Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angrefristen er lovbestemt, og nettbutikkene kan ikke lage egne regler for å begrense denne. Man trenger heller ikke noen spesiell grunn for å angre kjøpet.

Når det er sagt, så lurer jeg på om det er noe galt med hjernene til dere som utnytter systemet for retur av B3. Hva faen vinner dere på dette i forhold til det dere bruker av tid, returporto mm... 0.1-0.2 GHz? En B3 klokker jo gjerne til 3.6 på god luft. 50% oc av en 2000-kroners quad er ikke greit da liksom? Greit nok å spørre etter G0 når/før man bestiller, men drit i å utnytte et system som alle kundene er med på å betale for. Takken netshop får fra oc-miljøet for 1995kr-tilbudet på Q6600 er altså en haug med B3 i retur og enda lavere marginer på dette produktet. Skjerpings *******!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Angrefristen er lovbestemt, og nettbutikkene kan ikke lage egne regler  for å begrense denne. Man trenger heller ikke noen spesiell grunn for å angre kjøpet.

<snip-velbegrunnet-rant>  :thumbup:

9469310[/snapback]

De (Netshop m/fl) vil vel trolig sette slike kunder på svarteliste, dersom det utarter.

Men jeg tror det skal mye til. :hrm:

Som Jon67 viser til. Det er en liten risk å drive Webshop i og med lovbestemt angrefrist.

Ellers vil jeg vise til denne tråden på xs.org

Dette er (skal ihvertfall være) *stabil* OC, ikke CPU-Z, SuperPi1M etc..

Litt i kontrast til ett par eplekjekke som "garanterer" 4Ghz for G0.

Men,. når man ser den lista er det ikke så rart at de som vil overklokke vil ha en G0.

OBS!

Det kan godt være at seinere "batcher" av G0 kan være like "dårlige" som B3.

Dette har vi sett før for flere serier/varianter av CPU'er.

PS.

Vurderer nytt hk til min B3 for å finne hva som er max for denne.

Den "leker" jo på 3.3Ghz med litt over default VCore, men så stopper det som tidligere rapportert. Og det er jeg ganske sikker på skyldes hk'et.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Skal si jeg fikk pepper ja. *hente valium'n med engang!*

9469358[/snapback]

Var ikke rettet mot deg spesielt, du er tross alt moden nok til å stå frem og reflektere over det på forumet. Jeg kjenner derimot andre som har angret en B3 opptil 3 ganger med forskjellige butikker, de leser nok dette men er antageligvis likegyldige til kritikk.

Lenke til kommentar

Og B3 er ikke så dårlig det heller. Min bror har jo som sagt det, og den er dønn stabil på 3.2 Ghz med 400 FSB, med 1.29 reell vCore under last. Da har han også middels god vannkjøling på den (Apogee GT og en BIXx3 raddis) og load temp stiger aldri over 55 grader.

Jeg tror at han kan klare 3.6 Ghz stabilt, selv om han må nok opp en del på vCore.

EDIT: Jeg har forresten "misbrukt" angrefrist slik en gang. Det var når jeg prøvde å få tak i D9GMH value minne. Og da bestillte jeg også dyrere BallistiX brikker etterpå, så den går *nesten* opp i opp.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Har som nevnt tidligere i tråden hatt min B3 på 3.4GHz (380FSB) med luftkjøling (Big Typhoon @1300rpm). Kjørte noen timer med folding, 15 min Prime, superpi og 3DMark06, og alt virket stabilt. Bortsett fra noen små artifacts i 3DMark SM2-testene, men tror det skyldes grafikkortet (har sett det med CPU@stock også).

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=2943923

9472136[/snapback]

Hvor høyt får du den stabilt med 12 timer Prime95 da? 15 min betyr ingenting egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har som nevnt tidligere i tråden hatt min B3 på 3.4GHz (380FSB) med luftkjøling (Big Typhoon @1300rpm). Kjørte noen timer med folding, 15 min Prime, superpi og 3DMark06, og alt virket stabilt. Bortsett fra noen små artifacts i 3DMark SM2-testene, men tror det skyldes grafikkortet (har sett det med CPU@stock også).

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=2943923

9472136[/snapback]

Hvor høyt får du den stabilt med 12 timer Prime95 da? 15 min betyr ingenting egentlig.

9472486[/snapback]

Ikke enig.

15min Prime-stabil er relativt mye bedre test enn CPU-Z, SuperPi1M, 3DMarknn.

Det er litt kort for å si det er "100% 24/7-stabil" da kjøling/ventilasjon får for liten tid til å spille en større rolle. Noe Jon67 ikke har påstått heller.

Det er også snakk om noen få mHz ned fra 15-30min Prime-stabil til 12timer Primestabil (Folding). S

Ikke 500Mhz++ som er tilfelle for CpuZ @ 1.7++ VCore @ 4.nGhz.

