Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

3 GB minne, men skal ha 4 GB!

Anbefalte innlegg

Heisann! Har nettopp fått montert min nye maskin.

Specs:

Intel Core 6600.

MSI P6N SLI

4 GB Geil 6400 minne.

GeForce 8600 GTS

Problemet oppstår da jeg kommer inn i windows XP, og pcen forteller meg at jeg kun har 3 GB minne, mens BIOS'en sier 4 GB, som da er riktig. Leste noen andre tråder om stabiliteten mellom MSI og Geil. Men fikk ikke noe svar. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Wikipedia:

Windows XP 32-bit is limited to a total of 4 GB, which is, by default, equally divided between Kernel and application usage. Using the /3GB switch in the boot.ini file forces Windows to limit the kernel to the upper 1GB and provides up to 3GB for applications.

Patch til 32bit, hvorfor ikke bare skaffe seg 64bit OS?

Lenke til kommentar
Fra Wikipedia:

Windows XP 32-bit is limited to a total of 4 GB, which is, by default, equally divided between Kernel and application usage. Using the /3GB switch in the boot.ini file forces Windows to limit the kernel to the upper 1GB and provides up to 3GB for applications.

Patch til 32bit, hvorfor ikke bare skaffe seg 64bit OS?

9147539[/snapback]

64bit systemene som er på markedet nå har forholdsvis dårlig driversupport iforhold til 32bit. Når det er så få brukere på plattformen, blir den heller ikke prioritert av maskinvareleverandørene.

Har prøvd XP 64bit selv, og fant verken driver for skriver eller trådløst, og det så ikke ut til at de ville lansere noen anytime soon heller :hrm:

Lenke til kommentar

Om du bytter til Windows XP 64bit, Vista 64bit eller Linux 64bit så skal du få alle 4GiB tilgjengelig. Jeg er litt usikker på hvor mye som blir tilgjengelig i Linux 32bit men tror det stopper på ca 3-3,5 GiB som i Windows XP 32bit eller Vista 32bit.

Lenke til kommentar

32-bit OS støtter opp til 4gig minneallokering, men fordi du ikke kan bruke absolutt alle minneadressene til RAM, så blir det i praksis et sted mellom 3-3,4 gig ledig til RAM.

Skal du ha mer enn dette må du ha 64bit operativsystem (og en 64-bit kompatibel CPU å kjøpe den på naturligvis).

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan folk vanskeligheter med å finne drivere osv til 64bit.

Jeg har hatt vista i 1 uke nå, og har ikke møtt på et eneste problem. Kanskje jeg bare har vært heldig thought.

9148038[/snapback]

Kan godt hende. Skriveren, en canon pixma 8500, er forholdsvis populær, men med nettverkskortet, et 3Com 3CRDAG675B, er det nok verre med. Bortsett fra disse, fungerte systemet eksemplarisk. Litt rasksere er det også, mye pga. at XP 64 er basert på Win 2003-kjernen.

Lenke til kommentar
Er C2D 64-bit CPU? Har selv 4GB minne, men får ikke utnytta alt :(

9148021[/snapback]

Ja, det er den, men prøver du å utnytte alt ved å bruke et 64bit operativsystem da?

enl: Canon-driveren din. Velg "engelsk" så blir lista lettere å lete seg gjennom. De har 64bit drivere til både XP og Vista men dessverre ikke til Linux.

3Com-kortet finner jeg ikke 64bit driver til. Da er det bare en to ting å gjøre: purre på 3Com og etterlyse driveren og vurdere å kjøpe et annet trådløst nettverkskort. De koster jo ikke all verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...