Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!

Anbefalte innlegg

Ja, jeg merker det i Crysis og, når jeg kjører på 1024 by 768 eller mindre så har Crysis 30 FPS gjennomsnittlig når alt er på Very High. Noe som jeg faktisk foretrekker framfor høy oppløsning og High eller Medium. Minner litt om konsollspill på TVen bare. Hey! Det var en god idé, jeg kobler bare PCen til TVen og spiller der! ;)

:thumbup: Samme fant jeg ut.

Så råflott ut med alt på very high, og 848x480 på prosjektoren. Kunne til og med ha på litt AA uten at det gikk veldig utover ytelsen. (fjerne en 30-40FPS)

Det høres kanskje lite ut, men det ser altså fantastisk ut. :w00t:

Det blir nok naturligvis ikke like skarpt som 1920x1200 skjermen min, og det blir av denne grunn ikke like enkelt å se fiender på lange distanser, men hvem bryr seg om slike begateller. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. I Crysis... Spørs om maskinen din har tid til å ta screens...

Edit: Menneh, hva skjer egentlig med at jeg kan spille Crysis i flere timer og hver gang jeg trykker på e-mail feltet når man skal registrere seg så fryser PC-en? Bøgg, eller ustabil overklokk?

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

FSB er som regel det du vil stille på hvis du vil overklokke. Det øker hastigheten på hele systemet ditt og også da prosessoren. Skru av alle features til prosessoren (evt la throttling stå på) og øk FSB-en med 5-20 MHz om gangen til den blir ustabil. Sjekk temp med f eks Everest eller Core Temp og hold deg gjerne helst under 70 grader på Tcase (den som ikke kjerne). Hvis det blir ustabilt, finn vcore og skru denne opp ETT hakk om gangen, restart og sjekk om det er stabilt. Gjør dette til det er stabilt igjen, sjekk temp, osv, osv. Når du har nådd 65-70 grader LOAD! på prosessoren (bruk Prime95 til å stresse den), og den er ganske stabil (MINST 3-5 timer Prime95, gjerne mer), har du nådd maks overklokk. :)

Du vil gjerne sørge for at minnebrikkene dine kan kjøre på så høy FSB. Hvis du har DDR2-minne, som jeg regner med du har, gang FSB-en med 2 for å få minnefrekvensen. Prøv deg fram! Men gjør som ^ og les noen guider.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Ja stemmer.. Men når jeg er i bios så står det lsim ikk: FSB: 400

Det står FSB Memory clock mode: Auto, så trykker jeg den på linked.

Da kommer det: Actual FSB (QDR), Mhz: 1066,7

Er det den jeg skal sette opp da? For leste at jeg må dele den med 4 så gange med multiplier, og da stemmer det; 2400Mhz.

Men når jeg har satt den til litt over da, og skal restart, så kommer det et langt piiip, så tar det litt tid, så starter den, men da er det lism ikke "lagra".

Skjønner? :p

EDIT: Jeg satte den til 2700Mhz nå, og den lagrer det i bios, men når jeg kommer inn i Windows å skal skjekke, så ligger alt på normalt, 2.4Ghz, og temp på 25C

Endret av benbeni
Lenke til kommentar

benbeni : Siden du ikke har overklokka før, så anbefaler jeg deg å lese en del først. Når man overklokker må man også teste grundig om PC-en er stabil også. Gjør deg selv en tjeneste og ikke lag fler problemer for deg selv enn nødvendig. Les og lær først.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Men når jeg har satt den til litt over da, og skal restart, så kommer det et langt piiip, så tar det litt tid, så starter den, men da er det lism ikke "lagra".
Dette har antakelig noe med minnebrikkene dine å gjøre, ettersom de fleste produsenter jeg har vært borti gir en pipekode når minnet ikke består lese/skrive-testen under post.
Lenke til kommentar

EDIT: Jeg satte den til 2700Mhz nå, og den lagrer det i bios, men når jeg kommer inn i Windows å skal skjekke, så ligger alt på normalt, 2.4Ghz, og temp på 25C

Hørtes ut som BIOS reseter seg selv til factory defaults. Den er vel programmert til å gjøre det når overklokking o.l. slår feil.

Lenke til kommentar
Dette har antakelig noe med minnebrikkene dine å gjøre, ettersom de fleste produsenter jeg har vært borti gir en pipekode når minnet ikke består lese/skrive-testen under post.

Skal jeg prøve ulinket da eller?

Hørtes ut som BIOS reseter seg selv til factory defaults. Den er vel programmert til å gjøre det når overklokking o.l. slår feil.

Så det er lism ikke mulig å klokke i min bios? :S :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt den til ulinket.

Så satt jeg Memory Clock til: 800Mhz, og FSB clock til: 1120Mhz (2520Mhz).

Den ser ut til å være stabil nå, og tempen ligger på: 23C

Men jeg satt Memory: 800Mhz og FSB: 1200Mhz (2700Mhz) ista, da var den veldig ustabil..

Men vil det si at det ikke er mulig å klokke minnet mitt?

post-76253-1196941488_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...