SSSø Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Det har seg slik at bilen min har gått ganske dårlig i det siste. Den smeller og styrer på når jeg gir full gass ved lavt turtall og den "stopper" på en måte på 4 000 rpm i ca 5 sek før bilen hopper litt og alle kreftene er tilbake og jeg kan akslerere videre. Først trodde jeg det var pga den knuste luftfilterboksen, så jeg kjøpte meg et "open air"-filter, dette hjalp i ca en uke før bilen begynte å gå dårlig igjen. Da trodde jeg det var falsk luft ett eller annet sted og jeg gikk løs med duck-tape, dette hjalp også...i ca en uke. Men i dag, da jeg skulle skifte tennplugger (kanskje de var gammel, og årsaken til problemet?) så fant jeg en fin ledning som gikk inn i luftmassemåleren, jeg rev ut den og prøvde bilen. Den gikk helt perfekt, og gasspedalet ble helt anderledes å trykke inn (mer motstand). Da jeg oppdaget dette skrudde jeg like så greit av hele luftmassemåleren og satte luftfilteret mitt rett på røret som sto igjen. Dette resulterte i finfin lyd og en motor som nå kanskje yter de 101 hk den skal (i motsetning til før da det føltes mer som 60-70). Det jeg lurer på er om dette er skadelig for bilen, eller om jeg fint kan kjøre uten luftmassemåler. Legger ved noen bilder så dere kanskje skjønner hva jeg snakker om (selv har jeg ikke peiling). Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Dette er da lufttilteret mitt, og kontakten jeg ikke lenger har noe sted å plugge i. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Og dette er luftmassemåleren min...som nå ligger i bagasjerommet. (om luftmassemåleren min ikke er en luftmassemåler, men en luftmengdemåler, så ikke skyt meg) Takker for svar... Edit: Er forresten snakk om en Skoda Octavia 98 mod om det skulle ha noen betydning. Endret 26. juli 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 eg ville no anbefalt at du kjøpte ny måler, sia den e der førr å måle luft mengden i forhold t bensin. kan vel ikje være skadelig, men at bil blir å bruke masse meira bensin.. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Det med bensin har jeg ikke tenkt på. Får teste en tank, da. Nå ligger forbruket på 0.7 per mil ved blandet kjøring (0.6 på kjøring fra Bergen til Arendal og tilbake igjen). Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Ville no tru at forbruke går opp. det e insprøytning? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Står en I bak på bilen, så vil tro det er innsprøyting, ja. (jeg aner ikke, jeg er anleggsgartner og ikke mekaniker...bare liker og skru litt og se hva som skjer) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Uten MAF-sensoren vil ikke motoren kunne beregne korrekt mengde drivstoff i forhold til luftmengden før etter 1-2 sykluser med de gitte forholdene. Den har likevel muligheten til å gjøre en beregning basert på sensoren for gasspjeldet, men vill ikke kunne beregne det fullstendig korrekt fordi luft endrer egenskaper basert på temperatur, fuktighet, høyde, osv. Lambdasonden skal uansett gi et svar på om mengden er korrekt, men først etter et par sykluser. Innen lamdasonden har gitt noe svar etter endring av egenskapene til luften eller endring av pedaltrykket blir luft/bensinforholdet feil. Ved endring av pedaltrykk kan sensoren i gasspjeldet gi en mer eller mindre korrekt indikasjon på hvor mye bensin som skal sprøytes inn, men den vil ikke ha noen mulighet for å oppdage endringer i luftmengden basert på endring i trykk og temperatur før lambdasonden får eksosgass fra en syklus med de nye forholdene. Resultatet vil etter hva jeg kan tenke meg være høyre bensinforbruk, høyere prosentandel av uønskede avgasser og mer slitasje på katalysator. Endret 26. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Har akkurat vært ute og kjørt litt. Det med avgasser tror jeg nok er et godt poeng. Det lukter litt som om man har hevet noe i peisen man absolutt ikke burde hive i peisen. Ellers prøvde jeg en ny variant av det hele. Koble til ledningen til luftmassemåleren, men bare la den henge løst inni der (altså går ikke luften igjennom). Virket veldig fint det også. Mulig det bare skjedde i hodet mitt, men det virket som om bilen gikk enda bedre...helt til jeg kom ut på motorveien og plutselig merket at det var jævlig tungt å vri på rattet. Ja, dere skjønner hvorfor. Skal aldri gjøre det igjen hvertfall. Ser ut som om jeg skal ha meg en ny luftmassemåler. Hvor får jeg tak i det, og hva koster det? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Vil tro du bl.a får den fra forhandler for ca. 500kr. Det er mulig at det ikke er en luftmengdemåler du har plukket ut, men f.eks en temperatursensor. En temperatursensor (helst i forbinelse med en trykksensor) kan gi samme dataene som en luftmengdesensor kan gi. Det kan jo isåfall forklare hvorfor motoren gikk med sensoren løst. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Vil tro du bl.a får den fra forhandler for ca. 500kr. Det er mulig at det ikke er en luftmengdemåler du har plukket ut, men f.eks en temperatursensor. En temperatursensor (helst i forbinelse med en trykksensor) kan gi samme dataene som en luftmengdesensor kan gi. Det kan jo isåfall forklare hvorfor motoren gikk med sensoren løst. 9148557[/snapback] pris på en luftmengdemåler kan vel variere alt etter hva som er ødealgt på den og hordan den er konstruert. 500 er vel noe av det laveste vil jeg tro(vis den kjøpes ny) motoren vil da svive uansett om luftmengdemåleren ikke er tilkoblet den vil bare gå i et nødprogram. samme som vis lambda sensoren ryker. det er iallefall sånn jeg har forstått det og det har virket på de bilene jeg har hatt et slikt problem med(peugeot 206 1.6 XS) var ikke noe kos å kjøre akkurat men den gikk iallefall fremover. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Det er luftmengdemåleren du har røska ut, ja. Og som det allerede er forklart vil motoren gå i et nødprogram når den er koplet ut. Er du likevel helt sikker på at du har eliminert all falskluft og at det er måleren som er synderen? Har du prøvd å bruke startgass? Bare spør, siden det vil være veldig surt om du bruker penger på en del som viser seg å ikke løse problemet. Endret 26. juli 2007 av Exiter Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Har du prøvd å rense den? får kjøpt CRC luftmassemåler rengjøring eller så kan du bruke bremse rengjørings spray og bruke en q-tip forsiktig! til å ta bort det værste. bilen min gikk dårlig og etter en stund begynte motor lampen å lyse, renset den med bremsespray og en q-tip og bilen ble god som ny og det var ikke mye dritt på den. k&n filter og andre filter som er smurt inn med olje kan lage slike problemer da oljen fester seg på sensoren og den vil gi feile verdier. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Du tar knekken på katalysatoren etterhvert, det er sikkert det du har lukta. Mest vanlig er at den går i nød og gir en gitt mengde bensin hele tiden. Feit blanding så motoren fortsatt går. På en turbomotor kan du justere opp trykket litt og sette motoren i nødprogram, da får den mer bensin og det merker du når du kobler inn motorstyringen igjen billig løsning på et par hk Kon luft filter dreper massemålere fort! anbefaler deg og kjøpe innsats filter. rengjør den føleren du har først, men hvis den fortsetter og tulle så bytt. man får vel en brukt og rensa massemåler for en 1000 lapp + innbytte. Tror det pleier og ligge rundt der.massemåler er en luring. den provoserer fram feilkoder på mye annet enn seg selv. Er ikke en MAF/MAP føler en trykkføler i innsuget? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Takker for tips. Det med å rengjøre den vet jeg ikke helt, den ser veldig rein ut. Om jeg er sikker på at den er synderen? Alt ble jo bra når den ikke var der lenger. Konfilteret kjøpte jeg fordi den orginale boksen til luftfilteret som var det hadde knust. Aner ikke hvordan det gikk til...men det kan vel ha skadet luftmassemåleren (kaller den for det, ellers blir jeg bare forvirret her) også? Føler verksted er neste, men det blir jo så dyrt. Skal ha service, nye tromler bak og fikset dette tullet. Ser for meg 15 000 kr, og det har jeg bare ikke. Kan forresten ikke skjønne at en brukt luftmassemåler skal koste 1000 kr. Den er jo omtrent ikke noe annet enn et rør. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Kon luft filter dreper massemålere fort! 9149791[/snapback] Jeg har hørt at det er en sammenheng mellom kon-luftfiltre og ødelagte luftmassemålere. Filteret filtrerer visst ikke godt nok. Er ikke en MAF/MAP føler en trykkføler i innsuget? En MAF måler vel egentlig hvor mye effekt som må til for å varme en tråd av platinum opp til en gitt temperatur (iallfall på min bil). Jo mer luft som blåser forbi tråden, jo kaldere blir den, og jo mer effekt trengs for å varme den. Jo lavere temperaturen på lufta er, jo kaldere blir tråden, og jo mer effekt trengs for å varme den. Dette er ideelt, ettersom både luftmengden og temperaturen påvirker mengden bensin som trengs for å få best mulig forbrenning. Om jeg er sikker på at den er synderen? Alt ble jo bra når den ikke var der lenger. 9150027[/snapback] Det utelukker ikke falskluft. Grunnen til at falskluft skaper problemer er at dette fenomenet skaper en differanse mellom verdien fra luftmassemåleren og den luftmengden motoren faktisk får. Hjernen i innsprøytningssystemet "vet" når du har fjernet luftmassemåleren, og vil da sørge for å klare seg uten en måling på hvor mye luft som entrer motoren (målingen fra lambdasonden vil vise luft/bensinforholdet, men sitter på utløpssiden og vil ikke påvirkes av falskluft på innsugssiden), ergo vil da falskluft ikke være et problem uten luftmassemåleren. Null trøbbel med luftmassemåler frakoblet indikerer falskluft like mye som defekt luftmassemåler. Jeg ville aldri ha satset penger på at luftmassemåleren var defekt, uten å ha utelukket falskluft først, spesielt ettersom en helt ny luftmassemåler til min bil koster et par lapper. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan forresten ikke skjønne at en brukt luftmassemåler skal koste 1000 kr. Den er jo omtrent ikke noe annet enn et rør. 9150027[/snapback] Da kan jeg fortelle deg at til en MB Sprinter 313 cdi som jeg har, kostet det plastrøret så vidt over kr 5000,- fo to år siden... Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Nå når regnet kom gikk den plutselig ikke så greit lenger. Faktisk var det stress å komme seg frem, hoppet og smallt fom bare faen. Så ja, jeg skrudde på igjen luftmassemåleren. Det rare er at den nå går bedre enn den gjorde før jeg skrudde den av og på (ikke helt bra - bedre), så kanskje den ikke er ødelagt, bare skitten eller noe. Hvertfall noe som har skjedd mens den har ligget i bagasjerommet. Eventuelt festet jeg den bedre enn den var før, så det har blitt mindre falsk luft. Var ikke lett dette her. Får vel gå løs med noe fugemiddel og fuge alle koblinger, silikon ftw! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 det hørtes ut som du har irr på kontakten. forsøkt å rense den? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du kan vel kanskje ta en tur til din lokale vrakhandel og finne en komplett luftfilterboks med slanger og sensor. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå