenger du ikke tenke så mye på brøker og regnestykker, siden det er faktisk minnefart og ikke devider du velger. Sett bare fsb til 333, og DRAM Frequency kan du da sette til 667, som er 1:1 (tallet er dobbelt så høyt som fsb fordi minnet jobber 2 ganger pr klokkeslag, så det kjører 333Mhz men den effektive frekvensen er 667). Forøvrig er det også en egen tråd for P5K her Asus P5K tråden der jeg eller andre kan svare deg på mer bios- spesifkke spørsmål, om du ikke får det til. Endret 27. september 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Sikkert litt noobete spørsmål men jaja here goes: Har lest noen steder at når man overklokker må man låse pci på 100mhz, er dette nødvendig på nye hovedkort?Mvh Jlona 9587597[/snapback] PCI låser man på 33MHz, og PCI-e låser man på 100MHz 9587780[/snapback] wroooong. lås pci-ex bussen så høyt du kan før s-ata diskene (evt kontrolleren) ikke vil mer.. dette blir det best ytelse av. 9587887[/snapback] Og hvis du da setter denne for høyt, og PC-en klikker, hva gjør du da? Husker jeg satt PCI-e til 110 eller noe ved en feiltagelse, og etter det var lydkortet helt mongo og fikk flere uventede blåskjermer. 9588016[/snapback] da setter du den ned igjen. har per dags dato ikke hatt problemer med korrupt data fra hd, og jeg har lekt endel med pciex og agp klokk opp igjennom tiden! 115-120Mhz går supert på de aller fleste maskiner. prøv dere frem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå