pcp160 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ja ok tharshan, og det har jeg full forståelse for . Å gjøre modder for å forhindre varierende spenning (V-drop) skjønner jeg at noen vil gjøre. Det var dette med forskjellen mellom det man setter i bios og det som måles idle jeg ikke helt ser det praktiske problemet med. Altså "undervolting" som jeg ser vi i mangel av noe bedre norsk ord kaller det. Og som sagt med unntak av mangel på høy nok spenning. Mitt hk går feks til 1,7V, i praksis kan jeg neppe få mer enn ca 1,65Volt. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 MIt har også ein grense på 1,7V, men eg veit ikkje kor mykje det ville ha gått før modden, men nå får eg 1,83V Men så er det berre til sånne hurtig bench då Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) He he, ja det er jo relativt friskt tharshan. Jeg bare gjettet på hva jeg vil få med 1,7V satt i bios. Har ikke prøvd, siden det virker som jeg ikke kommer noe lenger med 1,6V enn jeg gjør med 1,57. Så hittil har jeg da heller ikke kommet over 3,75Ghz med min Q6600. Når det gjelder stabillitet er det en kjerne som trenger ganske vesentlig mye mer enn de andre for å henge med, så derfor kjører jeg 1,525 (eller 1,48-1,49 avlest) som 24/7 spenning. Men for bench av typen SuperPi trenger jeg mye mindre, og siden jeg da ikke kommer noe lenger med 1,6V enn 1,57 har jeg tenkt at det ikke er noe vits mer mer spenning... Hvordan er dette hos deg da, kom du lenger med 1,8 enn 1,7, eller har du ikke testet annet enn for å se spenning etter mod? Endret 29. august 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvor mye tåler Core 2 CPU'ne, så lenge temp er grei? MB kan levere godt over 2 volt, men det høres ikke bra ut. Idle på 1,75 var ca 55-60C. Så noen CPU-Z shoots på høy volt burde gå bra mtp temp, men ang volt? Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 pcp160@ Dessverre så har ikkje eg C2D endå, og sitter fortsatt på Pentium D Men som du seier så er det ganske rett at det ikkje er større forskjell frå 1,6-1,7. Og jo meir spenning eg gjer CPUen, jo mindre blir utav det, hvsi du forstår kva eg meinar. F.eks så klarer eg 5 ghz screen fint med "berre" 1,7V eller litt mindre hvis eg ikkje hugsa feil. Og hvis eg aukar spenning til maks(1,83V) så klarer eg ikkje mier enn snauen 70 mhz til, men det er nokre mhz hente uanset Men dte er ikkje mykje.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det er jo ingen nøyaktig vitenskap hifiking. For at jeg skal feste noe lit til et bestemt tall noen eventuelt skulle komme med, må det være basert på mange svidde cpu. Jeg mener svidde da som ødelagt av høy spenning (elektromigrasjon), ikke nødvendigvis høy total kjernetemp. Når man ser seg rundt, er det ikke særlig mange man hører om som får ødelagt cpu brått og brutalt av ren V-core, så den reelle faren er sikkert ikke veldig stor, men det kan skje meg på 1,67V mens du har det fint på 1,85V... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tharshan, du kunne jo prøvd og modde det slik at CPU dro strøm direkte fra 3,3V linja da , da hadde du fått fart på Pentiumen Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Og tempen for den saks skyld Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 3,3V rett i CPUen? hehe. Det hadde vore kjekt og prøvd med den dårlege D 930 min som ikkje vil lengre enn 4,38 ghz... Så var dte om klarte å kome inni biosen før CPu såg døden då Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor BTW nokon som vil bytte den D 930 mot ein quad? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Etter at 2 stk - nettopp - Pentium D CPU'er har "dødd" for meg vil jeg si at det er mildt sagt usmart å spekulere i høy VCore. Jeg hadde ikke engang i nærheten av slike "vanvittige" VCore's som dere rapporterer her. Ikke mishandlet jeg disse Pentium D'ene spesielt heller.. (en 930D og en 915D). Ga de max 1.55 under test/bench for å finne max/safe OC-settings. De døde begge under vanlig bruk (idle desktop&virusscan) med VCore på noe over 1.45. Dersom man har fasekjøling eller tilsvarende stiller saken seg annerledes, og/eller man ikke gjør mye annet enne å sitte på fourmet og poste CPU-Z screenies. Da vil jeg tro litt høy VCOre ikke er noen stor fare. Så er dere advart.. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Så talet har auka til to nå? hmm, den hin D 930 min kjørte eg 16V gjennom ein god sund og den lever forstatt, og faktisk så prima eg den på 1,7V 4,2 ghz i 12 timar Lever fortsatt. Men hadde eg hatt 1,9V tilgjenlig så hadde ge prøvd det og Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ja, men akkurat det TL1000 sier her understreker i grunn mitt poeng ganske bra. Det er ingen nøyaktig vitenskap, og høyst individuelt. Vi vet jo alle at det er nok av folk som har kjørt med mye høyere V-core over lang tid uten at noe har skjedd, men dette kan man bare ikke vite på forhånd. Nå vet jeg jo ikke om det muligens har vært et aspekt av varme også inne i bildet hos deg TL1000, men antar at det har vært innenfor normale driftstemperaturer siden du ikke nevner det spesifikt Så det er etter mitt syn ren lotto, der risikoen starter så smått allerede ved alt over standard V-core, men nok øker dramatisk etterhvert som man kjører på Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Det ser jo ut til at TL1000S(kva står nicket ditt for? Merke eller?) vore uheldig, mens eg har vore litt heldigare å ikkje svidd nokon av CPUene endå. Nå kjører eg D925 på 1,5V, men det har ikkje eg gjort lenge, så eg kan ikkje garantere at den overlever. Kan godt hende at den finner ut at den skal daue nå Edit: .eg har lagt inn 38 innlegg i denne tråden sjølv om eg ikkje har hverken quad eller C2D Endret 29. august 2007 av tharshan Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Lekte meg litt idag igjen. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Pent! Det ser ut til at quaden begynner å klokke betre med tiden Brukte du 1,6V? Prøvd meir? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det ser jo ut til at TL1000S(kva står nicket ditt for? Merke eller?) vore uheldig, mens eg har vore litt heldigare å ikkje svidd nokon av CPUene endå. Nå kjører eg D925 på 1,5V, men det har ikkje eg gjort lenge, så eg kan ikkje garantere at den overlever. Kan godt hende at den finner ut at den skal daue nå Edit: .eg har lagt inn 38 innlegg i denne tråden sjølv om eg ikkje har hverken quad eller C2D 9386501[/snapback] Hvis du ser på det fine bildet som TL 1000 har,så ser du at det er en Suzuki TL 1000.En nydelig sykkel btw Uff dagens ungdom,neida bare tuller. Det ble dagens off topic. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Gir den alt jeg kan i fra bios. 1.7v. Er en sinnsyk drop fra hva jeg setter i bios til hva jeg får i realiteten. Har også en veldig vdrop. Faller nesten 0.1v fra idle til load på dette kortet. Det som gjør jeg har stor forskjell på hva som er semi stabilt, til hva som er dønn stabilt. Kjører den som 3.2GHz til vanlig for å slippe å ta livet av den med syk volt, å høy tempratur. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvilken hk gjelder dette? Har du tenkt å ta vdroppmod eller...? Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det ser jo ut til at TL1000S(kva står nicket ditt for? Merke eller?) vore uheldig, mens eg har vore litt heldigare å ikkje svidd nokon av CPUene endå. Nå kjører eg D925 på 1,5V, men det har ikkje eg gjort lenge, så eg kan ikkje garantere at den overlever. Kan godt hende at den finner ut at den skal daue nå Edit: .eg har lagt inn 38 innlegg i denne tråden sjølv om eg ikkje har hverken quad eller C2D 9386501[/snapback] Hvis du ser på det fine bildet som TL 1000 har,så ser du at det er en Suzuki TL 1000.En nydelig sykkel btw Uff dagens ungdom,neida bare tuller. Det ble dagens off topic. 9386623[/snapback] åå, men eg ser ikkje at det er suzuki då . Og det er ikkje alltid bilde stemme rmed nicket heller, så berre lurte litt liksom. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvilken hk gjelder dette? Har du tenkt å ta vdroppmod eller...? 9386691[/snapback] Kjører med ett P5K, å ja jeg har vurdert å kjøre en liten mod Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 åå, var ikkje det kortet som hadde sånn volt damper greie? Eller virka ikkje den hos deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå