Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg begynner å lure om HKet mitt var delvis DOA.

Greit nok at det er nesten umulig å klokke (jeg har testet den BIOSen det kom med P30, og P29) og uansett, så er det ustabilt på alle frekvenser. Jeg vet ikke hetl hva som gjør det heller. Jeg får ikke feil i noen programmer, PC-en bare restarter seg. Nå har jeg resatt BIOS, så alt er standard, og selv da klikket PC-en to ganger under oppstart før den ville boote, og det med alt på stock!

Jeg skal teste minnet med Memtest fra CD, for å være sikker på at det ikke er det, og hvis det er OK, så må det være CPUen, eller HKet, og jeg satser på HKet.

CPUen virker god, men jeg får ikke testet den skikkelig, go FSB wall tror jeg det ikke er på noen av delene. Jeg fikk bootet på 500 FSB (500x7 = 3500), men den restartet seg under oppstart, og så kom ikke post igjen, og jeg måtte resette BIOS igjen, så det gikk nesten. Allikevel får jeg den ikke stabil på 3 Ghz (333x9) 3.2 Ghz (400x8) og 3.4 Ghz (378x9), da får jeg ikke opp post engang, og 3.6 Ghz (400x9) det fungerer helt fint til Windows, men så RSer PC-en seg igjen, uansett om jeg Primer eller bare lar den være på idle.

Noe idéer om hva som kan være gale?

9538672[/snapback]

Nvidia kortene (i hvert fall mange) har veldig problemer med quad generelt. Har hatt min share av eVGA kort nå, og vet at på dual core er de utrolig bra i mine øyne... MEN når man begynner med quad, da blir det veldig fort krøll. Mitt ene A1 kort klarte ikke å overklokke min QX i det hele tatt. Kjørte ikke på stock hastighet engang. Inn med dual, og vips.. Solid kort.. kjøp deg P35 hvis du skal klokke quad, eneste som er 100% sikkert en stabil overklokk.

9539095[/snapback]

Vel, det ser ut som jeg har fått et særdeles dårlig kort. Det er ikke det at det ikke vil OCe, og CPUen er heller ikke dårlig. Jeg klarte jo som sagt å boote på 500 FSB, og 4,05 Ghz på 1.47 vCore kom jeg nesten til windows med, så kom den samme RSen. Det samme skjer også på alle andre frevkenser, inkludert stock. Det vil boote på omtrent alle frekvenser, men det vil aldri bli stabilt. Jeg tenkte å ta en telefon til NetShop senere i dag.

Men Q6600 virker god, men kanskje ikke en helt gullchip. 3.6 Ghz klarer jeg nok å få stabilt på et annet HK, f.eks. et P35 HK, og mange andre EVGA kort, men jeg var bare uheldig med dette virker det som.

Jeg vet at det ikke er minnet i alle fall. Det stresstester jeg via. CD nå, og før jeg gikk på skolen hadde det kjørt i en halv time uten feil på 1000Mhz 4-4-4-12 2.2 volt. Jeg får se hvordan det går når jeg kommer hjem.

Men HKet må nok byttes igjen ja. Jeg vet jo at A1 pleier å være bra til quad, men det virker som det er store variasjoner ute og går. Bare for å være helt sikker på at det ikke er windows som fucker seg heller, så tenkte jeg å reinstallere en gang til nå, ettersom det virker som et par filer har blitt delvis eller helt ødelagt av alle gangene det har klikket under oppstart, og etter oppstart.

Jeg får også bluescreen med minnefeil, men igjen, så vet jeg at minnet er stabilt.

Alt i alt så er det liten sammenheng mellom resultatene, annet enn at HKet er dårlig. Det dumme er jo at jeg nettop fikk det på RMA, og nå må det mest sannsynlig inn igjen. Jeg skal høre med NetShop om de kan sende meg et snarest, så sender jeg dette inn til de.

Dessverre har jeg ikke annet enn den gamle Celeron CPUen i signaturen min å teste med, ingen Core 2 Duo. Jeg skal se om det da fungerer fint, og så skal jeg teste min Q6600 i det gamle EVGA 680i AR kortet, for å se om jeg får den stabil der (på stock frekvens etc. seff) Uansett, jeg tror dette HKet er bra til quad, og det beste valget om man har planer om SLI og Quad core og OCe, men dessverre er det store variasjoner på hvordan disse kortene oppfører seg ang. overklokking.

Oi, ble litt mye her :p Uansett, back to work på skolen ;)

Lenke til kommentar

Hmm... Nå satt jeg NED volten på HK, FSB, MCP etc. og nå har jeg primet i 10 min på 3.6 med 1.408 vCore under load. Får se hvor lenge dette varer da.

Det virker som HKet ikke liker høy volt, i hvertfall ikke med luftkjøling. Kanskje det blir bedre når jeg får vannkjøling på NB og SB.

EDIT: Se der ja ;) Nå har jeg 3.6 Ghz forholdsvis stabilt. Load vCore er 1.40-1.41, men kan sikkert senke denne lavere. Load temp er 58-60 grader i CoreTempBeta.

Prime95 kjører enda, og skal kjøres utover ettermiddagen.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
_Zeke er det med Round off Checking på i Prime95?

9541466[/snapback]

Hvorfor skru dette på når "ingen" andre gjør det? Kan jo såklart bare sjekke om den er er stabil også med det påkrudd, men ja...

Er det ikke en skrivefeil foresten? Round off Checking??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Intern Postet i dag, 15:11

4GHz på 1.138V?

Og hva er standard V-core på den prosessoren?

9542578[/snapback]

"Alle" veit vel nå at CPU-Z er ett program som har en-og-annen bug.

Frank (koder) er jo avhengig av nødvendig "low-level" info for at f.eks. VCore vises rett. Da dette er en helt ny CPU må det sikkert noen rettelser/tillegg til koden.

Dette er samme som når andre utilities (CoreTemp m.fl) viser info fra diverse registre som ikke har noen sammenheng med faktisk VCore som hk "forer" CPU med.

Lenke til kommentar
Hva gjør round off checking i Prime95?

Tester om CPU regner feil. Jeg måtte gå opp fra 1.40V uten Round Off Checking til 1.42V med det på.

9542783[/snapback]

Ok, uansett, så kommer det ingen feil, men den bare RSer seg etter noen minutter allikevel, uansett volt og frekvens.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke lenger har SLI, så tror jeg det ender med at jeg selger begge mine nye 680i A1 kort (må kanskje bytte dette med webshopen, siden dette imponerte lite), og kjøper et P35.

Men vi får se ;) Det er i hvertfall umulig å få stabilt på 3.6 Ghz her, men det er ikke CPUen som stopper. Jeg kan nesten boote på 4 Ghz med 1.6 vCore, og booter lett på 3.8 Ghz+ med 1.5 vCore, men fortsatt umulig å få stabilt.

Jeg klarte 2-3 timer i Prime95 i sted på 3.6 Ghz, men jeg husker ikke alle innstillingene.

Her virker det som at jeg må velge ikke for høy volt og ikke for lav på alle steder.

Uansett, jeg prøver meg på en sikker 3.3 Ghz nå. Ca. 1.3 vCore under last, og det går bra så langt.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...