Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken småbil egner seg på vinterføre


Anbefalte innlegg

Skal nå kjøpe meg bil...HURRA. Men hva bør jeg kjøpe?

Jeg skal bruke bilen på Voss, og det sier seg selv at den bør være god på vinterføre.

Og som den pingla jeg er, er sikkerhet også viktig. For ikke å glemme at den bør være billig i drift og miljøvennlig.

Jeg har jo ikke peiling på bil, og hva jeg bør legge ut for en ok bruktbil.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suzuki Swift (nye typen) er en artig småbil med 4x4. Gøy å kjøre og etter mitt syn ok design på også! :)

 

Ellers ville jeg lagt vekt på antispinn og ESP med tanke på både sikkerhet og fremkommelighet. Men dette er ikke vanlig som standardutstyr på småbiler. Så det kan hende du må litt opp i størrelse (type Corolla e.l.) Men så kommer det jo litt an på hvor mye du vil legge i en bil da.

Endret av kennyo
Lenke til kommentar

Bare hold deg veldig langt unna Suzuki Baleno. De er ikke trygge i det hele tatt. Det er noen utgaver det til og med ikke standard med bilbelte i midten baki...

 

Ellers kan man jo si at Golf II var bra på vinterføre, men den er slettes ikke trygg, og kan ikke anbefales i dag. Jeg aner ikke om Golf 3 er en god vinterbil, men kan jo hende. Har ikke erfaringer med andre gode vinterbiler desverre.

Lenke til kommentar
Suzuki Swift (nye typen) er en artig småbil med 4x4. Gøy å kjøre og etter mitt syn ok design på også!  :)

9178095[/snapback]

 

Vil bare tilføye at i en periode (90-tallet) var Suzuki Swift og Subaru Justy samme bil

9178887[/snapback]

Ja, hehe. Satt å glodde på de bilene her om dagen og lurte på det :p

 

Bare hold deg veldig langt unna Suzuki Baleno. De er ikke trygge i det hele tatt. Det er noen utgaver det til og med ikke standard med bilbelte i midten baki...

Merkelig utspill det der. Kan du fortelle hvorfor?

Lenke til kommentar
Bare hold deg veldig langt unna Suzuki Baleno. De er ikke trygge i det hele tatt. Det er noen utgaver det til og med ikke standard med bilbelte i midten baki...

9179001[/snapback]

 

Tja, hvis den er registrert som fireseter så er vel det naturlig, er den registrert for 5 så satt det belte der fra fabrikk.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på EURO NCAP resultatene vil du se hva jeg mener. Men jeg finner desverre ikke igjen testen hvor jeg leste det. Jeg vurderte selv å kjøpe en Baleno, til jeg så det. Hmph..trodde det var på Yahoo eller TheAA, men var ikke det. Så da var det nok en norsk side, men det er 1 år siden.. så beklager..

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikkerhetsmessig er ESP bedre enn firehjulstrekk.

 

Jeg ville valgt en med esp....

 

firehjulstrekk... kan jo finne en billig YRV

 

esp.... audi a2 :)

 

frelst av audi a2 som dere forstår...

 

mercedes a klasse har også esp som standard...

Lenke til kommentar
esp er falsk trygghet ;)

 

Syns nå jeg!

9315658[/snapback]

4WD er falsk trygghet.

Det funker fett helt til det slipper. Og når det til slutt slipper på en 4WD, så slipper det naturlig nok på alle hjulene, og da har du ikke noen hjul du kan bremse med.

Jeg var med i en 4WD på holkeføre en gang. Det var blank is med litt vann oppå, men tullingen kjørte likevel rolig oppover bakken på parkeringsplassen. Rett før toppen slapp selvfølgelig alle hjulene, og da funket det ikke å bremse heller (det hadde mest sannsynlig fungert på en 2WD), så da ble det litt piruetter nedover parkeringsplassen og inn i en fonn i bunnen. På veien nedover hadde vi ikke mer enn 20 cm klaring til bilene som stod parkert der. Med en 2WD hadde ikke den tullingen greid å komme så langt opp i den bakken.

 

Også er det vel allment kjent at hvis du først har kjørt deg fast med en 4WD, så har du ikke sjanse til å komme deg løs med mindre du kjenner en med en svær 4WD.

 

Piggdekk og sunn fornuft er den beste tryggheten på vinterføre.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
esp er falsk trygghet ;)

 

Syns nå jeg!

9315658[/snapback]

4WD er falsk trygghet.

Det funker fett helt til det slipper. Og når det til slutt slipper på en 4WD, så slipper det naturlig nok på alle hjulene, og da har du ikke noen hjul du kan bremse med.

Jeg var med i en 4WD på holkeføre en gang. Det var blank is med litt vann oppå, men tullingen kjørte likevel rolig oppover bakken på parkeringsplassen. Rett før toppen slapp selvfølgelig alle hjulene, og da funket det ikke å bremse heller (det hadde mest sannsynlig fungert på en 2WD), så da ble det litt piruetter nedover parkeringsplassen og inn i en fonn i bunnen. På veien nedover hadde vi ikke mer enn 20 cm klaring til bilene som stod parkert der. Med en 2WD hadde ikke den tullingen greid å komme så langt opp i den bakken.

 

Også er det vel allment kjent at hvis du først har kjørt deg fast med en 4WD, så har du ikke sjanse til å komme deg løs med mindre du kjenner en med en svær 4WD.

 

Piggdekk og sunn fornuft er den beste tryggheten på vinterføre.

9315925[/snapback]

Men hvorfor piggdekk?

Lenke til kommentar

Nåja, vil nå si at nesten uansett åssen bil du kjøper deg så kommer du fint fram på voss bare du tar med kjetting. Det eneste som er bedre enn 2WD med kjetting er 4WD med kjetting, men veldig få har kjetting når de har 4WD.

 

Det er veldig mye sikkerhet i fornuftig kjøring, også er det en del sikkerhet i hvordan bilen oppfører seg ved kollisjon. Hold igjen litt penger på selve bilen så du har råd til gode piggdekk, kjetting, (statisk) slepetau og tepper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...