Maxila Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 skal til og overklokke nå og lurte på hvilket stabilitetstestingsprogram som er lettest og bruke, prime er for tungvindt og orthos kjører bare testen på to av kjernene. prosessoren jeg har er q6600 g0 Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 skal til og overklokke nå og lurte på hvilket stabilitetstestingsprogram som er lettest og bruke, prime er for tungvindt og orthos kjører bare testen på to av kjernene. prosessoren jeg har er q6600 g0 9549308[/snapback] Hva mener du med at Prime er for tungvindt ? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 skal til og overklokke nå og lurte på hvilket stabilitetstestingsprogram som er lettest og bruke, prime er for tungvindt og orthos kjører bare testen på to av kjernene. prosessoren jeg har er q6600 g0 9549308[/snapback] Prime er jo dødslett å bruke, så forstår ikke helt den Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 skal til og overklokke nå og lurte på hvilket stabilitetstestingsprogram som er lettest og bruke, prime er for tungvindt og orthos kjører bare testen på to av kjernene. prosessoren jeg har er q6600 g0 9549308[/snapback] Prime er jo dødslett å bruke, så forstår ikke helt den 9549440[/snapback] syntes det er tungvindt og kjøre når en må gjøre det på denne måten: http://www.diy-street.com/forum/showthread.php?t=16446 Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) skal til og overklokke nå og lurte på hvilket stabilitetstestingsprogram som er lettest og bruke, prime er for tungvindt og orthos kjører bare testen på to av kjernene. prosessoren jeg har er q6600 g0 9549308[/snapback] Prime er jo dødslett å bruke, så forstår ikke helt den 9549440[/snapback] syntes det er tungvindt og kjøre når en må gjøre det på denne måten: http://www.diy-street.com/forum/showthread.php?t=16446 9549539[/snapback] Helt feil, last ned siste verson den støtter Quad. ftp://mersenne.org/gimps/p95v254.zip Endret 22. september 2007 av Robin B Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Helt feil, last ned siste verson den støtter Quad. Takk for link Bra at de har fått støtte for quad. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Jeg regner forresten med at jeg har vært uheldig med dette HKet. Nå har jeg primet samtidig somjeg har spillt i snart 5 timer uten feil eller noe som klikker etc. så 366 FSB som gir 3.3 Ghz fungerer helt fint. 3.6 som er 400 FSB fungerer, men ustabilt uansett volt, 3.2 Ghz med 400x8 fungerer dårligere enn 3.6 Ghz, og er så vidt bootbart, 3.6 med 450x8 fungerer omtrent likt med 400x8, 3.9 Ghz med 433x9 er mer stabilt enn 400x8 på 1.55 vCore under last. Jeg brukte PC-en på internett etc. og kjørte en del superPIs, men når CPUen kommer under last, restarter den seg. Jeg skjønner ikke helt resultatene, men jeg tror at HKet sliter med over 370 FSB sånn ca. jeg er imidlertid fornøyd med 3.3 Ghz for nå, i tillegg til at jeg vet at CPUen kan bedre. Jeg får håpe jeg er heldigere med det neste EVGA kortet som kommer i neste uke, eller uken etter der, og hvis det er like dårlig, selger jeg begge kortene og kjøpe et P35/X38. EDIT: Volt på 3.3 er 1.35 under last, men jeg kan nok sette den ned til 1.3. Skal teste senere. Endret 22. september 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) _Zeke: På 680i så er det ikke om og ha "høyest" mulig volt på alle ting. Der gjelder det ekstra mye og finne "the sweet spot". Siden jeg ikke har alle volt-valgene på mitt 650i-baserte kort så husker jeg ikke 100% hva dem heter. MCH og andre volt-innstillinger som har med HKet og gjør er det som trenger finpuss til du finner riktig verdi. Edit: SNIPPSAT har en god guide på Xtremesystems.org når det gjelder akkurat dette. Skal se om jeg finner den. Endret 22. september 2007 av Sagart Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Her er guiden på xtremesystems.org Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Her er guiden på xtremesystems.org 9551787[/snapback] Fin guide ja, men dessverre hjelper den meg lite pga. opp .775 volt sier meg lite. BIOSen er annerledes på Asus sine kort kontra EVGA sine, og her er det ikke "legg til så og så mye" men sette den på det og det. I tillegg, så må jeg finne MCP, SPP og HT link volt som passer til innstillingen. Noen som vet om det er noen som har gjort dette på et EVGA kort? Så jeg har en pekepinn på hva HK voltene skal være på? EDIT Jeg nærmer meg virker det som. Nå fungerer 3.6 nesten helt stabilt. Jeg spilte i en liten halvtime, men så bugget lyden seg, så jeg restartet. Før bare restartet den etter mindre enn et minutt. Endret 22. september 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Nei, dette er jo nesten morsomt Altså, jeg vet det ikke er CPUen, men HKet, og det er ikke noe gale med det. Man må bare som sagt over finne "the sweet spot" Altså. I sted fikk jeg den stabil i ca. 30 min (jeg kjører prime og spiller HL2, det viser seg å være veldig effektivt) Prime kjører gjerne i 1 time uten RS, men hvis jeg spiller HL2 på en av kjernene, så klikker den etter få minutter hvis den er ustabil. Uansett, jeg fatn noen gode volt verdier for HKet. Jeg kunne spille og prime i 30 min, men så RSet den. Jeg satt opp en av voltene 0.05, og da klikkket den etter under et minutt. Opp med den til 0.05 over det jeg hadde når det gikk bra, da klikket den etter ca. et minutt. Så lot jeg den stå der hvor den var best, og gikk videre til neste. Med andre ord, tidskrevende, men det er nok mulig. Jeg må fortsette Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) CPU Core = Vcore (CPU Voltage) CPU FSB = CPU VTT (FrontSideBus Voltage) NForce SPP = NB (System Platform Processor = North Bridge Voltage) NForce MCP = SB (Multimedia & Communication Processor = South Bridge Voltage) HT nForce SPP <-> MCP = 1.2VHT (Hypertransport Bus Voltage) Dette skulle vel forklare det. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Quote kunaak. heres the best tip I gained for myself recently. Dividers and FSB. see, I've always noticed this board likes even numbers. meaning 2000 FSB (500 FSB's) will often boot, if you use a even number for your ram. meanning 2000 by 1000mhz ram, will boot. 2000 x 1139 mhz, will not boot. I've always suspected this board has some very strong dividers, and some very weak dividers, and I think I've narrowed it down to 2 dividers that just seem to work really really well for me. the 5:6 divider, and the 9:11 divider. you can only get these from the Unlinked mode, but you probably figured that out already if you seen the inside of these bioses and saw you can't manually select what divider you get when entering in a unlinked ram speed. in particular, the 5:6 divider is extremely strong, and for me, offers great stability.... but theres a huge draw back. to do successful 500 FSB's with the 5:6 divider, you need ram that can do 1200 mhz very easy on these boards. (FSB x 1.2 = Ram speed if using the 5:6 divider) I will give you an example of how strange the dividers effect your stability. 8 x 500 = for 4 ghz. unlinked. set my own ram to 1200 mhz = boot, runs solid, even with tight latency. same speed and FSB, but set ram to 800, and any latency = no boot... ever. why? I have no idea... if it boots at 500 and 1200 mhz, why wouldnt it boot at 500 and 800 mhz ram? I have no idea... it just wont for me. latency and voltage dont matter... it just seems theres a "weak" divider that just doesn't wanna work at that setting. when I started to see this, I started really experimenting... 500 FSB - 800 mhz ram = no boot. 500 FSB - 1000 mhz ram = works fine. 500 FSB - 1100 mhz ram = boots, but very touchy. 500 FSB - 1200 mhz ram = solid works great. 500 FSB - 1250 mhz ram = solid, works fine, just need alittle voltage. 500 FSB - 1300 mhz ram = boots, but unstable, not usable for long term (haha... I cant honestly expect 1300 mhz to be stable) now heres the monkey wrench... 1200 was stable at 500... but try 400 FSB - 1200 mhz ram... and it wont boot. again, theres some welll just touchy dividers there that just dont seem to like various combinations of FSB and ram. but heres where it gets truely strange. to break a 500 FSB easily... you need to have your ram really fast too. 500 FSB + low latency, low speed ram = glitchy, tempermental, doesnt wanna remain stable for long... but 500 + high speed medium latency ram = very easy to get stable, assuming of course the ram can actually remain stable at high speeds. Plainly put... this board already has a very very high learning curve to it, that much was obvious from day 1, however, now beginning to see that theres various dividers and FSB combinations that just wont play nice, can make overclocking with this board, successfully a whole lot of trial and error, which alot of people just either wont take the time to do... or will give up in frustration with. a 400 FSB is rather easy, regaurdless of experience level. but 500+ is definatly gonna take some patience, unless you just happen to get a miracle board tha will do it nice and easy. so basically, be patient, and try combinations with your ram and FSB that seem like they may not normally work. sometimes you will be surprised... Tenk litt på dette med dividers og fsb Noen er mye sterkere enn andre. Endret 22. september 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) CPU Core = Vcore (CPU Voltage) CPU FSB = CPU VTT (FrontSideBus Voltage) NForce SPP = NB (System Platform Processor = North Bridge Voltage) NForce MCP = SB (Multimedia & Communication Processor = South Bridge Voltage) HT nForce SPP <-> MCP = 1.2VHT (Hypertransport Bus Voltage) Dette skulle vel forklare det. 9552820[/snapback] Ja, jeg visste dette Men jeg bryr meg lite om hva de gjør, for det ser ut til at alle påvirker stabiliteten. Uansett, jeg satt opp vCore på SPP, som er NB, og det ser ut til å virke enda bedre. Spillt i 15 minutter eller noe sånt med prime95 gående, og helt stabilt enda. Jeg er bare uvandt med at det har så mye å si, at det må være så perfekt volt. Det måtte ikke jeg på min E6600, eller Celeronen som jeg hadde på 5 Ghz. Men men, jeg nærmer meg EDIT: Ser du har lagt til spoileren ja. Ja, jeg visste det meste der og Jeg har faktisk lest litt i den store Conroe overklokkingstråden, og på XS forumet jeg og og sett det aller meste der av guider til 680i og minne på 680i etc. Men det er bare uvandt enda med quad, men som sagt, det kommer seg Takk anyways. EDIT2: Instillingene som fungerer for meg er hittil: vCore i BIOS: 1.5 (gir ca. 1.44 idle og 1.39-1.4 load) MCP: 1.625 FSB: 1.4 SPP: 1.55 HT MCP <-> SPP: 1.5 Minne: 2.2 (kjører 1000 Mhz 4-4-4-12, de klarer ikke 1200 Mhz stablit, men 1000 Mhz med de timingsene er uansett helt greit ) EDIT: Hvis dette holder over natten, så har jeg i hvertfall klart å få 3.3 Ghz stabil, og 3.6 Ghz stabil. Siden volten og temperaturene fortsatt er lave, så tenker jeg at neste steg blir 3825 Mhz på rundt 1.5 vCore under load (1700 QDR FSB). Nå kommer temperaturene sjeldent over 50 grader under full last med small FFTs, og jeg skal jo få bedre vannkjøling, så 3.8 er nok mulig å få stabilt. Med vannkjøløingen og et veldig godt HK, for eksempel et P35, så hadde 4 Ghz vært en mulighet tror jeg... Husk at jeg nå kjører noe ala. BigWater kjøling. Samme pumpe og radator. Blokken er en Apogee GTX, som er nesten tett og som har en galvanisk reaksjon gående as we speak Endret 22. september 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Viss du gidder kan du prøve denne. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ......TEMPLATE....... AI Tuning: Manual Nvidia GPU Ex: Disabled Sli ready: Disabled FSB - Memory Clock Mode: Unlinked x FSB - Memory Raio: 9 FSB (QDR), Mhz: 1800(er 450FSB)3.6ghz Actual FSB (QDR)1800 mzh MEM (DDR), Mhz: 1066 Actual MEM (DDR), Mhz: 1066 Vcore Voltage:set 1.55v Memory Voltage: 2,1v 1.2v HT Voltage: 1.4v---nForce SPP <-> MCP NB Core Voltage: 1.55v---SPP SB Core Voltage: 1,5v---mcP CPU VTT Voltage: 1.45---fsb DDRII Controller Ref Voltage: AUTO DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO tCL (CAS Latency 5 tRCD 5 tRP 5 tRAS 5 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled SATA Spread Spectrum: Disabled LDT Spread Spectrum: Disabled CPU Internal Thermal Control: Disabled Limit CPUID MaxVal: Disabled Enhanced C1 (C1E): Disabled Execute Disable Bit: Disabled Virtualization Technology: Disabled Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled LDT Frequency: 5x PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100 SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200 Ikke sikkert det går bare et forslag. Dette er unlink vet ikke om dette er en sterk eller svag dividers. Litt info om dividers i unlik(mulig du vet dette) Dividers i unlink--si qdr:1600 dram:1000 er 4:5 Vil forandre dividers hver 18mzh,så dram 1018 vil ha 11:19 Så cpu-z vil vise 500mzh helt fram til du setter 1018. Endret 23. september 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Viss du gidder kan du prøve denne. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ......TEMPLATE....... AI Tuning: Manual Nvidia GPU Ex: Disabled Sli ready: Disabled FSB - Memory Clock Mode: Unlinked x FSB - Memory Raio: 9 FSB (QDR), Mhz: 1800(er 450FSB)3.6ghz Actual FSB (QDR)1800 mzh MEM (DDR), Mhz: 1066 Actual MEM (DDR), Mhz: 1066 Vcore Voltage:set 1.55v Memory Voltage: 2,1v 1.2v HT Voltage: 1.4v---nForce SPP <-> MCP NB Core Voltage: 1.55v---SPP SB Core Voltage: 1,5v---mcP CPU VTT Voltage: 1.45---fsb DDRII Controller Ref Voltage: AUTO DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO tCL (CAS Latency 5 tRCD 5 tRP 5 tRAS 5 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled SATA Spread Spectrum: Disabled LDT Spread Spectrum: Disabled CPU Internal Thermal Control: Disabled Limit CPUID MaxVal: Disabled Enhanced C1 (C1E): Disabled Execute Disable Bit: Disabled Virtualization Technology: Disabled Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled LDT Frequency: 5x PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100 SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200 Ikke sikkert det går bare et forslag. Dette er unlink vet ikke om dette er en sterk eller svag dividers. Litt info om dividers i unlik(mulig du vet dette) Dividers i unlink--si qdr:1600 dram:1000 er 4:5 Vil forandre dividers hver 18mzh,så dram 1018 vil ha 11:19 Så cpu-z vil vise 500mzh helt fram til du setter 1018. 9553313[/snapback] Det visste jeg ja. Den sier jo hva klokken vil bli i BIOS og, når man velger minnehastighet. Det kan jo ikke skade å teste de voltinstillingene, så prøver nok de i morgen. I natt skal jeg prime med de instillingene som hittil fungerer best. Wish me luck EDIT: PC-en har restartet seg i natt, dvs. det var ikke stabilt. Jeg har ikke så mye mer tid i dag til å teste 3.6 Ghz, så jeg har heller lekt meg litt Vikk validert på 4.04 Ghz, men over det, så begynte PC-en å fryse. Jeg bootet på 3.95 Ghz, og gikk oppover derfra. Hvis jeg får det kaldere vil jeg nok klare lenger. Dette var forresten med alle 4 kjerner på. Uansett, siden jeg har 3.3 Ghz stabilt, og funnet de HK voltene som fungerer der, så tenkte jeg å se hvor lavt ned jeg får vCore. Jeg primer nå på 3.3 (366x9) med 1.22 vCore under last (1.26 idle) som jeg er fornøyd med. Jeg testet ca. 1.18 vCore under last, men da frøs PC-en (ikke spontan RS som den gjør når HKet ikke klarer det, men for lite volt til CPU) Nå kommer jeg nok til å kjøre 3.3 Ghz til jeg får kjøpt meg et P35/X38 HK Endret 23. september 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hvilket hovedkort er det som er best for tiden? Dataen fryser og sånt :S, tror det er på grunn av at jeg ripa litt på baksiden av hovedkortet ... Tok memtest86 også i rundt 2 timer uten feil. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hvilket hovedkort er det som er best for tiden?Dataen fryser og sånt :S, tror det er på grunn av at jeg ripa litt på baksiden av hovedkortet ... Tok memtest86 også i rundt 2 timer uten feil. 9565947[/snapback] Gå for et P5K Premium. Skulle ønske jeg valgte dét selv... Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Hvilket hovedkort er det som er best for tiden?Dataen fryser og sånt :S, tror det er på grunn av at jeg ripa litt på baksiden av hovedkortet ... Tok memtest86 også i rundt 2 timer uten feil. 9565947[/snapback] Gå for et P5K Premium. Skulle ønske jeg valgte dét selv... 9566059[/snapback] Kan gå god for det kortet. Endret 24. september 2007 av heanwi Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 hva er forskjellen på P5K deluxe og P5K premium? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå