Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

100Mbits virker, 1Gbit viker ikke. Samme kabel

Anbefalte innlegg

Jeg har en tp-kabel(kat-5, utp) på 30 meter som går fra andre etasje og ned i første. Denne vært tilkoblet en 100mbits switch og alt har virket perfekt, når jeg nå byttet ut switchen med en 1000Mbits sluttet kabelen å virke. (Ikke lys på porten på switchen og ikke lys fra nettverkskortet til pcen) Når jeg byttet tilbake til 100Mbits switchen virker det igjen. Har testet 1000mbits switchen med andre kortere kabler, da virker den greit.

Hvor kan problemt ligge?

For lang kabel?

For dårlig kvalitet på kabel?

Feil på kabel/brudd?

Dårlig switch?

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker den nye switchen når du kobler pc'en på med kortere kabel? Altså ikke benyttet 30m kabelen.

Og vanlig cat5 kabel er ikke nødvendig støtte for 1Gbps, sikkert avhengig av lengde, hvilke plugger som er benyttet, støy, etc.

Cat 5e skal være bedre, men for nye innstallasjoner bør en gå for cat6.

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke kabelen, eller lengde på denne. DUfår jo kontakt med den andre switchen, og lengde på kabel er ikke en faktor før du har veldig lange strekninger, jeg vil si minst 50meter eller over på standard cat5. Har selv ca 30 meter cat5, og har aldri registrert pakketap. Funker sikker bra på opp mot 100 meter vil jeg tro, uten å ha testet dette.

Sjekk dog at kabelen du bruer har 4 par (altså 8 totalt) ledertråder, eller vil du aldri kunne oppnå 1gigabit på den. 4 par er dog rimelig standatd, og tror all cat5 har det, så det er sikkert ikke problemet.

Du sier at du ikke får lys på ethernet porten når du kobler til. Det betyr at det ikke er kontakt mellom de to ethernetportene (i PCen og switchen). Så lenge du har sjekket at den fysiske kontakten er riktig, så tror jeg faktisk det kan være et defekt produkt du har fått. Ville prøvd den den på en annen kabel mellom noe annet ustyr et sted og se om den girt noe annet resultat før evt. retur.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det kan være dårlig eller feilkoblet kabel. Er det en "selvlagd" kabel? Altså som noen har kuttet til og terminert selv? I så fall er det sannsynligvis verdt bryet å bruke en som er terminert fra fabrkken. Hvis ikke, er kabelen minst CAT5E? Gigabit kan gå over standard CAT5, men da skal kabelen være i perfekt stand.

Lenke til kommentar
Det kan være dårlig eller feilkoblet kabel. Er det en "selvlagd" kabel? Altså som noen har kuttet til og terminert selv? I så fall er det sannsynligvis verdt bryet å bruke en som er terminert fra fabrkken. Hvis ikke, er kabelen minst CAT5E? Gigabit kan gå over standard CAT5, men da skal kabelen være i perfekt stand.

9147812[/snapback]

Kabel er Cat 5E. Jeg har terminert denne selv. Sikkert her problemet ligger, siden Gbit-switchen fungerer med andre kortere "fabrikk" kabler. Denne kabelen går inni veggene, kan ikke erstates med en kabel som har ferdige kontakter, da får man ikke trekt den igjenom rørene.

Jeg tester først å terminere på nytt, kanskje kontaktene var litt dårlig laget. Hvis dette ikke virker blir det cat6 neste...

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Sjekk at du har terminert kabelen riktig. 100Mb bruker bare 2 par, mens 1Gb bruker alle 4. Det er også viktig at parrene er på riktig sted i RJ45 pluggen. Det er ikke godt nok at den er lik i begge endene!

Søk på T568B så ser du hvor fargene skal være i RJ45 pluggen for å få det riktig.

Lenke til kommentar

Det har også noe å si hvordan den er koplet, ikke bare hvilke kontaktpunkt den går innom. For å få høy kvalitet på signalene skal (etter CAT normen) kappen være så og så nær endene (altså ikke fjern for mye av den ytre isolasjonen, tror det var snakk om 4 cm), parene skal ikke tvinnes fra hverandre mer enn nødvendig (normen sier 1 cm, noe jeg husker godt da det blir veldig trangt å kople).

Altså, avisoler minst mulig, tvinn opp minst mulig av parene. Er hver av parene skjermet, la denne skjermen gå så langt det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...