Andrull Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Det står i testen at han brukte en Zalman 9500 9436576[/snapback] Ja det gjorde det visst. 9500 er vel også en tanke for svak til oc av Q6600? Kjører selv en B3 på 3GHz med en Big Typhoon og får ikke over 70C i Coretemp med Prime95, og det med alle vifter på laveste hastighet (Antec P182 kab.) 9436888[/snapback] En Big typhoon og en Zalman CNPS 9500LED burde det ikke være store forskjellen på, så det hørtes litt rart ut. Ivhertfall om det var på samme volt. Ivhertfall hvis zalman'en kjører på full hastighet... Det hjelp ikke stort å sette en ekstra vifte som blåse inn på kjøleribba, så prosessoren var ikke spesielt varm i seg selv dog. (som sagt så gikk temperaturene ca 5 grader ned ved å fjerne "metallplaten", og enda mer ned hvis jeg senker volten til f. eks 1,22V på 3,0HGhz) Da snakker vi ivhertfall en 10-12 grader mindre. Kjøleren er nok litt underdimensjonert ved høyere hastigheter enn 3,3GHGz ca. Endret 6. september 2007 av andrull Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Joda, det er rimelig stor forskjell på Zalman 9500 og TT Big Typhon, ihvertfall Big Typhoon 120VX. Jeg har begge viftene selv, og Zalman'en kan ikke en gang nærme seg. Storebroren, 9700, kan snuse litt på temperaturene, men Big Typhoon er klart best av disse, spesielt på høyt overklokkete system. Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 jeg har nå det man kaller en case... fikk akkurat mitt nye EVGA 680i kort, men dette har P27 biosen. Jeg sitter på en G0 som derfor ikke fungerer. Noen her med en Exxx som bor i Oslo...? Kunne gjerne tenke meg å låne en cpu i 10min hvis noen gidder å låne bort. Eller om noen har ett råd til hvordan jeg kan få ut biosen på kortet, så jeg kan swappe med det andre EVGA 680i kortet mitt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 jeg har nå det man kaller en case... fikk akkurat mitt nye EVGA 680i kort, men dette har P27 biosen. Jeg sitter på en G0 som derfor ikke fungerer. Noen her med en Exxx som bor i Oslo...? Kunne gjerne tenke meg å låne en cpu i 10min hvis noen gidder å låne bort. Eller om noen har ett råd til hvordan jeg kan få ut biosen på kortet, så jeg kan swappe med det andre EVGA 680i kortet mitt. 9440580[/snapback] Det skal gå an å flippe den ut med et skrujern, men jeg har verken guides eller bilder Men BIOSen er ikke vanskelig å finne på HKet, og den skal ikke være så vanskelig å få ut heller Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) fikk den nå ut med ett verktøy som fulgte med DFI Lanpary SLI kortet jeg hadde for noen år siden. ikke vanskelig å få ut.. nei vel.. skulle GJERNE sett deg få den ut uten noe verktøy som er LAGET for det. legg ut en video på youtube vet jo selvfølgelig hvor bios er _Zeke... (er ikke komplett grønn heller..) EDIT: ikke nok med kjip start, dette A1 kortet vil ikke klokkes i det HELE tatt.. der mitt gamle AR kort ville bittelitt, i hvert fall med MP vil ikke dette kortet noenting. rart. Endret 6. september 2007 av gmailrocks Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 fikk den nå ut med ett verktøy som fulgte med DFI Lanpary SLI kortet jeg hadde for noen år siden. ikke vanskelig å få ut.. nei vel.. skulle GJERNE sett deg få den ut uten noe verktøy som er LAGET for det. legg ut en video på youtube vet jo selvfølgelig hvor bios er _Zeke... (er ikke komplett grønn heller..) EDIT: ikke nok med kjip start, dette A1 kortet vil ikke klokkes i det HELE tatt.. der mitt gamle AR kort ville bittelitt, i hvert fall med MP vil ikke dette kortet noenting. rart. 9441914[/snapback] Prøvd P29? Husker ikke hvilken som støttet q4. Men mange sliter med P30. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 fikk den nå ut med ett verktøy som fulgte med DFI Lanpary SLI kortet jeg hadde for noen år siden. ikke vanskelig å få ut.. nei vel.. skulle GJERNE sett deg få den ut uten noe verktøy som er LAGET for det. legg ut en video på youtube vet jo selvfølgelig hvor bios er _Zeke... (er ikke komplett grønn heller..) EDIT: ikke nok med kjip start, dette A1 kortet vil ikke klokkes i det HELE tatt.. der mitt gamle AR kort ville bittelitt, i hvert fall med MP vil ikke dette kortet noenting. rart. 9441914[/snapback] Jeg prøvde bare å hjelpe da Uansett, det skal gå fitn å få den ut om du bruker littegran tid og har et skrujern som er av riktgi størelse Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Direkte utfordring: Slå denne, res må registres på hwbot: Så får vi litt fart på poengene på hwbot Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Direkte utfordring: Slå denne, res må registres på hwbot: Så får vi litt fart på poengene på hwbot 9442859[/snapback] Gi meg tid, så skal jeg prøve Men nå har jeg verken Q6600 eller kjøling til å gjennomføre det. I vinter skal jeg nok teste Q6600 G0 med både kranvann og muligens raddis utenfor vinduet hvis det er kaldt nok en dag Får jeg en god CPU, så har jeg sjansen Uansett, pen klokk det der Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Joda, det er rimelig stor forskjell på Zalman 9500 og TT Big Typhon, ihvertfall Big Typhoon 120VX. Jeg har begge viftene selv, og Zalman'en kan ikke en gang nærme seg. Storebroren, 9700, kan snuse litt på temperaturene, men Big Typhoon er klart best av disse, spesielt på høyt overklokkete system. 9438678[/snapback] Nåjå.. Ifølge HW.no, så er zalman CNPS9700 bedre enn Big typhoon VX.... (ivhertfall i kjøleytelse) Endret 6. september 2007 av andrull Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hvorfor har de testet Thermalrighten uten vifte egentlig? Står det en begrunnelse på det i testen eller? Slår jo de fleste kjølerene uten vifte jo Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Nåjå.. Ifølge HW.no, så er zalman CNPS9700 bedre enn Big typhoon VX.... (ivhertfall i kjøleytelse) Fra en litt større test (25 kjølere), utført med en EE 840 Smithfield, som er minst like varm som en Core 2 quad-core: http://www.hexus.net/content/item.php?item=8757&page=1 Edit: I hw.no-testen er BT litt bedre enn 9700 på AMD FX, som rent effektmessig ligger nærmere en oveklokket C2Q enn C2D. Endret 6. september 2007 av jon67 Lenke til kommentar
Intern Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Big Typhoon: Endret 6. september 2007 av Intern Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Direkte utfordring: Slå denne, res må registres på hwbot: Så får vi litt fart på poengene på hwbot 9442859[/snapback] meget pent klokk det der.. 3.8Ghz er ikke noe å kimse av, i hvert fall ikke såpass stabilt. EDIT: tok testen akkurat, fikk 359sek på 3.6Ghz 12x300, 1.36v, 400Mhz 5-5-5-18 Endret 7. september 2007 av gmailrocks Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Ikke noen ekstrem klokk enda, men jeg var en tur ute hos min bror i dag. Han har altså Q6600 på vann (Apogee GT og en Aquacomputer pumpe som går på 50%) Jeg hadde ikke så mye tid i dag, så jeg satt den på 400x8 (3.2 Ghz) og vCore på 1.425 som reellt er 1.35 under last. Dette virket helt stabilt med en load temp på 50-54 grader (målt etter 10 min med Prime95 Small FFTs med CoreTemp beta som har tjunction 100 grader) Det er forresten en B3, men jeg har stor tro på at den har mye lengre å gå. Jeg tror at 3.6 er mulig å få stabilt på kjølingen hans, men 3.2 for holde for denne gang. EDIT: Jeg skal forresten ha en G0, men jeg må si etter hvor lett det var å klokke den Q6600 B3'en hans, så vet jeg at en B3 er på ingen måte den dårlig CPU Det var forresten på et EVGA 680i A1 kort, og det har ende mye lengre å gå på FSB. Det er deilig å klokke Quad på det. I tillegg, så fungerte det med quad out-of-the-box, altså ingen BIOS-oppdatering som jeg har sett noen må gjøre med en annen CPU først. EDIT: Vi kjørte også 3DMark06. CPU på 3.2 Ghz, minnet på 1000Mhz 4-4-4-12, og 8800GTX på 630/2000. Vi fikk da 13500, en helt grei score (kunne jo fått bedre med videre overklokking, men det var ikke så mye motivasjon til det 3.2 Ghz var nok for nå. Endret 8. september 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 3.42 GHz med Q6600 B3 og luftkjøling (Big Typhoon VX 120). Høyeste kjernetemperatur etter 10 min med Prime95 (large FFTs, max effekt/temp) var 85C. Hadde minimum viftehastighet (ca 1300 rpm) på Typhoonen, gadd ikke å åpne kabinettet for å øke den. P182 kabinett med rear/top-viftene på max. Vcore 1.55V i BIOS, CPU-Z viste 1.488V (idle), 1.424V (load). Tilsvarende temperatur med Zalman 9500 i testen til andrull var 99C, så dette viser vel at Big Typhoon er noe bedre egnet til overklokking enn 9500. "Sweet spot" for dette systemet er definitivt 3GHz med 1.35V i BIOS (1.3 i CPU-Z), kan da kjøre 100% load med alle viftene på laveste hastighet og kjernetemperaturer under 70C. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 3.42 GHz med Q6600 B3 og luftkjøling (Big Typhoon VX 120). Høyeste kjernetemperatur etter 10 min med Prime95 (large FFTs, max effekt/temp) var 85C. Hadde minimum viftehastighet (ca 1300 rpm) på Typhoonen, gadd ikke å åpne kabinettet for å øke den. P182 kabinett med rear/top-viftene på max. Vcore 1.55V i BIOS, CPU-Z viste 1.488V (idle), 1.424V (load). Tilsvarende temperatur med Zalman 9500 i testen til andrull var 99C, så dette viser vel at Big Typhoon er noe bedre egnet til overklokking enn 9500. "Sweet spot" for dette systemet er definitivt 3GHz med 1.35V i BIOS (1.3 i CPU-Z), kan da kjøre 100% load med alle viftene på laveste hastighet og kjernetemperaturer under 70C. 9453298[/snapback] Det viser at dere fikk forskjellig resultat, ikke noe mer Det er mye mer som spiller inn. Hvor god og kald din Q6600 er, hvor mye kjølepasta, ambient temp, vCore, hva slags last etc. etc. Og det sier jeg som en helt objektiv person som ikke kjenner noen av dere, og har heller ingen av kjølerne. Jeg liker best vann Lenke til kommentar
Orbitz Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) så um..koss finne eg ut stepping og sånt stuff? På CPU-Z står stepping: B og Revision G0. Vil det sei eg har ein G0 stepping? edit: yaaay, etter litt bilde søk på google. så e det vist ein G0 stepping. Trodde de var vanskelig å få tak i, kanskje lettere siden prisen gikk ned. Endret 8. september 2007 av Orbitz Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 så um..koss finne eg ut stepping og sånt stuff? På CPU-Z står stepping: B og Revision G0. Vil det sei eg har ein G0 stepping? edit: yaaay, etter litt bilde søk på google. så e det vist ein G0 stepping. Trodde de var vanskelig å få tak i, kanskje lettere siden prisen gikk ned. 9454585[/snapback] Man får nesten bare G0 nå for tiden (de som har blitt pakket i det siste) Jeg har bare sett folk som har fått G0 her i denne tråden de tre siste sidene (med unntak av en, men den ble pakket i JULI) Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Kor har dokke kjøpt CPuene dokke som har G0? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå