Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi skal ikke holde oss litt mer on-topic da? :)

9566900[/snapback]

Da har jeg et spørsmål som jeg har vært inn på i en annen tråd.

Jeg prøver å finne ut hva jeg kan klare med min nye G0, og under maks load ved 3,4Ghz hopper mulitiplier ned til 6 etterhvert så hopper den frem og tilbake mellom 6 og 9. Speedstep, tenkte jeg, men CPU-bruken lå hele tiden på 100% på alle kjerner. Jeg forsøkte å slå av Speedstep, men det samme skjer. Hva i all verden kan være grunnen til dette?

edit: Dette er utrolig frustrerende for det er jo ikke noe poeng i å fortsette å klokke oppover når maskinen klokker seg selv ned når det begynner å bli tøft.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Deaktivert C1E SUpport (usikker på navnet)?

9567218[/snapback]

Ja.

Har du disablet alle de greiene under "CPU configuration" i bios? Selv om multiplier blir satt ned til 6, vil den fortsatt bruke 100% av cpu som da er 6*fsb.

9567222[/snapback]

Ja, jeg vet, men jeg tenkte først at den satte ned multiplier fordi CPUen ikke ble brukt (Speedstep).

Jeg kjørte en SuperPi 1M, og tiden ble ca det samme som det jeg har oppnådd tidligere på 3,4Ghz (høyeste jeg prøvde på med min forrige chip (B3). Dermed vet jeg at den fint klarer å holde på i 15 sekunder, men jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag på lengre tester. Er det noen som har kjørt f.eks 32M på 3,4Ghz og som kan fortelle meg hva de fikk i resultat?

Lenke til kommentar
Det er C1E ja. Sjekk igjen at du har deaktivert.

9567385[/snapback]

Det var den jeg deaktiverte da jeg trodde det var Speedstep som var problemet. Jeg ser også at CPUen går for full guffe når den idler, så jeg har nok gjort riktig.

Edit: Plutselig fikk jeg en lys ide om at kanskje det bare er CPU-Z som viser feil, men jeg ser jo også at temperaturen faller kraftig hver gang multiplieren settes ned, så det er nok reelt. Dessverre.

post-39805-1190667439_thumb.jpg

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Huff, samme problem på 3,5Ghz. Jeg må nok skylde på hovedkortet. Under full load var vCore 1,408. Gjett hva jeg har satt den til i Bios... 1,675!!

9567929[/snapback]

ja det med undervolting blir for dumt, sliter også med det. hvor vanskelig er det og lage et HK som gir den volt du setter den på`? må bare spørre

gjelder dette med undervolting kun asus?? eller er det over hele linja?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette med "voltage drop" har vært diskutert/forklart før.

Det er en "feature by design" og har lite med Asus å gjøre.

At Asus "får pepper" er mest pga det faktum at mange overklokkere velger Asus hk, muligens av vane/produsent har godt rykte.

Alle Intel S775-baserte hk har voltage drop (S478 også i en viss grad). Når temperatur stiger senkes VCore. Det er da også vdrop for AMD-system/hk også dog ikke så stor grad.

Dette er såvidt jeg har forstått også en ren "elektrisk" funksjon da høyere temp gir høyere elektrisk motstand, og dermed VDrop.

Det er for noen hk ikke fullt så kraftig (Gigabyte har fått rykte som bra i så hensende), noe som trolig har med design av VRM'er brukt på hk'et.

De bedre P5K utgavene fra Asus har noe som kalles Voltage damper som skal motvirke Vdrop.

På en del tidligere "toppkort" fra Asus ble det "løst" ved at hk'et "overvoltet" i forhold til hva man satte i Bios, slik at VCore "la seg på" det man hadde satt i Bios under load.

PS.

Det er ikke slik at man kan påregne at alle CPU'er - G0 eller ei - må/skal/kan klare en gitt klokk, uansett hk.

Det kan virke som at en del "krever" at en G0 skal klare 3.6 på relativt lav VCore og gjerne opp mot 4 på høy VCore.

Dessverre er det lite sannsynlig. Ikke alltid man kan skylde på hk'et.

I det siste synes jeg noen av dere "tar av", med å selge gode B3'er for å "prøve lykken" med en G0.

Ser at noen også vil kvitte seg med "dårlige" G0 i jakten på "O Gode Gull-chip". :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
De bedre P5K utgavene fra Asus har noe som kalles Voltage damper som skal motvirke Vdrop.

9568249[/snapback]

...og det funker som bare f***, gikk fra over 0.1V Vdrop ved 1.5V Vcore til 0.01-0.03V med CPU Voltage Damper enabled i BIOS. Har P5K-E, som er det billigste av Asus P35-kortene med de "fete" kondis-rekkene rundt CPU-sokkelen (har sammen med Wheelman tidligere i tråden avslørt at dette kortet er et P5K Deluxe i fattigmannsdrakt).

Lenke til kommentar

TL1000S: god forklaring som alltid :)

På en del tidligere "toppkort" fra Asus ble det "løst" ved at hk'et "overvoltet" i forhold til hva man satte i Bios, slik at VCore "la seg på" det man hadde satt i Bios under load.

skulle nesten tro dette virket mot sin hensikt, her undervoltes det 0,15V både på cpu og minne. kjenner det gjør meg litt negativt instillt :mad:

sjekke omn jeg har denne voltage drop damperen...

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@jon67:

Har/hadde vurdert P5K-E selv. Godt valg :thumbup:

Men, av "makelighetsyn" (og ingen frakt) kjøpte jeg ett Gigabyte GA-P35-DS3P fra Netshop Oslo i helgen. Skal sjekke ut min B3 på dette ila *uka*, dersom jeg får tid.

(regner med det). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hvilket hovedkort er det som er best for tiden?

Dataen fryser og sånt :S, tror det er på grunn av at jeg ripa litt på baksiden av hovedkortet ...

Tok memtest86 også i rundt 2 timer uten feil.

9565947[/snapback]

Kan gå god for Blitz kortene jeg, fått bedre utelse med de en p5k

Lenke til kommentar
@ Bradbury

Jeg hadde samme problem som deg tror jeg. Det er enda en funksjon i BIOS utenom C1E og Speedstep som handler om CPU throttle å gjøre. Slå av den. Jeg har skrevet om dette i denne tråden, men orker ikke lete.

9568562[/snapback]

Hvordan kjøling bruker du?

Lenke til kommentar
[..]Når temperatur stiger senkes VCore. Det er da også vdrop for AMD-system/hk også dog ikke så stor grad.

Dette er såvidt jeg har forstått også en ren "elektrisk" funksjon da høyere temp gir høyere elektrisk motstand, og dermed VDrop [..].

9568249[/snapback]

Slik jeg har forstått er vdroop ikke en funksjon av hvor varm cpuen er, snarere en funksjon av hvor mange amper cpu trekker til enhver tid. Vdroop er proposjonal med antall amper.

Vdroop er en 'feature by design' (som TL1000S sier), i tillegg kommer vdroop som resultat av at PWM ikke klarer å holde Vcore konstant når man overklokker disse Quadene. (Selv om dette stengt tatt ikke er den vdroop vi snakker om her).

Resultatet er (som bl.a. Bradbury rapporterer) STORE spenningsforskjeller mellom idle og load. Har man et 'dårlig' HK hjelper det lite å modde vekk 'vdroop by design', selv om dette er mulig på de fleste HK i dag. Problemet vil bestå, som nevnt over, fordi det er for få faser/mosfets/kondensatorer rundt sokkelen (ofte av dårlig kvalitet i tilllegg).

Her linket denne forklaringen før, den er absolutt verdt tiden det tar å lese!

mvh r.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...