Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

@hifiking:

Det er vel ett "kjent problem" på noen hovedkort at de setter PCI-Ex4 ved en gitt overklokk.

Noe som gir relativt dårlig resultat på 3D-bench ja.

Husker ikke i farta hva man måtte gjøre av triks for å unngå dette.

9407242[/snapback]

Takk :- )

Den havnet faktisk på 1x, da får jeg finne en løsning da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@hifiking:

Det er vel ett "kjent problem" på noen hovedkort at de setter PCI-Ex4 ved en gitt overklokk.

Noe som gir relativt dårlig resultat på 3D-bench ja.

Husker ikke i farta hva man måtte gjøre av triks for å unngå dette.

9407242[/snapback]

Takk :- )

Den havnet faktisk på 1x, da får jeg finne en løsning da.

9407315[/snapback]

jeg mener å ha hørt at det hjelper å sette PCIe hastighet på et par Mhx over eller under 100 Mhz.

Men er langtifra sikker. Bare noe jeg har hørt/lest.

Lenke til kommentar
Så lite volt dere gir cpu'ene deres da?

Blir ikkje morro før det er oppi 1.5 volt!

9407045[/snapback]

Nja, jeg syns dette også er en ganske interessant "gren" å følge med på innen klokking jeg da. Og er litt imponert over at dere får til stabile 3Ghz klokker på så lav spenning. Har man luftkjøling er det jo veldig greit å gi avkall på noen hundre Mhz i bytte mot lav varmeutvikling.

For min egen del er jeg nok likevel ikke så interessert i sånn "småklokking", men jeg betaler jo en høy pris (i V-core) for klokken fra 3,2Ghz og opp til 3,6Ghz stabilt. Særlig da å få med siste kjernen stabilt har vist seg V-core krevende.

Lenke til kommentar

Ettersom JEG ikke har Quad-Core enda, så tenkte jeg at jeg kunne poste et resultat jeg kom over for en liten stund siden.

Oppsettet hannes er: EVGA 680i SLI A1, Q6600 (G0) og D-Tek FuZion på CPU og MCW30 på NB og SB.

Han klarte..... *trommevirvlig*

4 Ghz stabilt på Vann! (hvertfall 5 timer Prime95 stabilt med en Load temp på ca. 70 grader)

LINK HER

Uansett, dette er bare en som skal selge HKet sitt, men han viser jo resultatet :) Jeg gleder meg til jeg får min G0, og det HKet :p Jeg skal faktisk ha omtrent identisk system (samme kjøling og samme CPU og HK)

Lenke til kommentar
meget pent ,gleder meg til å se resultatene du får :thumbup:

9410838[/snapback]

Jeg gleder meg jeg og ;) Men det er jo langtifra sikkert at jeg får en CPU som er like god som hans.

Uansett, jeg gleder meg til vannkjølingen kommer :) Legger ved screen av hva jeg skal ha. (pluss en Thermochill PC 120.3)

Men må jo si, at det hadde vært litt koslig med 4 Ghz quad core, parret med et G92 kort (når de kommer) Jeg hadde liksom ikke sagt nei takk

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Skal bruke Foxconn sitt 680i kortet og er spent på hva jeg klarer med det :)

pent vannoppsett foresten :D

9410965[/snapback]

Foxconn? Er du sikker på at det klokker bra med Quad-Core? Etter det jeg vet, så er det bare EVGA 680i A1 som klarer høy FSB på quad core. Men rett meg hvis det er feil :)

Lenke til kommentar

9410965[/snapback]

Foxconn? Er du sikker på at det klokker bra med Quad-Core? Etter det jeg vet, så er det bare EVGA 680i A1 som klarer høy FSB på quad core. Men rett meg hvis det er feil :)

9411018[/snapback]

Asus' P5K-kort klarer høy fsb med Q6600, om det ikke bare er 680i du snakker om nå?

Lenke til kommentar

9410965[/snapback]

9411018[/snapback]

Asus' P5K-kort klarer høy fsb med Q6600, om det ikke bare er 680i du snakker om nå?

9411236[/snapback]

Jeg snakket bare om 680i kort ja :)

Lenke til kommentar
"Huff" disse prosessore klokker jo FOR bra... Nå blir jo skjermkortet flaskehals igjen.  :whistle:

9411127[/snapback]

He he, joda, er jo i så fall et behagelig "problem". Men det er vel heller god utnyttelse av alle disse kjernene jeg gjerne skulle sett mer av.

Av de programmer/spill jeg bruker er det FSX som utnytter Quadcore best, men det er langt fra vanskelig å få det til å lagge likevel, dersom jeg går inn for det. Har faktisk lurt litt på hva som da er "flaskehalsen" når jeg får ned i 10fps med det spillet. Det er jo kjent for å ikke være spesielt gpu-krevende, og ut fra temperaturen på 8800GTS er det ikke der flaskehalsen ligger. Cpu bruken ligger da @3,6Ghz på mellom ca 65-90%.

Men jeg er i alle fall glad for at disse Q6600 klokker så godt som de gjør, var litt bekymret for hvor mange Mhz jeg måtte gi slipp på ved bytte fra E6600. De fleste tingene jeg bruker maskinen til har tross alt mer utbytte av rask Dualcore, vs treg Quad. Men jeg har bare tapt 0,1Ghz på 24/7 setting, så ser ikke på det som tap totalt sett.

Lenke til kommentar
"Huff" disse prosessore klokker jo FOR bra... Nå blir jo skjermkortet flaskehals igjen.  :whistle:

9411127[/snapback]

Har faktisk lurt litt på hva som da er "flaskehalsen" når jeg får ned i 10fps med det spillet.

9411446[/snapback]

Tja, det er vel på nippen til å kalle det rett og slett en kode-feil at FPS faller så mye ned. Ingen flaskehalser, bare dårlig kodet. (eller ivhertfall ikke godt nok kodet)

Lenke til kommentar

Kan hende du har rett andrull, ville ikke vært første gang med MS flightsim i så fall... Nå ligger jo riktignok den ene kjernen tett opp til 100%, men virker ikke som den ligger å stanger helt på max slik som det gjerne gjør med singelcore, eller i spill som mangler flerkjerne-støtte.

Men jeg vet ikke, det kan jo for alt hva jeg vet være deler av grafikk-kort som også sliter, eneste indikasjon jeg har på belastning der er temperaturen (samt diverse tester der GTS scorer mer eller mindre likt med GTX)

Men det er jo uansett ikke noe stort problem dette her, bruker ekstreme settings, og er på ekstremt begivenhetsrike områder for at det skal flyte så dårlig. Har bare lurt litt på hva som begrenser. Alt i alt er jo dette et av de bedre når det gjelder å utnytte Quadcore. Load av nye turer går feks vesentlig mye kjappere enn med duacore.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
100649.jpeg
Lenke til kommentar

9410965[/snapback]

9411018[/snapback]

Foxconn er bra det, men vi får se åssen det går:)

Vet ikke før jeg har prøvd, problemet er at det er ikke mye du kan øke volten til cpuen. Men at det er bare EVGA klarer høy fsb er vel litt feil, det er flere gode kort ute og går.....og etter det jeg har blitt fortalt så er Foxconn sitt 680i ganske bra. Men vi får se når prosjektet mitt er ferdig og fasen kommer på :)

Bytta det til meg for en stund siden og det passer perfekt til det jeg skal nå, så jeg krysser fingrene mine ja:)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...