Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Husk da forlkens om dere kjører 2 orthos samtidig stresser dere bare core# 0 og 1 altså kjerne 1 og 2 så det blir som å kjøre en orthos ....

skjekk med Ctrl Alt Delete om dere vil ...

9354298[/snapback]

Ikke dersom du i oppgavebehandleren setter affinitet på de to Orthosprosessene. Da kan du velge at den ene kjører på kjerne 0 og 1, mens den andre kjører på 2 og 3.

WheelMan_92 gav meg det tipset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah. Takker :thumbup: .

FSB til 310*9 og 1.3v på CPU. Fremdeles linked til memory?

9338299[/snapback]

Ja da har jeg fått Q6600 inn og prøvd å klokke litt.

Maskinen kjører nå på 2799Mzh 1,3v på cpu. Endret også volt på mem til 2,0v. Maskinen satte denne på auto til 1,85 mens Geil oppgir 2,3v for denne ram'en.

Har et hovedkort fra evga og jeg bruker Nvida monitor. Der vises det om volt er skadelig for komponetene. For øyeblikket har jeg gult(som før) på memory, Grønt på CPU og rødt på FSB 1,4 og 1,5v(prøvd begge). I tillegg har jeg rødt på PCI-E 1,5v.

Bør jeg være bekymret ?? Evt hva bør disse stå på ?

Lenke til kommentar

EVGA 680i dør om du bruker DDR volten på 2.3 og høyere.

Noen opplever dette første uka, andre etter noen måneder. Men før eller siden dør minnekontrolleren eller minnet ditt. Eneste som ser ut til å kunne forhindre dette er bedre kjøling av mosfet'ene rundt CPU.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Noen opplever dette første uka, andre etter noen måneder. Men før eller siden dør minnekontrolleren eller minnet ditt. Eneste som ser ut til å kunne forhindre dette er bedre kjøling av mosfet'ene rundt CPU.

9360712[/snapback]

Dette problemet ble jo fjernet på A1 kortene. Men på AR kortene (som jeg har, men skal bytte) så er det ikke lurt å ha over 2.2 volt på minnet. Faktisk så er det mange som har opplevd at minnet dør helt ned på 2.1 volt, så mange vil ikke gå over 2.0 volt for å være helt trygge.

Lenke til kommentar

9360712[/snapback]

Dette problemet ble jo fjernet på A1 kortene. Men på AR kortene (som jeg har, men skal bytte) så er det ikke lurt å ha over 2.2 volt på minnet. Faktisk så er det mange som har opplevd at minnet dør helt ned på 2.1 volt, så mange vil ikke gå over 2.0 volt for å være helt trygge.

9362028[/snapback]

Vel, A1 lider samme sjebne. Desverre. Mitt feks, men Netshop finner ikke noe feil på kortet da de tester det på 1.8v. Så da har jeg et kort jeg ikke får brukt, eller så må jeg kjøpe nytt minne som kjører på 1.8v.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

jeg lurer på hvor høy temp man kan ha på hovedkortet 24/7 før det blir skadelig...

Jeg klokket pc'en til 3ghz, volt og sånn står på auto. 1:1 på fsb: ram.

Da står det 1.344 Volt på cpu (er ikke det litt mye?) og hovedkortet ligger på 38-40 i idle, CPU ligger på 48 idle.

Under Orthos kommer hovedkort opp i over 50C og Cpu 65C, er det langt fra smertegrensa?

Scecs: Gigabyte P35 DQ6, Xeon X3220 og Crucial Ballistix 6400 CL4.

Alle temperaturer er målt med Everest, og volt er målt med Cpu-z.

Lenke til kommentar

1.334 volt er vel ikke spesielt mye. Så lenge du ikke nærmer deg 2 Volt, ser jeg ingen problemer i det. Så lenge du har tilstrekkelig med kjøling skulle alt være fint.

65C under stresstest av alle kjerner, er rimelig normalt.

Hvor lenge kjørte du testen før du hadde denne temperaturen?

Du bør også prøve et annet temperatur program, er en del her inne

som "klager" på everest. Kjører du eks Everst og Intel Thermal Analysis Tool, kan du "sammenligne" temperaturene.

Endret av Debate
Lenke til kommentar
1.334 volt er vel ikke spesielt mye. Så lenge du ikke nærmer deg 2 Volt, ser jeg ingen problemer i det.

Ja, "det er forskjell på å barbere seg, og skjære av seg hodet" heter det vel...

Men 1,334 Volt er jo i alle fall ikke mye, standard V-core er vel 1,35 Volt, så er i prinsippet enig med deg, bortsett fra at jeg tror de fleste vil ha grunn til bekymring ganske lenge før 2Volt. :)

Vedrørende smertegrenser er du jo nå omtrent der Intel anbefaler som max driftstemperatur tommen_h. Ligger man vedvarende over dette risikerer man å redusere levetiden, i værste fall defekt cpu. Dog syns jeg i praksis ikke det virker til å være noe utbredt problem at folk får sine cpu'er ødelagt, og jeg er personlig av den oppfatning at cpu høyst sannsynelig er utdatert før eventuelle konsekvenser av høy temp viser seg.

Så her er det vel litt opp til hva man tror på. Etter "boka" skal du ikke særlig høyere dersom cpu tempen du leser er riktig, noe som forøvrig ikke er noen selvfølge...

Vet ikke hva som er smertegrensen på ditt hk, jeg vet ikke hvor sensoren sitter, men det er ingenting der som ikke tåler 50 grader i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Klokket frekvens: 3,2GHz (9x355)

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

Batch Code: L715A725

Stepping: B3

Volt: 1,35V

Temperatur: 25-31 idle, 47-56 load (Prime95 - 4 worker threads = 100% load)

Kjøleløsning: AC Cuplex pro - MIST "Extreme" 1x120mm rad.

Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS4 rev.1

Mer info: Benchstabil på 3.3Ghz @ 1.3875, ikke primestabil.

Jeg kommer neppe til å vurdere høy VCOre for å kunne kjøre CPU-Z og SUperpi1M @ 3.5Ghz ++. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

har man vannkjøling ser jeg ingen grunn til å kjøre under 1.5v igjennom disse cpuene. de tåler det! på luft blir det rett og slett for varmt, mens vannkjøling drar bort all den forhatte heten..

på fasekjøling går nok 1.6v+ til daglig bruk. maskinen min står heller ikke på HELE tiden (ser egentlig ingen grunn til det heller), men den står på når jeg er hjemme!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...