Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Har testet BioShock-demoen nå! :D

Alt på maks i 1680x1050 med 8800GTX. ;)

Skal teste med DX10 i Vista når jeg kommer hjem fra skolen. :)

 

Bilde:

 

post-128003-1187675336_thumb.jpg

9327282[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Du har glemt å skru på "full grafikk". Altså AA og kanskje også AF?

 

Har problemer med å få min QX67 stabil på 3.9GHz.

Har vært oppi hele 1.68V. Da turte jeg ikke mer

 

Skulle gjerne hatt en waterchiller...

Og tempen var/kom opp i? :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De mener nok hele PCens effektforbruk ;)

 

We are now able to find out what kind of power is being used by our test system and the associated graphics cards installed. Keep in mind; it tests the complete system (minus LCD monitor, which is plugged directly into AC wall socket).
Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
Q6600 GO 3.8Ghz @1.6v - Power Consumption Test

639Watt :wow:  :scared:

9332942[/snapback]

Jeg var ikke klar over at strømforbruket lå så høyt. Når jeg da ikke klarer å kjøre 2xOrthos på 3,4Ghz ved 1,55v, kan det da være psu som ikke klarer å dra lasset? (Corsair 620). I testen er det jo kjørt med kun én disk, ingen (eller få) kabinettvifter og ingen cd/dvd. Jeg har tre disker, tre kab. vifter og dvd, så forbruket mitt burde vel ligge litt høyere.

Lenke til kommentar
Q6600 GO 3.8Ghz @1.6v - Power Consumption Test

639Watt :wow:  :scared:

9332942[/snapback]

Jeg var ikke klar over at strømforbruket lå så høyt. Når jeg da ikke klarer å kjøre 2xOrthos på 3,4Ghz ved 1,55v, kan det da være psu som ikke klarer å dra lasset? (Corsair 620). I testen er det jo kjørt med kun én disk, ingen (eller få) kabinettvifter og ingen cd/dvd. Jeg har tre disker, tre kab. vifter og dvd, så forbruket mitt burde vel ligge litt høyere.

9333389[/snapback]

Nei det kan det ikke være (om du ikke har blodklokket SLI/Crossfire) ;)

 

Den testen er noe av det drøyeste jeg har sett, og når de informerer så lite blir det også svært missvisende. For det første må man trekke fra minimum 20% for psu'ens virkningsgrad. Og i mange tilfeller er den også godt under 80% (resten går bort i varme) Psu effekten er jo oppgitt i hva man kan trekke ut av den, ikke hva den bruker ut av veggen.

 

Det andre er at det jo er veldig avgjørende hva slags grafikk kort det er snakk om, når det man tester er 3DMark. Nå har jeg bare tittet raskt, men jeg kunne ikke se det oppgitt.

 

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen så lenge det fortsetter å dukke opp sånne tester som denne uten nærmere forklaringer.

For å gi et mer nyansert inntrykk kjører jeg min Quad B3 på 3,6Ghz (1,525Volt) og 8800GTX@ 700/1100, 4 stk DDR2 @ 600Mhz (1200effektiv) og 4 sata enheter, 3 kabinettvifter.

 

Dette bruker ved strømmåling noe over 400 watt ut av kontakten ved 3DMark 06, og kjører jeg ekstrem test: Orthos på 2 kjerner 100% load, samtidig som 3DMark er jeg oppe i 510Watt på det meste. Bare kjøring av Prime på 4 kjerner drar forøvrig ca 420Watt

 

Dett kjører helt fint med Mist 500Watt psu, og er jo i realiteten en psu belastning på ca 400Watt.

 

Så derfor har jeg ingen tro på at din Corsair 620 skulle ha det minste problemer med dette, men mindre du har ekstreme skjermkort, eller annet av stor betydning for strømforbruket tilkoblet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Har testet BioShock-demoen nå! :D

Alt på maks i 1680x1050 med 8800GTX. ;)

Skal teste med DX10 i Vista når jeg kommer hjem fra skolen. :)

 

Bilde:

 

post-128003-1187675336_thumb.jpg

9327282[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Du har glemt å skru på "full grafikk". Altså AA og kanskje også AF?

 

Har problemer med å få min QX67 stabil på 3.9GHz.

Har vært oppi hele 1.68V. Da turte jeg ikke mer

 

Skulle gjerne hatt en waterchiller...

Og tempen var/kom opp i? :ohmy:

9330149[/snapback]

Fant ikke noe som het AA i farten. Mulig det må tvinges på i driveren. Tror jeg satte på AF. (Gikk litt fort på morningen når jeg testet.)

Dessuten er ikke ytelsen altfor god med DX10 og alt på fullt. (Merker dropps)

 

Slenger med en pakke med screenshots tatt med DX10:

 

BioShock.zip

 

pcp160: Hvis du blar til en av de tidligere sidene ser du at de kjører CF med 2x2900XT 1GB skjermkort, altså et av de mest strømkrevende skjermkortoppsettene. :p

Lenke til kommentar
Sagart Postet i dag, 15:15

pcp160: Hvis du blar til en av de tidligere sidene ser du at de kjører CF med 2x2900XT 1GB skjermkort, altså et av de mest strømkrevende skjermkortoppsettene. 

Ja ok, takk for infoen :thumbup:

Da faller bitene litt mer på plass, og det ekstreme strømtrekket blir mer forståelig.

Det som er mest interessant med denne testen syns jeg, er ikke totalforbruket, men forskjellen mellom uklokket 1,35V og max klokk med høy V-core. Det er også i tråd med mine målinger, og forskjellen er ganske så stor.

 

For å vite hva som faktisk trekkes av psu må man som nevnt vite hva virkningsgraden til psu er. Noe bedre 80% er vel ikke vanlig såvidt jeg har fått med meg.

Om det er noen med mer kunnskap om psu kan de kanskje avklare dette, men jeg mener å huske at virkningsgraden gjerne er best ved max belastning. Er dette riktig eller er det omvendt, at den synker ved max load?

I så fall vil en 1000W psu muligens trekke mer av kontakten ved 400W uttak, enn en 400W psu... :hmm:

Lenke til kommentar

Takk for den hifiking, da er det som jeg trodde, selv om kurven vel går bittelitt ned helt på slutten.

Den kurven viser vel også at man nok ofte i praksis må trekke fra enda mer enn de 20% jeg snakker om. Samtidig viser den slik jeg ser det at den oppfatningen mange har om at en ekstremt kraftig psu er bedre støymessig (fordi den bare ligger å "lunker" ustresset) ikke nødvendigvis er korrekt. Ved 300W uttak kan den meget vel produsere mer varme enn en mindre psu. Dersom de er like gode på virkningsgrad da vel og merke, noe de 2 i ditt diagram jo ikke er.

Dette er jo noe som skiller gode psu fra dårlige, vel så mye som effekt og spennings- stabillitet.

Ser at den Corsair 520 har en veldig fin kurve, og min Quadmaskin ville med den ligget på en virkningsgrad på over 80% hele veien fra idle til max load. Det må sies å være veldig bra :)

Lenke til kommentar
Q6700 er alltid G0.   (QX6700 er det ikke. )

9337554[/snapback]

Mener at Q6700 også er i B3, mener jeg så det da jeg blade igjenom intel sin side, men kan jo huske feil :p

 

Sitter nå med en X3210 som er planslipt opp til 800 som jeg byttelåner av hifiking, men nå må jeg ut å klippe gresset og at det er for varmt her i huset så for se om det lbir noe klokking senere ikveld ligger iværtfall på 34.5grader på IDLE med vifter på 7v .....

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Q6700 er alltid G0.  (QX6700 er det ikke. )

9337554[/snapback]

Mener at Q6700 også er i B3, mener jeg så det da jeg blade igjenom intel sin side, men kan jo huske feil :p

 

9337778[/snapback]

 

Ikke når jeg ser på Intels processor spec finder. Q6700 er såpass ny at den ble aldri laget med B3-stepping.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg venter spent på min Q6600 fra Netshop. Kommer vel på fredag.

 

Et spørsmål. Har lyst å klokke denne litt opp. Ikke mye men litt for å lære litt mer om mulighetene.

 

Har fått med meg at FSB kan justeres og volt til prosessor.

 

Så da, si at jeg ønsker å klokke denne opp til 2,6- 2,8Mzh. Holder det da og kun justere FSB eller må jeg også gi CPU mere volt. Og jeg har minne som tåler litt overklokking. Bør jeg sette minne til unlinked eller kan jeg la det være som idag og få en liten ytelse økning på minne også.

 

Er med andre ord ganske blank, men har prøvd å lese en del i trådene her.

 

Tips og råd mottas med takk :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...