Simen1 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg leser i media om at man får kjøpt nye mopeder helt ned mot 5000 kroner nå for tida og da begynner det å bli interessant å kjøpe en slik for litt småkjøring på sommeren og godværsdager på våren og høsten. Jeg håper dere kan hjelpe meg å finne en scooter etter følgende kriterier: - Billig. Vil helst holde meg under 10.000 men kan strekke meg litt ekstra om det er gode grunner for det. - Helst en scooter da jeg liker det urbane utseendet på de og ikke kommer til å bruke den som leketøy i skog og mark men som et framkomstmiddel. - Gjerne lavt drivstofforbruk, lite støy og ikke noe sur lukt av dårlig forbrenning. Jeg skal tross alt lukte anstendig når jeg kommer frem. Mulig det at jeg må svelge kamelen at 4-taktere er litt slappe. Jeg har klasse B sertifikat og så vidt jeg husker fra kjøreopplæringa betyr det at jeg må begrense meg til 50cc hvis jeg skal slippe å ta ytterligere opplæring. Er det forresten noe særlig mer enn Scooter og hjelm jeg må kjøpe for å "komme i gang"? Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg leser i media om at man får kjøpt nye mopeder helt ned mot 5000 kroner nå for tida og da begynner det å bli interessant å kjøpe en slik for litt småkjøring på sommeren og godværsdager på våren og høsten. Jeg håper dere kan hjelpe meg å finne en scooter etter følgende kriterier: - Billig. Vil helst holde meg under 10.000 men kan strekke meg litt ekstra om det er gode grunner for det. - Helst en scooter da jeg liker det urbane utseendet på de og ikke kommer til å bruke den som leketøy i skog og mark men som et framkomstmiddel. - Gjerne lavt drivstofforbruk, lite støy og ikke noe sur lukt av dårlig forbrenning. Jeg skal tross alt lukte anstendig når jeg kommer frem. Mulig det at jeg må svelge kamelen at 4-taktere er litt slappe. Jeg har klasse B sertifikat og så vidt jeg husker fra kjøreopplæringa betyr det at jeg må begrense meg til 50cc hvis jeg skal slippe å ta ytterligere opplæring. 9147127[/snapback] scooter er for jenter og homser. er du gutt, kjøp moped! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg er hverken jente, gutt eller homse. Jeg er mann. Vennligst kutt ut den stigmatiserende holdninga og bidra heller positivt til det jeg spør om. 2 Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hei Simen. Jeg vil anbefale deg en Peugeot Speedfighter. Disse er rimelige priser på og de er veldig greie å kjøre. En scooter i seg selv bruker ikke så alt for mye bensin heller. Disse er veldig stødige og store. Ser veldig pen ut også. Her er en pen sykkel. finn.no Denne har gått litt langt, derfor burde du klare å presse prisen ned. Men disse scooterne går godt og de går langt. Bare et eksempel denne altså. Hvis du vil legge litt mer penger i scooteren, kan du jo se på Speedfighter 2. Aprilia scooterene er også veldig bra, men prisen er også derheter. Hjelm er vel det eneste som er påbudt å ha, også det eneste man trenger Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Takk for et godt tips, Thewiz. Jeg skal kikke litt nærmere på den og søke opp mer info om den. Redigert: Her er en test av 2-versjonen. Endret 26. juli 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Førstevalget mitt hadde vært en av firtaktsmodellene til Honda. Veldig støysvake, bruker nesten ikke bensin (de totaktsgreieen bruker jo i enkelte tilfeller mer enn 500 kubikkeren min jo ) og effekten er helt grei i mopedsammenheng (ca 4.5 hk). Virker dog nesten som om dem ikke ønsker å selge dem her til lands, importøren Kellox lister ikke noen mopeder på hjemmesiden sin engang. Men så er det da sånn at når man handler brukt så havner man gjerne ikke akkurat på den modellen man tenkte i utgangspunktet. Hjelm må du ha, ellers er jo mer utstyr ofte bedre. Jeg er ikke av dem som alltid kler på meg alt hver gang, men selv om jeg bare skal ned i butikken med 50 og 60 sone hele veien så slenger jeg ihvertfall på meg jakka og trakker ned i kjøreskoene. En skikkelig jakke koster ca 1500,- og er verdt hvert eneste øre den dagen du havner i asfalten. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg stiller meg bak Thewiz her. Speedfight er kjent for å være gode scootere, og den er ikke så fryktelig dyr. Selv kjører jeg aldri med noe annet enn hjelm hva beskytelsesutstyr angår, og når vi snakker om en scooter som vil gjøre 45km/t så mener jeg at en beskytelsesjakke er å ta i. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Vel, å bremse 45 km/t på hofta og albuen sliter litt på huden Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Kommer selvsagt ann på hvordan man faller (*om* man faller, OT er jo godt over det vanlige ulykkeoffret på moped i alder, og har en del mer erfaring som igjen gjør møtet med asfalt mindre sannsynelig) Har selv hatt et ublidt møtet med asfalt fra 50 km/t, og det var overaskende lite smertefult. Ble nesten ikke merker i meg, var litt være med kåpene på sykklen. Men jeg står ved det at å kjøpe en beskytelsesjakke er penger ut vinduet. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Kanskje jeg skal slutte å bruke sikkerhetsbelte når jeg kjører bil også da, siden jeg er over "kneiken" i ulykkestatistikken mener jeg... men det var nok avsporing for denne gang. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Yes, det var jo veldig saklig. Jeg argumenterer for at dette er bortkastede penger, hvis man har planer om å ha en scooter som gjør kun 45 km/t og sjansen for å møte bakken er svært liten, er det penger spart, og du overlever in any case. Men jeg kan godt legge meg på ditt nivå ved å si at jeg heretter skal gå med redningsvest hver gang jeg forlater huset. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Hmm.. Jeg hadde en fallulykke med (trå)sykkelen min i fjor og brakk kragebeinet i det jeg traff bakken i ca 20 km/t. Var sykemeldt i en måned med store smerter. Det frister ikke til gjentagelse så jeg takker for tipset om en skikkelig jakke som i hvert fall beskytter litt. Jeg har uansett ikke tenkt til å kjøre med t-skjorte og shorts så det står ikke mellom 0 eller maks beskyttelse, men middels eller mye. Jeg tar i hvert fall tipset med meg og skal kikke på jakker og evt. kjøresko og se på beskyttelsesmekanismer og priser og sånt før jeg bestemmer meg om jeg kjøper det eller holder meg til egne solide klær. (skinnjakke, militærstøvler eller høye fjellsko) Lenke til kommentar
HondaOlav Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Hvis du ikke føler deg så sikker på en 2-hjuling, kan du jo kjøpe deg en moped-ATV, da kan du jo også kjøre på vinteren Du får mange fine ATV'er til 10 000,- hvis ikke mindre. Da kan du se her; http://www.finn.no/finn/mc/atv/browse1 Div. merker som kan reg. på moped: Derbi E-ton PGO SMC CPI Endret 27. juli 2007 av HondaOlav Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Takk for et kreativt forslag, men nei takk, jeg synes ikke de ser noe særlig ut å dra i butikken med, til jobben, eller på besøk med. ATV ser ut som enten et arbeidsredskap for skog og mark eller et leketøy for crossbaner. Jeg vil gjerne ha noe som ser så stilfullt ut at jeg kunne kjørt den med dress, slips og stresskoffert om jeg ville uten å bli sett rart på. Dvs. jeg kommer neppe til å kjøre den med en sånn bekledning men det beskriver i hvert fall hvilket utseende jeg er ute etter. Terreng-orienterte kjøretøy synes jeg ser harry ut. De er ikke noe for meg. Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg har iallefall selv god erfaring med en PGO Rodoshow / Ligero (helt like modeller, jeg ser iallefall ikke forskjell) en ganske fin scooter, som også går ganske så greit. såvidt jeg vet, så er de ikke så dyre heller. bensinforbruk vet jeg ikke noe om.. Lykke til med valget iallefall Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) diskusjonen rundt at kjørejakke er bortkastet når en bare skal kjøre i 50 er ganske dum , ingenting av beskytelse er da bortkastet , har hat et møte med asfalten selv , og det var i rundt 30 km/t det endte med 2 brestede bein i fotbladet , en del nokså jupe kutt i ene armen , et nokså kraftig sår over halve magen og ikke minst et veldig rundhjult lår så beskytelse er ikke bortkastet nei. men OT , så vil jeg egentli anbefale deg en 4.takts scooter , grunnet at de bruker mindre bensin , dermed mindre eksos og da vil du liksom ikke få den fine mopedlukten over alle klærne dine og de er og ganske støysvake Endret 28. juli 2007 av Evil-Duck Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Beskyttelse er viktig. Husk noe å ha på fingrene, også ... Kan bli kaldt på en vår/høstkveld/natt Evt. en lås? EDIT: Vær obs på at en mopedATV kunne ikke vært så dumt. De er noe mindre enn jeg tror hva du tenker på Simen En kompis har en slik, og den er egentlig veldig kjekk. Du kan få med deg en god del mer på en slik, enn en scooter, men dette er jo ditt valg. Endret 28. juli 2007 av Trussl Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Definitvt kjekt med hansker, ja. Jakke er forsatt bortkastet i min bok, og jeg har ingen planer om å fortsette å diskutere det siden jeg vet de fleste vil være uenige med meg her. Safe sex osv Lenke til kommentar
Zink Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg vil gjerne ha noe som ser så stilfullt ut at jeg kunne kjørt den med dress, slips og stresskoffert om jeg ville uten å bli sett rart på. Anbefaler Suzuki Estilete (UF50). Har brukt den ca. 1 år, ingen feil så langt. Den er forholdsvis stor, har grove hjul og den svarte modellen jeg har går fint til dress. Den har katalysator og gjør 60 på sletta (iflg. speedometeret, på tørr vei i stille vær). Jeg har en sånn "pakkeboble" bak som rommer 2 pizza + 2 sixpack Den er også praktisk som ryggstø til å kjøre "laid-back" på lengre turer. I tillegg er det plass under setet. http://www.mc-racing.se/suzuki/suzuki_uf_50.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå