Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant noe interessant på nettet :

After conducting some research it seems the abnormally high heat problem with B3 has do to thermal sensor that does the Tjunction reading on the CPU. It seems it set to register temperature 10-15C higher than it actual is. The Tjunction sensor tells the CPU when to thottle

and finally do an emergency shutdown. Core Temp 2 and TAT take their readings from the Tjunction sensor.

I suspect this was done out out of safety. Intel engineers wanted to play safe on B3 Q6600 chips. They purposely made Tjunction read temperatuers higher than it is. The last thing they need is thermal problems to arise in OEM rigs. They didn't do this on G0 chips.

B3 users have to rely on Tcase reading. According to Tcase my CPU actually has a loaded temperature of 60C. It is consistant with my touch the HSF with my hands method. SpeenFan allows you measure from Tcase sensor.

Jeg tok å lasta ned SpeedFan 4.33 beta 9 for å sjekke hva jeg får :

Core1 66C, Core3 67C, Core3 67C og Core4 66C grader.

Dette er ved 3.00 Ghz og nå 1.35V reell vcore som vist i Everest og SpeedFan.

De tallene der også er ganske høye, men kanskje litt mer sannsynlige da? :hmm:

Lenke til kommentar

Da har jeg bygd om Corsair Natilus 500 vannkjølinga mi litt:P

Bygde hele driten inn i et Coolermaster Stacker 830 der jeg kjørte en radiator i topp (Mist eXtreme - http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MISTEX120&mcat=c265 ) , den orginale nautilus radiatoren i fronten (ser ut som om pc'n kjører med turbo og intercooler sett forfra:P ).

Vanntank og pumpe er bygd inn i brønnene der cdrom etc skal stå til vanlig.

Ombygginga blir v1.0 da jeg har tenkt å bygge om endel mer når jeg gidder:)

Så da var det på tide å kjøre litt overklokking når jeg har fått litt mer futt i kjølinga:)

Begynner med 353x9 @ stock volt. kjører den maximum heat consumption testen i prime95 for å se hvor mye varme det kommer etter en stund med torture test.

Etter en 15-20min går jeg et steg til oppover på overklokkinga. Øker med 10mhz fsb om gangen, dvs fra 353x9 -> 363x9. så får vi se hvor høyt jeg kommer ikveld før jeg avslutter.

OC #1

13177mhzstdvoltgj1.th.jpg

Endret av b0rre
Lenke til kommentar

After conducting some research it seems the abnormally high heat problem with B3 has do to thermal sensor that does the Tjunction reading on the CPU. It seems it set to register temperature 10-15C higher than it actual is. The Tjunction sensor tells the CPU when to thottle

and finally do an emergency shutdown. Core Temp 2 and TAT take their readings from the Tjunction sensor.

I suspect this was done out out of safety. Intel engineers wanted to play safe on B3 Q6600 chips. They purposely made Tjunction read temperatuers higher than it is. The last thing they need is thermal problems to arise in OEM rigs. They didn't do this on G0 chips.

B3 users have to rely on Tcase reading. According to Tcase my CPU actually has a loaded temperature of 60C. It is consistant with my touch the HSF with my hands method. SpeenFan allows you measure from Tcase sensor.

Hvis dette faktisk er rett, så har jeg nok bra mye å gå på med tanke på grader ihvertfall:D

Noen som kan bekrefte at dette faktisk er sant?

Lenke til kommentar

Jeg tok å lasta ned SpeedFan 4.33 beta 9 for å sjekke hva jeg får :

Core1 66C, Core3 67C, Core3 67C og Core4 66C grader.

Dette er ved 3.00 Ghz og nå 1.35V reell vcore som vist i Everest og SpeedFan.

De tallene der også er ganske høye, men kanskje litt mer sannsynlige da? :hmm:

9244431[/snapback]

Akkurat det der blir vel da bekreftet i b0rre sitt bilde :)

SpeedFan viser 48*C på varmeste kjerne, mens CoreTemp viser 63, som utgjør en forskjell på 15*C. Så alle som sier SpeedFan viser feil, kan faktisk ta feil selv (jeg var en av dem :dontgetit:). Meget hyggelige nyheter om dette faktisk er sant!

Lenke til kommentar
Jeg er meget intressert i å vite hvor Betroz fant denne informasjonen på internett da dette virket meget intressant!

9245794[/snapback]

Du finner tråden om det her. Men så er det også de som sier at man må legge til 15C på de verdiene man ser i SpeedFan, og da blir de like med CoreTemp naturligvis.

Selv ved stock 2.4 Ghz så blir den varmeste kjerna hos meg 70 grader i følge CoreTemp. Med min kjøling så tviler jeg det stemmer, men om det gjør det så minner temperaturen på Kentsfield litt om gamle Intel Prescott :!:

Lenke til kommentar
ser ut som om pc'n kjører med turbo og intercooler sett forfra :p

9245384[/snapback]

We need bilder! :dribble:

9246300[/snapback]

Det var det bilde jeg tenkte på ikke av OC resultater ;)

Har nemlig en stacker selv (T01) og hadde åsså Corsair Nautilus 500 før jeg solgte det å QXL.no ;)

Lenke til kommentar

Har bare mobilkamera for hånden akkurat nå så bildene får bli som de blir.

Skal ta bedre bilder + bilder av hvordan det ble inni kabinettet når jeg får rydda litt i kablene inni der.

dsc005061uq8.th.jpg

dsc005071jy0.th.jpg

dsc005081tp1.th.jpg

Kan såvidt se "intercooleren" på det ene bildet der døra er igjen. Ser mye stiligere ut i virkeligheten enn på de bildene der, men sånn er det når man har et dårlig mobilkamera å ta bilder med :roll:

Lenke til kommentar

Meget mulig:) Vurderer å bytte den ut med en til Mist eXtreme radiator da jeg tror det er bedre flow i den enn den orginale Corsair bruker.

Fikk litt lyst å bygge helt nytt fra bunn av også så kan jo hende det blir en trippel-radiator,sprekere pumpe og komplett blokk-sett til alle komponenter inni kabinettet. Lurer på hvor mye bedre et highend oppsett er i forhold til et litt oppgradert Nautilus 500 :hmm:

Lenke til kommentar

På tide med en liten oppdatering på overklokkings siden :D

23420mhz141volt380x9mhzja2.th.jpg

Virker ganske stabil't sånn det er nå,har ikke testet mer enn en halvtime men tror jeg skal kjøre høyere før jeg tar lengre stress tester:)

Har også problemer med at CoreTemp kræsjer maskina mi, med en gang det blir åpnet mens P95 kjører restarter maskina. så når det ikke blir kjørt mens jeg tester så er det ingen error eller noe i P95.

Jeg har merket meg at om jeg følger med på Temp2 på Speedfan så er den ganske lik den målingen CoreTemp gir meg så trenger ikke CoreTemp når det bare ødelegger overklokkinga mi:P

PS: Glemte å skrive at volten er ca 1.43v på denne runden av P95.

Endret av b0rre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...