Tafsen Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Nokon som kan forklare meg for kvifor etter kvar gong eg starter opp WinXP, så neste gong eg restartar så kjem eg ikkje i Grub, men går direkte til WinXP? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Aldri opplevd noe lignende.. du legger inn grub skikkelig når du er i linux? Lenke til kommentar
huf Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Du la inn G/L med grub etter du la inn windows, eller klundra med grub i etterkant? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Eg hadde først installert Windows, så Linux, men så måtte eg installere Windows på nytt, så eg installerte GRUB på nytt igjen. Og no er det slikt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Og GRUB funker som den skal helt til du booter Windows? Lenke til kommentar
krigun Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Og GRUB funker som den skal helt til du booter Windows? 9147439[/snapback] For da må isåfall Windows XP skrive over MBR hver gang den starter.. Det er en ny og fasinerende egenskap ved Windows XP jeg ikke kjenner til iallefall. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Enig, om det er tilfelle, bør du nesten ta kontakt med Microsoft og spørre dem. Edit: ser ut som dette faktisk har hendt andre og : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=427341 Endret 26. juli 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
krigun Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Enig, om det er tilfelle, bør du nesten ta kontakt med Microsoft og spørre dem. Edit: ser ut som dette faktisk har hendt andre og : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=427341 9147551[/snapback] Jepp, helt utrolig. Ser ut til å være noe auto-recovery greier. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Det samme har skjedd meg å. Sinnsykt irriterende. Fant ikke ut av det heller. Men det burde jo finnes en løsning Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Ingen som har funnet ei løysning? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Ingen som har funnet ei løysning? 9181697[/snapback] Nå kjenner jeg ikke til hvordan antivirus-programmene arbeider under Windows. Men hadde vært artig å høre om dem som har dette problemet har noe av den samme tilleggsprogramvaren. Har f.eks. programpakker som Norton Antivirus o.l. en funksjon som overvåker MBR i Windows? I såfall håper jeg det er en funksjon som går an å koble vekk. Er jeg på jordet her? EDIT: Ser at i Norton Systemworks er det et program som heter Norton Go-Back. Programmet kan resette MBR(!!) Se f.eks her: http://www.velocityreviews.com/forums/t221...gobackquot.html Endret 1. august 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Eg har ikkje virus program på windows, så det stemmer ikkje i mitt tilfelle Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvis det faktisk er Windows som er synderen her, ville jeg faktisk ha sendt en mail til Microsoft og spurt dem om jeg var deg. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvis det faktisk er Windows som er synderen her, ville jeg faktisk ha sendt en mail til Microsoft og spurt dem om jeg var deg. 9195069[/snapback] Ja, enig. Og jeg ville ha sett nøye gjennom hva som starter opp under MSCONFIG. Hvis Windows var ferdig installert på PC-en, kan det ligge inn mye rart der. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Eg instalerte det sjølv i etterkant. Eg lurer på om problema først oppstod etter at eg installerte den "Genuin Version" greia(som forsikrer seg for at du har ein ekte versjon av Windows), Lenke til kommentar
pedervl Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Eg instalerte det sjølv i etterkant. Eg lurer på om problema først oppstod etter at eg installerte den "Genuin Version" greia(som forsikrer seg for at du har ein ekte versjon av Windows), 9196569[/snapback] Kan det ha noe med at du installerte Windows sist (siden du måtte installere det på nytt)? Windows skal helst installeres før linux Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Eg har installert GRUB på nytt i etterkant Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Vet ikke om det er noe vits i å sende noen mail til Microsoft egentlig. De gidder nok ikke å kode om NT/Vista Bootloaderen bare fordi at noen har problemer med Grub og Windows XP. Du har Windows og Linux på samme harddisken, men forskjellige partisjoner, sant? Eller har du dem på forskjellige harddisker? Selv kjører jeg Windows 2000 og Slackware 12.0 i dualboot på en PC på rommet mitt og det går strykende det iallefall. Det er såvidt jeg husker samme bootloadern i Windows 2000 og XP så problemet skal ikke ligge der iallefall. Ser at du skriver at du installerte Grub i etterkant av at du installerte Windows. Hvordan gjorde du dette? Installerte du den fra Source eller fra pakkebrønnen (eller hva det no heter i Ubuntu)? Vet ikke om du brukte Setup metoden eller grub-install metoden, men har du prøvd begge? Selv synes jeg setup metoden er enklest. Du sier også at du tror problemet oppstod etter at du installerte Windows Genuine Patchen. Hvordan får du dette til å stemme da? Hvor kommer Windows Genuine inni bilde her? Såvidt jeg vet så aktiveres ikke Windows Genuine greiene før du kommer inni i innlogginga til Windows. Skal ikke ha noe med Bootloadern å gjøre. En ting jeg bare kom på akkurat nå. Du har ikke noe sånn autorecovery program liggende på maskina? F. eks AcronisTrueImage eller noe? Eller bruker du noen slike programmer? Normalt skal man heller ikke ha problemer med disse programmene. Husker jeg holdt på å prøvde noe sånn greier en gang og da tror jeg faktisk at Bootloadern ble tilbakestilt. Mener å huske at det var Acronis sin skyld at det skjedde, men jeg husker ikke om det var Grub jeg brukte når det skjedde. Bruker du noen slike programmer? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Eg installerte GRUB vha Arch Linux sitt setup. Eg har ingen autorecovery program installert. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Du kan vel egentlig bruke windows sin bootloader til å starte linux, men det er vel egentlig bare en måte å gå rundt problemet på. :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå