Gå til innhold

Styre/manipulere frekvens fra sensor?

Anbefalte innlegg

Hei

Først må jeg bare advare om at jeg har fint lite peiling på det jeg spør om, og det er ikke sikkert at jeg helt vet hva jeg lurer på :blush: Tittelen på tråden er vel heller ikke optimal, men når man kan lite om emnet er det vanskelig å vite hva man bør skrive..

Saken er den at motorstyringen i min bil gjør nytte av en litt spesiell MAP sensor for å "se" trykket i manifolden. Her står det litt om denne finurlige dingsen.

Infoen fra denne sensoren brukes til å kalkulere hvor mye bensin motoren trenger. Nå er dette en sugemotor og trykket i innsugsmanifolden holder seg under 1atmosfæres trykk (når man har full gass og det er full gjennomstrømning i motoren). Skulle man derimot finne på å mate motoren med mer trykk (overlading, turbo/kompressor) vil ikke motorstyringa (litt usikker på om begrensningen ligger i denne sensoren eller selve styreenheten) klare å henge med i svingene og sannsynligvis stenge dysene.

Om det er holdbar informasjon eller ikke vet jeg ingenting om, men denne sensoren skal klare seg fint med noe beskjedent overtrykk på ca 0,3 bar.

I teksten står virkemåten forklart, også for andre typer mapsensorer som sender voltsignal tilbake til styreenheten. Med en slik enhet kunne man vel brukt en zener diode på 5,1v (fikk høre av en på arbeid at de kommer i fastsatte verdier) til å "lure" motorstyringa slik at den tror det er full gass og null vakum, istedet for høyere enn normalt trykk.

Kan man gjøre noe lignende med frekvensen som en slik sensor gir ut? Altså la den operere som normalt i området 96-162Hz, men "sperre" for det over? slik at den følger normal virkemåte opp til 162Hz, hvor signalet da holdes konstant fram til det opprinnelige signalet igjen synker under 162Hz og styreenheten får normalt signal?

Bare spør hvis noe er uklart (det er det iallefall for meg :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man gjøre noe lignende med frekvensen som en slik sensor gir ut? Altså la den operere som normalt i området 96-162Hz, men "sperre" for det over? slik at den følger normal virkemåte opp til 162Hz, hvor signalet da holdes konstant fram til det opprinnelige signalet igjen synker under 162Hz og styreenheten får normalt signal?

9147456[/snapback]

Nja, du kan få det til hvis du benytter en frekvensteller og en oscillator som går med nøyaktig 162Hz. Og så må du selfølgelig ha en demux for å velge ut signalkilden. Det blir mye styr ja, men ikke umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...