krikalur Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Skal nå kjøpe meg bil...HURRA. Men hva bør jeg kjøpe? Jeg skal bruke bilen på Voss, og det sier seg selv at den bør være god på vinterføre. Og som den pingla jeg er, er sikkerhet også viktig. For ikke å glemme at den bør være billig i drift og miljøvennlig. Jeg har jo ikke peiling på bil, og hva jeg bør legge ut for en ok bruktbil. Noen som har tips? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Kommer an på hva du legger i OK bruktbil. Biler til over 50.000,- er ganske så ok, men det går fint an å gjøre et godt kjøp for halvparten. Tror nok du må komme med en ca pris. Lenke til kommentar
Muku Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Få deg en Golf 4 TDI med 4motion... Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 suzuki eller Subaru med 4trekk. Kjedelige bilder med de virker. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 På Voss ja Der går det veldig mye i Subaru vet jeg. Få deg en Impreza eller Legacy med lav km. Legacy GX 2,2 4wd anbefales. Hvis du vil ta den helt ut, og bli skikkelig vossing, kjøp deg en 240 og møt opp på Essoen etter hotel cæsar om kveldene Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Subaru Justy 4WD. Liten, lett, bruker ikke mye drivstoff og har firehjulstrekk. alt du trenger. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Suzuki Swift (nye typen) er en artig småbil med 4x4. Gøy å kjøre og etter mitt syn ok design på også! Ellers ville jeg lagt vekt på antispinn og ESP med tanke på både sikkerhet og fremkommelighet. Men dette er ikke vanlig som standardutstyr på småbiler. Så det kan hende du må litt opp i størrelse (type Corolla e.l.) Men så kommer det jo litt an på hvor mye du vil legge i en bil da. Endret 31. juli 2007 av kennyo Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 VW Golf med 4motion eller Audi A3/S3 med Quattro burde være helt ypperlig på vnterføret. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Suzuki Swift (nye typen) er en artig småbil med 4x4. Gøy å kjøre og etter mitt syn ok design på også! 9178095[/snapback] Vil bare tilføye at i en periode (90-tallet) var Suzuki Swift og Subaru Justy samme bil Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Bare hold deg veldig langt unna Suzuki Baleno. De er ikke trygge i det hele tatt. Det er noen utgaver det til og med ikke standard med bilbelte i midten baki... Ellers kan man jo si at Golf II var bra på vinterføre, men den er slettes ikke trygg, og kan ikke anbefales i dag. Jeg aner ikke om Golf 3 er en god vinterbil, men kan jo hende. Har ikke erfaringer med andre gode vinterbiler desverre. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Suzuki Swift (nye typen) er en artig småbil med 4x4. Gøy å kjøre og etter mitt syn ok design på også! 9178095[/snapback] Vil bare tilføye at i en periode (90-tallet) var Suzuki Swift og Subaru Justy samme bil 9178887[/snapback] Ja, hehe. Satt å glodde på de bilene her om dagen og lurte på det Bare hold deg veldig langt unna Suzuki Baleno. De er ikke trygge i det hele tatt. Det er noen utgaver det til og med ikke standard med bilbelte i midten baki... Merkelig utspill det der. Kan du fortelle hvorfor? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Bare hold deg veldig langt unna Suzuki Baleno. De er ikke trygge i det hele tatt. Det er noen utgaver det til og med ikke standard med bilbelte i midten baki... 9179001[/snapback] Tja, hvis den er registrert som fireseter så er vel det naturlig, er den registrert for 5 så satt det belte der fra fabrikk. Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Hvis du ser på EURO NCAP resultatene vil du se hva jeg mener. Men jeg finner desverre ikke igjen testen hvor jeg leste det. Jeg vurderte selv å kjøpe en Baleno, til jeg så det. Hmph..trodde det var på Yahoo eller TheAA, men var ikke det. Så da var det nok en norsk side, men det er 1 år siden.. så beklager.. Endret 13. august 2007 av Armitage2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 At det er en elendig bil sikkerhetsmessig er ikke noen bombe, men den har garanter belter bak, at den neppe har trepunkts i mitten er jo en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
albester Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Eg bur på voss, og skal kanskje selge min Subaru Impreza GL SW, 97 mod, gått 53000 km, kanon bil, og grev seg fram overalt på vinteren, ikkje noko å utsei på bilen, anna enn at eg må ha meg ein større bil. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Sikkerhetsmessig er ESP bedre enn firehjulstrekk. Jeg ville valgt en med esp.... firehjulstrekk... kan jo finne en billig YRV esp.... audi a2 frelst av audi a2 som dere forstår... mercedes a klasse har også esp som standard... Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 esp er falsk trygghet Syns nå jeg! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) esp er falsk trygghet Syns nå jeg! 9315658[/snapback] 4WD er falsk trygghet.Det funker fett helt til det slipper. Og når det til slutt slipper på en 4WD, så slipper det naturlig nok på alle hjulene, og da har du ikke noen hjul du kan bremse med. Jeg var med i en 4WD på holkeføre en gang. Det var blank is med litt vann oppå, men tullingen kjørte likevel rolig oppover bakken på parkeringsplassen. Rett før toppen slapp selvfølgelig alle hjulene, og da funket det ikke å bremse heller (det hadde mest sannsynlig fungert på en 2WD), så da ble det litt piruetter nedover parkeringsplassen og inn i en fonn i bunnen. På veien nedover hadde vi ikke mer enn 20 cm klaring til bilene som stod parkert der. Med en 2WD hadde ikke den tullingen greid å komme så langt opp i den bakken. Også er det vel allment kjent at hvis du først har kjørt deg fast med en 4WD, så har du ikke sjanse til å komme deg løs med mindre du kjenner en med en svær 4WD. Piggdekk og sunn fornuft er den beste tryggheten på vinterføre. Endret 19. august 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 esp er falsk trygghet Syns nå jeg! 9315658[/snapback] 4WD er falsk trygghet.Det funker fett helt til det slipper. Og når det til slutt slipper på en 4WD, så slipper det naturlig nok på alle hjulene, og da har du ikke noen hjul du kan bremse med. Jeg var med i en 4WD på holkeføre en gang. Det var blank is med litt vann oppå, men tullingen kjørte likevel rolig oppover bakken på parkeringsplassen. Rett før toppen slapp selvfølgelig alle hjulene, og da funket det ikke å bremse heller (det hadde mest sannsynlig fungert på en 2WD), så da ble det litt piruetter nedover parkeringsplassen og inn i en fonn i bunnen. På veien nedover hadde vi ikke mer enn 20 cm klaring til bilene som stod parkert der. Med en 2WD hadde ikke den tullingen greid å komme så langt opp i den bakken. Også er det vel allment kjent at hvis du først har kjørt deg fast med en 4WD, så har du ikke sjanse til å komme deg løs med mindre du kjenner en med en svær 4WD. Piggdekk og sunn fornuft er den beste tryggheten på vinterføre. 9315925[/snapback] Men hvorfor piggdekk? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Nåja, vil nå si at nesten uansett åssen bil du kjøper deg så kommer du fint fram på voss bare du tar med kjetting. Det eneste som er bedre enn 2WD med kjetting er 4WD med kjetting, men veldig få har kjetting når de har 4WD. Det er veldig mye sikkerhet i fornuftig kjøring, også er det en del sikkerhet i hvordan bilen oppfører seg ved kollisjon. Hold igjen litt penger på selve bilen så du har råd til gode piggdekk, kjetting, (statisk) slepetau og tepper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå