Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt i søken etter min perfekte 24/7-klokk. Jeg sikter meg inn på 3Ghz på min Q6600 og har funnet ut hvor lavt jeg kan ha vcore. Dette er hva jeg har kommet frem til foreløpig:

Q6600 @ 3006 (334 * 9)

vCore Bios: 1,400

vCore Idle: 1,312 (cpu-z 1.41.0)

vCore Load: 1,192-1,200 (Prime95, 4x100% load)

Temp: 68°C

At min cpu klarer 3ghz med så lite som 1,312 volt er jo positivt, men er ikke 68 grader litt mye når følgende er tatt i betraktning:

Relativt lav spenning

Bra kjøler (Noctua 120)

Planslipt CPU (jeg sparte ca 6-7 grader på dette)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min Q6600 kjører fint på 1,25V (BIOS) ved 3,0GHz. :)

Tror det var en 1,20V i virkeligheten....

(62 grader med zalman CNPS9500LED)

dog en 58-59 grader etter at jeg fjernen metallplaten som holdt fast CPUen. :)

9394023[/snapback]

Det jeg setter i Bios er nok ganske fjernt fra virkeligheten. Hadde du forresten 1,2v under load eller idle? Hvis det var under load, så er det jo ikke langt fra det jeg kjører på.

Nå skrudde jeg opp sakene bare for å sjekke om det hadde vært god kontakt mellom kjøler og cpu. Det så egentlig ut som det var helt utmerket, men jeg dro frem "lappesakene" og dro på litt til bare for sikkerhets skyld. Jeg slet noe jævlig med å få kjøleren på igjen, og måtte faktisk ty til å skru ut kabinettviften ved bakpanelet. Det jeg la merke til nå etterpå, er at den ikke går. Den rykker noen mm når jeg trykker på knappen men ikke mer. Jeg forsøkte å gi den fart med fingeren min, og da gikk den, men alt for sakte til å kunne kjenne noe som helst. Jeg tipper at den har tatt kvelden, men det kan også være pluggen på hovedkortet. Jeg skal forsøke å teste med en annen vifte der.

Etter 10 min i Prime er nå høyeste temp på 66°C. To grader lavere enn i sted.

Edit: Det var vifta som var fucked.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Min Q6600 kjører fint på 1,25V (BIOS) ved 3,0GHz. :)

Tror det var en 1,20V i virkeligheten....

Q6600 @ 3.0 Ghz og 1.20V load... :roll:

Enten så har du en extrem bra CPU eller så er de volt målingene riv ruskende gale! Noe rart er det iallefall synes jeg.

9394511[/snapback]

:ph34r: Visste ikke at det var så bra.... :)

Skal ta å dobbeltsjekke snart, for å se om den faktisk er helt stabil på den spenningen. Blir nesten litt usikker nå som dere sier at det er så bra.

Den klarte ivhertfall et par minutter i Prime 95. (4 tråder)

1,20V ville den nok desverre ikke kjøre Prime, men jeg skal ikke klage på det akkurat. :innocent:

Lenke til kommentar

Muligens et dumt spørsmål, men skal jeg bare fortsette på samme måte når jeg lager extra "Prime-95"-starter for min nye Q6600 for å "prime" 4 kjerner, som jeg gjorde da jeg laget EN extra når jeg fikk E6600 :hmm:

-0, -1, -2, -3 etter de respektive .exe-filene?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Cornel Postet i dag, 02:06

Så langt så bra... aner ikkje om det er stabilt... men fant ut at minnet mitt kunne være med litt lengre om eg valgte 5-5-5-15 i stade for 4-4-4-12.... spørsmålet er om det er vits? kva som gir mest ytelse...

Ja det kommer vel alt an på hva "litt lenger" betyr.

Jeg har uansett ikke testet nok med dette på C2D til å kunne si et tall for hvor skjæringspunktet går mellom timings og hastighet.

Men pleier i alle fall selv å avgjøre slike dilemmaer mellom timings/1T/2T/hastighet bare med å kjøre noen tester på de forskjellige alternativene som er kjørbare. Det som da gir best score totalt sett blir det jeg bruker. Veldig generelt har man nok mer igjen for høy hastighet, enn stramme timings på C2D, men det kommer jo an på akkurat hvor mye lenger man kommer da.

Lenke til kommentar
testet litt Qx6850 nå.. har litt problemer med P5k vanilla kortet mitt, dette klokker jo dårligere enn EVGA AR kortet = feil.. tror kanskje nyeste bios fucket opp litt for meg.

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=2884888

9395746[/snapback]

Pent :dribble:

Hva slags kjøling, og er den stabil på 3.9 ghz?

9396903[/snapback]

ikke stabil på 3.9Ghz nei, blir rett og slett for varmt

Lenke til kommentar
Så langt så bra... aner ikkje om det er stabilt... men fant ut at minnet mitt kunne være med litt lengre om eg valgte 5-5-5-15 i stade for 4-4-4-12.... spørsmålet er om det er vits? kva som gir mest ytelse...

Tjaa disse to bencher likt i sisoftsandra.

1066mhz @ 2,175v 5-4-4-12-2T-Auto-23-Auto-Auto-Auto

800mhz @ 2,050v 4-3-4-10-2T-Auto-19-Auto-Auto-Auto

Finne en mellomting høy mzh lav timings er vel greit.

Litt mere om timings her.

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...236#post2125236

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...