Autofil Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg ser på en faktura jeg har mottatt fra UPS, at de skriver følgende: "Faktura forfaller til betaling om 15 dager. Ved for sen betaling beregnes 12% rente p.a. fra forfall. I tillegg tilkommer et gebyr for sen betaling opp til 265 NOK." Det gebyret på enorme kr. 265,- er vel ikke lovlig for private firmaer å kreve? Lenke til kommentar
martbo Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Er vel bare staten som har lov til å ta slike blodgebyrer. Mener grensen ligger rundt 56,- jeg, men er ikke helt sikker Lenke til kommentar
abrj Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Grensen for private firmaer justeres hver 1/1, i år er den kroner 56,-. Er bare statlige instanser som har lov til å ta høyere gebyr. Driter du i å betale en regning, er minimumskravet at det skal sendes ut 1 purring, eventuellt inkassovarsel. Gebyret her er kroner 56. Teoretisk kan det purres flere ganger, men det er begrenset hvor mange purregeyr man kan ta. La oss si at du ikke betaler, og selger sender deg et inkassovarsel med standard gebyr, og at du ikke betaler inkassovarslet heller. Kravet sendes da til selgers inkassobyrå, og inkassobyrå har lov til å ta høyere gebyr. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Jeg ringte til UPS for å spørre om dette gebyret. Kvinnestemmen i telefonen kunne ikke svare meg. Hun noterte spørsmålet ned, og sa at en person fra økonomiavdelingen skulle ringe meg neste dag. Men tror dere jeg fikk noen telefon på fredag, da? NEI! Edit: Jeg har betalt regningen før forfall. Dette er kun en problemstilling som hobbykverulanter som meg liker å sjekke ut. Endret 29. juli 2007 av Autofil Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg ringte til UPS for å spørre om dette gebyret. Kvinnestemmen i telefonen kunne ikke svare meg. Hun noterte spørsmålet ned, og sa at en person fra økonomiavdelingen skulle ringe meg neste dag. Men tror dere jeg fikk noen telefon på fredag, da? NEI! Edit: Jeg har betalt regningen før forfall. Dette er kun en problemstilling som hobbykverulanter som meg liker å sjekke ut. 9167236[/snapback] UPS er vel ikke et statlig organ, så dersom det her er snakk om et purregebyr skal dette være ulovlig. Beløpet virker også for lavt til å være krav iht. inkassosalær. Purregebyret private bedrifter kan kreve skal maksimalt være 10% av gjeldende inkassosalær som nå om dagen er på 560,- kroner. Så som nevnt, maksimalt lovlig purregebyr er 56,- kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå