Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det må gjentas og gjentas. Anbefal alle program dere vil. Alle leser fra de samme registre (gitt at de er korrekt kodet). Når det gjelder kjernetemps (core temps) så er de "hardkodet" i den forstand at de leser av en "offset" i ett register. Dette er igjen bestemt av hva TCase Junction er "hardkodet" til for den chip'en som leses av, enten 85 eller 100 grader. Er det så vanskelig å fatte at dette egentlig kun er tall som muligens har en relevans for sitt system mtp *FAKTISK* temperatur? På den annen side burde det virkelig ikke være vanskelig (for alle produsenter av hk/CPU) å lage en sensor som viser absolutt korrekt mtp temperaturer. Det har da eksistert korrekte tempmålere i uminnelige tider nå, f.eks. "Outside/intake air... temps" i enhver bil. Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Så det du faktisk sier er at core temperaturene er helt feil ? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det må gjentas og gjentas. Anbefal alle program dere vil. Alle leser fra de samme registre (gitt at de er korrekt kodet). Når det gjelder kjernetemps (core temps) så er de "hardkodet" i den forstand at de leser av en "offset" i ett register. Dette er igjen bestemt av hva TCase Junction er "hardkodet" til for den chip'en som leses av, enten 85 eller 100 grader. Er det så vanskelig å fatte at dette egentlig kun er tall som muligens har en relevans for sitt system mtp *FAKTISK* temperatur? På den annen side burde det virkelig ikke være vanskelig (for alle produsenter av hk/CPU) å lage en sensor som viser absolutt korrekt mtp temperaturer. Det har da eksistert korrekte tempmålere i uminnelige tider nå, f.eks. "Outside/intake air... temps" i enhver bil. Tror du skal prøve å finne ut hvor små komponenter som er inni en 65 NANOmeter prosessor. Litt absurd eksempel, men se ned på skrivebordet ditt og se omtrent hva som er en millimeter. Så kan du tenke deg at en mikrometer er 1/1000 av denne millimeteren. En nanometer er med andre ord 1/1000 av denne mikrometeren. Den fysiske størrelsen på kjernene er nok en god del større, men å sammenlikne det med tempmålere i biler er ganske absurd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Så det du faktisk sier er at core temperaturene er helt feil ? Nei. Jeg skriver at temperaturene er retningsgivende for ditt system. Det er ikke helt usannsynlige temperaturer du har gitt VCore/klokk. De er noe høye, men det kan som sagt skyldes montering av blokk. Som bl.a. Oldman har påpekt kan man fort se forskjeller på 10 grader mellom to monteringer som begge er omsorgsfullt utført. (Jeg har sett det sjøl en rekke ganger). Det er da loadtemps som "differ", ikke idle. Det skal ikke være lett Edit@LostOblovion: Det var ett eksempel. Det som er absurd er at du velger å hakke på det, og det er like absurd at de som lager såpass teknologisk avanserte chips ikke klarer å få til en like nøyaktig temperaturgiver. Endret 30. november 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hehe, men kanskje nøyaktige temperaturmålere står i veien for å lage bedre prosessorer? Uansett, det tok Prime95 3 timer og 40 minutter før maskinen min krasja. Jeg er klar over at uansett når et program får maskinen til å krasje så er det ikke en stabil klokk for å si det sånn uansett, men i praksis, vil dette være "nok" for de fleste spill etc? Blir jo nesten bare gjetting da. En annen ting, er det noen måte å finne ut av hvilke tester som pleier å krasje maskinen? Evt fortsette fra disse testene så jeg slipper å vente i mange timer for å finne maks klokk og sette opp volt etc? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Er det ikke bare å sette seg ned og spille f.eks. Crysis noen timer? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Crysis er ikke like CPU avhengig som f.eks FSX med SP1. Min QX "failer" etter noen minutter i P95, men den har enda "faila" mens jeg har brukt maskinen ellers. Just for the record Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Uansett, det tok Prime95 3 timer og 40 minutter før maskinen min krasja. Jeg er klar over at uansett når et program får maskinen til å krasje så er det ikke en stabil klokk for å si det sånn uansett, men i praksis, vil dette være "nok" for de fleste spill etc? Blir jo nesten bare gjetting da. Kjør Prime95 small FFTs over natta i alle fall før du kaller den for noe som kan kalles stabil Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Crysis er ikke like CPU avhengig som f.eks FSX med SP1. Min QX "failer" etter noen minutter i P95, men den har enda "faila" mens jeg har brukt maskinen ellers. Just for the record Ok, blablabla, finn ut hvilket spill som er de mest CPU-avhengige man har, og spill disse litt. Evt. bare test noen timer med spillene man faktisk spiller. Det blir jo uansett ikke så veldig langt unna klokken man kan ha i P95 stabilt, hvor mange FPS kommer man egentlig til å miste? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Ok, blablabla, finn ut hvilket spill som er de mest CPU-avhengige man har, og spill disse litt. Evt. bare test noen timer med spillene man faktisk spiller. Ja, det holder i massevis for de fleste Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det blir jo uansett ikke så veldig langt unna klokken man kan ha i P95 stabilt, hvor mange FPS kommer man egentlig til å miste?Hæ, hva mener du? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det blir jo uansett ikke så veldig langt unna klokken man kan ha i P95 stabilt, hvor mange FPS kommer man egentlig til å miste?Hæ, hva mener du? 3.6GHz ikke prime stabilt gir ikke ekstreme forskjeller fra 3.5GHz prime stabilt, tror jeg han mener. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Ok, skjønner. Nei han har nok rett i det. Hvor lang tid vil "Small FFTs"-testen ta med 3.6 ca hvis alt går ok? Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Ok, skjønner. Nei han har nok rett i det. Hvor lang tid vil "Small FFTs"-testen ta med 3.6 ca hvis alt går ok? Den stopper ikke. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 En runde da. Regna meg fram til 7 timer. 64 maks, 8 min. 64 - 8 = 56. Den hopper 2 FFT for hver gang, altså 56 / 2 = 28. 28 * 15 min = 420 min. 420 min / 60 min = 7 timer for en runde hvor den sjekker alle FFTene? Haha, tror jeg tenker litt feil her... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 En runde da. Regna meg fram til 7 timer. 64 maks, 8 min. 64 - 8 = 56. Den hopper 2 FFT for hver gang, altså 56 / 2 = 28. 28 * 15 min = 420 min. 420 min / 60 min = 7 timer for en runde hvor den sjekker alle FFTene? Haha, tror jeg tenker litt feil her... Custom 8K til 1024K brukte jeg 12 timer tror jeg. Da tester den small og large FFTs. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hmmm, seff krasja den når den kom til 64 FFT length. Hehe, skru opp spenninga og sjekke 64 FFT length bare. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hmmm, seff krasja den når den kom til 64 FFT length. Hehe, skru opp spenninga og sjekke 64 FFT length bare. Jeg ser du har et nForce 680i kort, og de har rykte på seg for å ikke overklokke quad core så bra. Kan være det som gir deg problemer. Hvis du har en Q6600 med G0 stepping, så prøv å få ca 1.43V under load eller der omkring. Du må så klart sette den mer i BIOS. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Hah! Umulig, tempen er så høy. Tjunction ligger på 74 maks og Tcase på 66 maks. Åssen er det med de tempene? Nå ligger den mellom 1.368V og 1.376V load (CPU-Z). Endret 30. november 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 74 grader core temps som målt i Everest? Går fint an det. Den blir ikke så varm mens du spiller uansett. Kan hende din Q6600 trenger mindre volt enn min ved 3600 Mhz, men min trenger i alle fall 1.43V der. Hvis du får error i Prime95 fortsatt, så øk vcore noen hakk til den blir stabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå