Gå til innhold

Windows XP ødelegger for GRUB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som har funnet ei løysning?

9181697[/snapback]

Nå kjenner jeg ikke til hvordan antivirus-programmene arbeider under Windows. Men hadde vært artig å høre om dem som har dette problemet har noe av den samme tilleggsprogramvaren.

 

Har f.eks. programpakker som Norton Antivirus o.l. en funksjon som overvåker MBR i Windows? I såfall håper jeg det er en funksjon som går an å koble vekk.

 

Er jeg på jordet her?

 

EDIT: Ser at i Norton Systemworks er det et program som heter Norton Go-Back. Programmet kan resette MBR(!!) Se f.eks her: http://www.velocityreviews.com/forums/t221...gobackquot.html

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Eg instalerte det sjølv i etterkant.  Eg lurer på om problema først oppstod etter at eg installerte den "Genuin Version" greia(som forsikrer seg for at du har ein ekte versjon av Windows),

9196569[/snapback]

Kan det ha noe med at du installerte Windows sist (siden du måtte installere det på nytt)? Windows skal helst installeres før linux

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er noe vits i å sende noen mail til Microsoft egentlig. De gidder nok ikke å kode om NT/Vista Bootloaderen bare fordi at noen har problemer med Grub og Windows XP.

 

Du har Windows og Linux på samme harddisken, men forskjellige partisjoner, sant? Eller har du dem på forskjellige harddisker?

 

Selv kjører jeg Windows 2000 og Slackware 12.0 i dualboot på en PC på rommet mitt og det går strykende det iallefall.

 

Det er såvidt jeg husker samme bootloadern i Windows 2000 og XP så problemet skal ikke ligge der iallefall.

 

 

Ser at du skriver at du installerte Grub i etterkant av at du installerte Windows. Hvordan gjorde du dette? Installerte du den fra Source eller fra pakkebrønnen (eller hva det no heter i Ubuntu)? Vet ikke om du brukte Setup metoden eller grub-install metoden, men har du prøvd begge?

 

Selv synes jeg setup metoden er enklest.

 

Du sier også at du tror problemet oppstod etter at du installerte Windows Genuine Patchen. Hvordan får du dette til å stemme da? Hvor kommer Windows Genuine inni bilde her?

 

Såvidt jeg vet så aktiveres ikke Windows Genuine greiene før du kommer inni i innlogginga til Windows. Skal ikke ha noe med Bootloadern å gjøre.

 

En ting jeg bare kom på akkurat nå. Du har ikke noe sånn autorecovery program liggende på maskina? F. eks AcronisTrueImage eller noe? Eller bruker du noen slike programmer? Normalt skal man heller ikke ha problemer med disse programmene. Husker jeg holdt på å prøvde noe sånn greier en gang og da tror jeg faktisk at Bootloadern ble tilbakestilt. Mener å huske at det var Acronis sin skyld at det skjedde, men jeg husker ikke om det var Grub jeg brukte når det skjedde.

 

Bruker du noen slike programmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...