Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viser at dere fikk forskjellig resultat, ikke noe mer :)

Det er mye mer som spiller inn. Hvor god og kald din Q6600 er, hvor mye kjølepasta, ambient temp, vCore, hva slags last etc. etc.

9454523[/snapback]

"God og kald" - her får du nesten utdype, jeg har en B3 som er testet ved omtrent samme klokkefrekvens og Vcore som den jeg sammenligner med, er det noe mer som teller?

"hvor mye kjølepasta" - betyr lite, plastisk materiale fortrenges over tid til en gitt tykkelse ved et gitt trykk.

"amibient temp" - normal romtemp, 23-24C, dette er vel normalt å anta hvis ikke annet er oppgitt

"Vcore" - er oppgitt i postene og tilnærmet lik

"hva slags last" - Prime95 i begge tilfeller

Lenke til kommentar
Takk for info. :)

Enda mer imponerende med tanke på både hk og PSU.  :thumbup:

Du har nok fått tak i en "gull-chip".

Vel fortjent.

Lurer på hva som setter stopp for min B3.

Den trenger jo "ikke no" VCore for å nå 3.2-3.3 stabilt (med core temperaturer godt under 60 på full load).

Mulig det er hk'et..  :hmm:

@Zeke:

Det er ikke no vits i tvile på det resultatet.. Overhodet ikke..

"På benk/bord" med en Ultra-120 snakker vi om kjøling helt i klasse med mid-end vannkjøl (som jeg har).

Prime95 i 12timer er ikke tema her.. heller ikke 10min. Det er først da temp stiger kraftig med quad.

9455855[/snapback]

Jeg tror du misforstod, jeg trodde alltid på han, men det var bare min måte å si at jeg syntes resultatet var ekstremt bra med luftkjøling :)

Stå på OldMan! Du skulle prøvd den CPUen på LN2 :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Spørs om jeg tror så mye på den...

Har rundt 75 grader på 4.0GHz med trippel rad og apogee gtx...med min QX.

9456002[/snapback]

Hva er det du ikke tror på? Klokk? Resultat i Wprime/SuperPi?

Ikke har Oldman oppgitt noen temperaturer såvidt jeg kan se heller.

Han har forøvrig også helt rett i at hans klokk ikke er noe eksepsjonelt mtp hva som er dokumentert på xs.org.

Dog, dette resultatet skiller seg ut i overkant blant de som poster her.

Så da er det kanskje ikke så rart at enkelte får litt "hakeslepp".. Er det noen "boosted egos" som får ett lite problem her?

Det er da ikke noe overraskende at en erfaren klokker viser til ett godt resultat med en G0?

Vi snakker tross alt ikke om en "oppkjeftig tenåring" her..som "ikke leker overklokking" :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
PS.

Min B3 Q6600 i Gigabyte GA-965P-DS4 + 2x512 Corsaur UL8000 (Dh9) klarer 3.2Ghz @ 1.35.

3.0Ghz @ 1.30 *OBS* Dette er i bios..trekk fra 0.4-0-5 ved full load!

Men så er det stopp.. Ikke fnugg av sjanse å boote på høyere FSB enn 370 uansett MP og VCore.

(Jeg har en Yesico 560W m 14, 23, 15 (3 12V railer)).

Edit:

Sikkert flere trykkleifer.. dumt å poste så seint.. (etter 2 halvlitere).. :)

9455783[/snapback]

Uff da, overklokking og alkohol hører da ikke sammen, selv om det sikkert er lettere å få høy V-core da... :p

He he, vel var ikke det jeg skulle si, men jeg syns det er merkelig at du ikke skal klarelitt bedre enn det der. Såvidt jeg har fått med meg har vi samme vannblokk, og samme stepping, og din cpu klarer seg også bedre på lav V-core enn min synes og gjøre. Min stopper ganske så brått på fsb 467 hvor den er stabil, mens på 468 (eller høyere) booter det ei. (hk klarer fsb 545 stabilt med E6600)

Wattmessig er jo psu'en din mer enn kraftig nok, men vet ikke om "fordelingspolitikken" i den kanskje slår ut negativt? Bare lurer siden du vel tidligere har nevnt at du mistenker den som synderen.

Jeg fikk til høyere klokk med Seasonic S12 320W jeg har her, så kan liksom ikke tro at den psu'en din ikke er god nok. (det ble riktignok ikke stabillitetstestet pga luftkjøling og varme)

Uansett, det er jo en fin bruks-cpu du har der da, når den er så takknemelig på spenning, og såpass "kald". Men har ikke du av alle en annen psu du kan prøve med, eller et annet hk for den saks skyld... :p

PS, vanvittig bra klokk du har der OldMan :thumbup:

Men er planen altså å kjøre 3,6-3,7Ghz på luft?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@pcp160:

Ja. Jeg er godt fornøyd med "housewife-clock"'en, dvs. 24/7 settings.. Itt'no å klage på her.

Jeg er nå ganske sikker på at mitt rev.1 GA-965P-DS4 er moden for utskifting.

Det har aldri vært noe særlig spektaulært mtp FSB uansett CPU jeg har hatt i det.

Mtp hva jeg ga for det for en relativt "lang" tid siden har det vært ett heller dårlig kjøpt mtp overklokking.

Blir nok å se etter ett nytt bra hk basert på P35.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@pcp160:

Ja. Jeg er godt fornøyd med "housewife-clock"'en, dvs. 24/7 settings.. Itt'no å klage på her.

Jeg er nå ganske sikker på at mitt rev.1 GA-965P-DS4 er moden for utskifting.

Det har aldri vært noe særlig spektaulært mtp FSB uansett CPU jeg har hatt i det.

Mtp hva jeg ga for det for en relativt "lang" tid siden har det vært ett heller dårlig kjøpt mtp overklokking.

Blir nok å se etter ett nytt bra hk basert på P35.

9458376[/snapback]

Har ikke erfaring med quad,men jeg er "nesten" sikker på at P35 vil takle den bedre enn P965.

Lenke til kommentar

Å ja TL1000, du bruker det "gamle" hk ja, det hadde jeg vist glemt. Da er det vel ikke utenkelig at et annet hk kunne fått deg noe lenger.

Uansett, man vinner jo rett og slett ikke hver gang, har selv en Opty 165 jeg skulle ha det gøy med på DFI Expert hk. Den morroa varte ca 20 minutter, og stopper på 2,8Ghz. Men er stabil mediacenter pc med 1,38V og 2,7Ghz så kan jo ikke være misfornøyd likevel.

Idag kan det vel kanskje være greit å vente på X38 før man bestemmer seg for nytt hk, og ikke har dårlig tid?

Lenke til kommentar
Å ja TL1000, du bruker det "gamle" hk ja, det hadde jeg vist glemt. Da er det vel ikke utenkelig at et annet hk kunne fått deg noe lenger.

Uansett, man vinner jo rett og slett ikke hver gang, har selv en Opty 165 jeg skulle ha det gøy med på DFI Expert hk. Den morroa varte ca 20 minutter, og stopper på 2,8Ghz. Men er stabil mediacenter pc med 1,38V og 2,7Ghz så kan jo ikke være misfornøyd likevel.

Idag kan det vel kanskje være greit å vente på X38 før man bestemmer seg for nytt hk, og ikke har dårlig tid?

9458444[/snapback]

Eller vente på x48 som kanskje skal komme :whistle:

Lenke til kommentar

Klokker X38 noe bedre enn P35 da? Blir det ikke samme forholdet som P965 vs 975? Der var jo P965 en ener på høy fsb.

At X38 blir et highend kort er det vel ingen tvil om,med kvalitets komponenter tvers igjennom.Men har en følelse av at det "simple" P965/P35 er selve klokke chipsettet.

Lenke til kommentar
Hva er det du ikke tror på? Klokk? Resultat i Wprime/SuperPi?

9458199[/snapback]

Jeg tror ikke på klokken på luft.

1.75Vcore på luft? :S

Men uansett, er den ekte, så er den rimelig nice!

9456026[/snapback]

9458552[/snapback]

Er mye rart du ikke tror på :p:whistle:

OldMan, hvor høy temp har du? :ermm:

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
Deter jo mogleg å ha 1,75V på luft om tempen er lav nok....

9458614[/snapback]

Ja, men jeg har hatt Thermalright Ultra-120, og jeg hadde 70 grader på 3.4GHz, med en vifte på 2000rpm.

Extreme versjonen av kjøleren er ikke så mye bedre at man kan kjøre CPU på 4.2GHz...

Det har jeg store vansker for å tro.

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Tror dette stemmer jeg. Har sett resultater fra OldMan før jeg, å har ingen grunn til å tvile på hva han poster her.

Ja, det er mye volt. Men se hvordan han har det stående. Ligger løst på ett bord, men ett jævli bra kjøler, å en sinnsyk vifte montert på.

Kjemperesultat OldMan :thumbup: Ser frem til en 06 score fra deg også.

Lenke til kommentar
Klokker X38 noe bedre enn P35 da? Blir det ikke samme forholdet som P965 vs 975? Der var jo P965 en ener på høy fsb.

At X38 blir et highend kort er det vel ingen tvil om,med kvalitets komponenter tvers igjennom.Men har en følelse av at det "simple" P965/P35 er selve klokke chipsettet.

9458513[/snapback]

Ja det kan hende du har helt rett, og at P35 forblir stjernen på klokking. Det var jo et spørsmål, ikke en påstand.

Jeg venter generelt aldri på noe som helst når det gjelder hardwarekjøp, men hadde jeg akkurat i dag sittet med en brukbart 965 kort, tror jeg nok likevel jeg syns det ville vært greit å se hva X38 har å by på.

Hvis de viser seg og ikke være bedre på klokking/ytelse vil det vel i det minste ha en positiv effekt på prisen på P35 håper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...