Blir litt feil å "disse" Jon67 når man kun ser på/forventer seg en CPU som skal klare 4.0++ "lett" (som alle som "må ha" G0 ser ut til å tro). Det klarer noen av de sikkert, men ikke uten (realtivt) mye VCOre og defintivt ikke 12t++ Prime-stabilt

Lenke til kommentar
Pleier ikke å kjøre Prime95 noe særlig, bruker folding (SMP) som stresstest siden dette er noe av det maskinen brukes til. Tror ikke det er så mye "snillere" en Prime egentlig... skal prøve på 3.5-3.6GHz til helga, kan kjøre Prime litt lenger da

9472998[/snapback]

Nåja, når jeg kjører Boinc med SETI@home eller Einstein@home, ligger makstemp på ca 60 grader hos meg. Kjører jeg blend under Prime95, stiger kvikksølvet helt opp til 74-75 grader. Så jo, jeg vil si at det er en del forskjell i last der :)

Lenke til kommentar
Greit nok, men er den folding stabil, eller la oss si 4x32M SuperPI stabil, så er den stabil nok for 90% av oss. Priime95 over 12 timer, jo det er selvsagt test for om den er 100% stabil. Men hvem bruker PC'en på en måte som gjør at den går på 100% load på alle kjernene i 12 timer?

9473045[/snapback]

Ja det er jo mange måter å tilnærme seg dette på, og det er vel litt individuelt hva man ser som stabilt.

Min B3 som i grunn brukes mest til spill, fjoll, og fanteri, har jeg på 3,6Ghz kjørt V-core så langt ned at det kjører feilfritt et par timer Prime. Det er da bra nok for meg på den maskinen, ikke minst fordi jeg ser at svært lite belaster den noe i nærheten av Prime ved vanlig bruk. FSX er vel det nærmeste jeg kommer full belastning. (Bank i bordet har det heller ikke crashet enda...) Mens jeg feks på Mediacenter-pc'n har høyere krav, den skal bare ikke crashe uansett.

Lenke til kommentar

Enig i det meste dere skriver om Prime95 her. Men hvis min PC klarer 12 timer Prime95 eller mer (helst mer), så gir det meg en trygghet om at den er hardware messig stabil iallefall. Jeg fikk bluescreen her om dagen, men det var skjermkort driveren som hadde skylda, og siden det er en beta driver er det helt greit egentlig. Men det er noe annet hvis PC'n henger seg uten at du skjønner hvorfor, og da kanskje at f.eks CPU ikke får nok volt eller PSU'n ikke takler lenger tid med load.

Husker for noen år tilbake da Tomshardware kjørte en 48 timer stresstest, og der var det mange interessante resultater ja! (eller var det lenger de holdt på?)

Men jeg mener maskina deres burde klare Prime95 over natta uten error iallefall ;)

Lenke til kommentar
Nåja, når jeg kjører Boinc med SETI@home eller Einstein@home, ligger makstemp på ca 60 grader hos meg. Kjører jeg blend under Prime95, stiger kvikksølvet helt opp til 74-75 grader. Så jo, jeg vil si at det er en del forskjell i last der :)

9473008[/snapback]

Hehe, da er nok Folding med SMP en god del tyngre enn BOINC, ligger 2-5 grader under Prime95 på kjernene. I tillegg ser det ut til at folding gir jevnere belastning over de 4 kjernene, i Prime95 er temperaturen på 2 av kjernene opptil 5 grader høyere enn på de to andre.

Lenke til kommentar

9473008[/snapback]

Hehe, da er nok Folding med SMP en god del tyngre enn BOINC, ligger 2-5 grader under Prime95 på kjernene. I tillegg ser det ut til at folding gir jevnere belastning over de 4 kjernene, i Prime95 er temperaturen på 2 av kjernene opptil 5 grader høyere enn på de to andre.

9473856[/snapback]

Hos meg er det ALLTID 4-5 grader i diff på kjerne 1-2 og 3-4. Vet ikke hvordan Folding opererer, men kan nok stemme. Kommer jo helt ann på hva salgs arbeid det faktisk gjør :)

Lenke til kommentar
Enig i det meste dere skriver om Prime95 her. Men hvis min PC klarer 12 timer Prime95 eller mer (helst mer), så gir det meg en trygghet om at den er hardware messig stabil iallefall. Jeg fikk bluescreen her om dagen, men det var skjermkort driveren som hadde skylda, og siden det er en beta driver er det helt greit egentlig. Men det er noe annet hvis PC'n henger seg uten at du skjønner hvorfor, og da kanskje at f.eks CPU ikke får nok volt eller PSU'n ikke takler lenger tid med load.

Husker for noen år tilbake da Tomshardware kjørte en 48 timer stresstest, og der var det mange interessante resultater ja! (eller var det lenger de holdt på?)

Men jeg mener maskina deres burde klare Prime95 over natta uten error iallefall  ;)

9473295[/snapback]

Kjørte min over natten her om dagen faktisk, bare fordi jeg har fått noen rare BSOD i det siste. Viste seg hos meg også å være skjermkort driveren som køddet. Q6600 min sto over natten på 3.2GHz uten å feile ihvertfall.

Husker den Toms Hardware testen. Kjørte ett døgn eller to hvis jeg ikke husker feil. AMD vs Intel. En av de feilet på stock husker jeg, etter en hel haug med timer, men husker ikke hvilken av de det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...