Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Du kan vel ikke bare stile opp til litt over standar eks. 1.4 eller 1.5 å se om CPU-Z viser det ?

9311381[/snapback]

BIOS: 1,35

CPUZ: 1,30

 

BIOS: 1,37

CPUZ: 1,32

 

BIOS: 1,40

CPUZ: 1,35

 

Så CPUZ følger Bios lineært (0,05 vDrop idle på alle testene), så det er sikkert bare stort vdrop hos meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at P5K ikke likner P5K Deluxe :hmm: .

Men kanskje noen her vet om de målepunktene som Snippsat viser på bildet er typisk for V-core målepunkter.

Altså om det er slik at det faktisk er V-core som ligger på pluss på alle elektrolyttene for VRM?

 

(Det målepunktet på bildet er jo bare et loddepunkt for kondensator som ikke er montert på P5K vanilla, KC ol.)

Lenke til kommentar
Ser bra ut med CPU-z på mitt P5K Deluxe også:

Q6600 @3600Mhz:

Satt i bios  1,525

Avlest i Bios: 1,48

Everest idle 1,48

Cpu-z idle 1,480

 

4xPrime:

Everest load 1,47

Cpu-z load 1,472

 

 

Edit en liten tallfeil ;)

9311921[/snapback]

 

Det der var jo meget bra :thumbup: Det droppet jo nesten ingenting!

 

Har du gjort noen mods på det kortet?

Lenke til kommentar
Nei, IHSen er så idiotisk lagd, at det opperste laget bare hindrer varmen i og overføres :(

 

EDIT: Det er sikkert en mening med det, at den kanskje ikke skal skrapes opp så fort?

9282262[/snapback]

Siterer litt fra: http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=71

"You are actually removing a relatively thin layer of tin which is used to prevent oxidation of the underlying coper layar and at the same time provide a suitable surface for the lazer etching used to brand the CPUs."

 

The Ghost Postet i dag, 00:26

Skal du ikke pusse den mer

 

Du må jo pusse den ned til det bare er kobber igjen ellers er det jo nesten ikke vits ...

(kortet ned)

9283730[/snapback]

Siterer litt mer fra samme link:

"Copper is better than tin, meaning that simply removing the tin provides a small gradient (and a lower CPU die temperaure for equivalent heat removal capability). At that same time we are making the IHS just a little less thick meaning less thermal resistance there to since the over function (simplified above) we for a given material thickness.

 

Once you get down to the pure copper core you can stop. I prefer to continue a little more just to minimize the IHS thickness."

Lenke til kommentar
Ser bra ut med CPU-z på mitt P5K Deluxe også:

Q6600 @3600Mhz:

Satt i bios  1,525

Avlest i Bios: 1,48

Everest idle 1,48

Cpu-z idle 1,480

 

4xPrime:

Everest load 1,47

Cpu-z load 1,472

 

 

Edit en liten tallfeil ;)

9311921[/snapback]

 

Det der var jo meget bra :thumbup: Det droppet jo nesten ingenting!

 

Har du gjort noen mods på det kortet?

9312192[/snapback]

Nei, det er ingen fysiske mods.

Men bruker 8pins "P4" kontakt på hk, og har Voltage Damper påskrudd i bios. Uten V-Damper på, drop'er det en del (fra 1,46 til 1,40 tror jeg det var). Så det er en veldig klokkevennlig funksjon Asus har lagt inn på en del av P5K kortene, denne V-damper. Men det genereres såvidt jeg kan se også litt mer varme med denne påskrudd da.

 

@Zerd, det at kobber leder varme bedre enn tinn (takk forresten for opplysningen om hva det ytterste laget faktisk er) tror jeg vi alle har vært eninge om.

Det jeg bare ville påpeke var at hva slags materiale man har utenfor avtrykksområdet til kjølepasta ikke nødvendigvis er av stor betydning.

 

Uansett, jeg manglet utstyr da jeg grovslipte min cpu, men har gjort den ferdig nå, og det er ikke lenger synlige felter som ikke er kobber. Jeg ville tynne ned godset i HS mest mulig over kjernene, og dermed forsvant de omdiskuterte kantene av tinn også.

Fullførte også overflaten med 1000 papir.

 

96385.jpeg

 

Jeg var litt usikker på om jeg ville høvle av såpass mye som det ble, fordi jeg er i tvil om dette vil gå veldig mye utover kjølertrykket om jeg bruker den sammen med orginalkjøler i fremtiden..?

På A64 har jeg løst dette med å slipe ned hele plastrammen som holder boxed kjøleren tilsvarende mye som den fjernede HS, og dermed beholdt trykket. Men LGA775 er ikke så lett å gjøre noe sånt med. På den annen side vet jeg ikke om denne millimeteren jeg har tatt vekk utgjør noe forskjell av betydning.

 

Noen som har erfaring med boxed og nedsliping her. Syns kanskje ikke så godt på bildet med har tatt ganske mye. Så det da jeg skulle montere cpu, at festerammen var rimelig mye høyere enn overflaten på cpu (så den er naturligvis nå fjernet) :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner hva du mener Ghost, og det er kanskje tilstrekkelig spenning i festearmene til at det ikke spiller noen nevneverdig rolle for kjølertrykk.

 

Noen med G0 og L722 eler L724 ?

Jeg har i alle fall en B3 og en

L165 her;

post-56388-1187523252_thumb.jpg

 

Men det hjelper kanskje ikke...

 

Er disse G0 begynt å dukke opp i Norske Webshops enda, eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

He he, nei du har nok rett Ghost, følte bare behov for å være litt teit.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg driver akkurat på 2 forskjellige forum her nå (akvariefisk og overklokking), og går nesten i surr med alle betgnelsene. L165 er altså den du ser på bildet, så det er nok en litt intern spøk for de som kjenner til Maller/sugekoppfisk (ikke så mange her antagelig...) Det finnes et utall forskjellige slike Maller, og man skiller dem på "stepping" omtrent som cpu L164, L127 osv. :D

(Min L165 er fra ca 2003, og er vannkjølt...)

 

Vel, ehh, nok om det og beklager OT, og over til G0. Har du sett noe resultater av de som er kjøpt på Netshop?

Er vel først og fremst dette med temperaturen jeg ser frem til en avklaring på. Har lyst å høre sanneheten om den lavere TDP i praksis. Det er jo litt vanskelig å sammenlikne direkte dersom det ikke er snakk om å bytte ut en B3 med en G0, men et visst intrykk får vi vel. :)

Lenke til kommentar

Vel han ene har ikke planer om å overklokke og lagt den ut på bud på bruktmarked mens han andre skulle klokke den på stock HS idag ......

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg driver akkurat på 2 forskjellige forum her nå (akvariefisk og overklokking), og går nesten i surr med alle betgnelsene. L165 er altså den du ser på bildet, så det er nok en litt intern spøk for de som kjenner til Maller/sugekoppfisk (ikke så mange her antagelig...) Det finnes et utall forskjellige slike Maller, og man skiller dem på "stepping" omtrent som cpu L164, L127 osv. :D

(Min L165 er fra ca 2003, og er vannkjølt...)

:tease: sitter selv på 3 forskjellige fora nå ^.^

 

Edit: Her er det mer om netshop og G0

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Sweet. 13 607poeng i vista. :)

(3,6GHz)

221iq5.th.jpg

 

SKulle ønske jeg hadde noe annet en stock kjøler på skjermkort. :dontgetit:

(holder en del igjen)

 

Det samme gjør Vista. Hadde sikkert fint klart en 14 000-14 500 i XP. :yes:

 

Edit: Minne kjørte på 1440Mhz, med 9.9.9.19 i latency.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...