Tinyboom Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Dette har jeg spekulert litt rundt. I følge bibeln er homofili fyfy... men pr i dag er det så og si godtatt av kirken, ennå noen som henger etter. Vell og bra det. men det er fortsatt dobbeltmoralsk ovenfor bibelen. Derimot i anton lavey sin satanistiske bibel sier et bud at man skal ha den sexuelle legning man vil. Altså, du velger helt selv, og det er ingen fyskam om du er homofil. Om man linker de sammen, lever faktisk kirken etter et satanisk bud pr i dag.. How fønny! Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Uten å være sikker på dette, er det ikke det gamle testamentet som sier homofili er en synd? Uansett, satanistisk bud er ikke dekkende for at det skal være så fryktelig negativt for kirken. LaVey satanisme er ikke den samme satanismen som kirken omtaler som satanisme, kirken mener djeveldyrking. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Uten å være sikker på dette, er det ikke det gamle testamentet som sier homofili er en synd?9147094[/snapback] Den virkelige homokilleren er i NT, i Paulus' brev til romerne, 1,18-32 (som omhandler alle slags hedninger): 18- 27: "De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse." Paulus hadde i alle fall sterke meninger omkring homofili. Men det rare er jo at det ikke er noe de velger selv – det er faktisk Gud selv som står for ondskapen og den dårlige dømmekraften: 28-32: "De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det." Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 om du går litt i dybden på lavey sitt materiale så ser du fort det at vår dags kristendom er mer lavey satanisme enn kristendom... dess mer human kirka blir dess mer viker den fra si opprinnelige sti... kan ikke si annet enn jeg digger dette! kristne er så selvopptatte og har nesa så høyt i sky at de ser ikke engang hvor de går =) Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nja... Om man går litt i dybden, så finner man utat det sentrale i LaVey satanismen er egoet, at man til en hver tid skal sette sitt eget forgodtbeffinnende over ett hvert annet menneske. Noe som står i kontrast til den kirken vi kjenner i dag (hvor selvoppofrelse fortsatt er sentralt). Ellers så kan man, uten å gå særlig i dybden, fryde seg over naiviteten i generaliseringen du prøver deg på Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Litt på siden, så er det rart (etter min mening) at Paulus hadde så sterke negative meninger om homofili. De første kristne (inkludert Paulus) levde faktisk i et samfunn hvor homofili og "sære" seksuelle preferanser var både utbredt og akseptert. Paulus bodde en stund i Korint, en by som var kjent for sin liberale holdning til seksualitet. Flere fremtredende personer i Korint var homoseksuelle, hvor det var kjent at mange giftemål mellom mann og kvinne ofte var et spill for massene, og mer som et symbol på at disse to menneskene hadde eller skulle få barn, fremfor at de giftet seg for å vise sin kjærlighet til hverandre. Det er mange tilfeller i Romerriket hvor hetroseksuell sex ble brukt for å lage barn, mens seksuell nytelse kom fra homoseksuelle forhold. Ironisk nok var også det mest nedverdigende en mann kunne gjøre mot en annen mann i romerriket, var å tvinge han til oralsex. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Paulus var jo selv romersk borger, og gikk jo fra å være en av dem som forfulgte kristne til selv å bli en kristen. For ham var nok overgangen fra livet som forfølger til kristen en enorm overgang. At han så tar ett oppgjør med de sidene av dagliglivet som han selv kjenner, og er oppvokst med, finner jeg ganske naturlig. Paulus omvendelse er om mulig den mest radikale, og voldsomme som er omtalt i bibelen. På mange måter kan man si at Paulus jobbet som forkynner ut i fra grekere og romeres virkelighetsforståelse, og tok ett oppgjør med den. Jamfør talen om "den navnløse gud" med flere. Paulus, som før han ble kristen gikk under navnet Saulus omvendelse har jeg sakest fra Apostelgjerningene i tagen under. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Saulus ved DamaskusSaulus raste fremdeles mot Herrens disipler og truet dem på livet. Han gikk til øverstepresten 2 og ba om brev til synagogene i Damaskus for å kunne finne dem som hørte til Veien, både menn og kvinner, og føre dem i lenker til Jerusalem. 3 Underveis, da han nærmet seg Damaskus, strålte plutselig et lys fra himmelen omkring ham. 4 Han falt til jorden og hørte en røst som sa: «Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg?» 5 «Hvem er du, Herre?» spurte Saul. Og svaret lød: «Jeg er Jesus, han som du forfølger. 6 Men reis deg nå og gå inn i byen. Der vil noen si deg hva du skal gjøre.» 7 Mennene som fulgte ham, sto målløse; de hørte røsten, men så ingen. 8 Saulus reiste seg og åpnet øynene, men han kunne ikke se. Så de tok ham i hånden og leide ham inn til Damaskus. 9 I tre dager var han uten syn, og han verken spiste eller drakk. 10 I Damaskus bodde en disippel som het Ananias. I et syn sa Herren til ham: «Ananias!» Han svarte: «Her er jeg, Herre.» 11 Og Herren sa: «Gå bort i den gaten som kalles Den rette, og i huset til Judas skal du spørre etter Saulus fra Tarsos. For se, han ber. 12 Og han har hatt et syn og sett en mann som heter Ananias komme og legge hendene på ham, så han får synet igjen.» 13 Men Ananias svarte: «Herre, jeg har hørt mange fortelle om denne mannen og alt det onde han har gjort mot dine hellige i Jerusalem. 14 Og nå er han her med fullmakt fra overprestene for å sette i lenker alle som påkaller ditt navn.» 15 Men Herren sa til ham: «Gå! For jeg har utvalgt ham som mitt redskap til å bære mitt navn fram for hedningfolk og konger og for Israels folk. 16 Og jeg skal vise ham alt han må lide for mitt navns skyld.» 17 Da gikk Ananias, og han kom inn i huset, la hendene på ham og sa: «Saul, min bror! Herren selv, Jesus som viste seg for deg på veien hit, han har sendt meg for at du skal få synet igjen og bli fylt av Den hellige ånd.» 18 Straks var det som om skjell falt fra øynene hans, og han kunne se. Han sto opp og ble døpt. 19 Så spiste han og kom til krefter. Han ble noen dager hos disiplene i Damaskus, 20 hvor han straks forkynte Jesus i synagogene og sa: «Han er Guds Sønn.» 21 Alle som hørte på, ble forundret og sa: «Er ikke dette han som i Jerusalem ville utrydde alle som påkaller dette navnet? Kom han ikke hit for å føre dem i lenker til overprestene?» 22 Men Saulus fikk stadig større kraft, og jødene i Damaskus ble svar skyldig da han viste klart at Jesus er Messias. 23 En god stund senere la jødene planer om å drepe ham. 24 Saulus fikk høre om denne sammensvergelsen. Døgnet rundt holdt de vakt, også ved byportene, for å få ham drept, 25 men en natt fikk disiplene ham ut ved å fire ham ned langs muren i en kurv. Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 hehe vel kan ikke si meg enig. dess mer kirken moderniseres dess mer ego blir den.. trengs ikke pakkes inn i kule ord engang... Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Uten å være sikker på dette, er det ikke det gamle testamentet som sier homofili er en synd?9147094[/snapback] Den virkelige homokilleren er i NT, i Paulus' brev til romerne, 1,18-32 (som omhandler alle slags hedninger): 18- 27: "De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse." Paulus hadde i alle fall sterke meninger omkring homofili. Men det rare er jo at det ikke er noe de velger selv – det er faktisk Gud selv som står for ondskapen og den dårlige dømmekraften: 28-32: "De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det." 9148918[/snapback] Vel, man kan vel også si det slik at Paulus fortsatte bare på den linja jødene allerede hadde. Kristne stod uansett ikke for fri sex. Her er forresten en litt interessant tekst som tar for seg spørsmålet om Jesus var homo. Det har jo vært en god del spekulasjon omkring dette og mye useriøst, men det er interessant nok å se pro & contra-argumentene. http://www.religioustolerance.org/chr_jegay.htm Denne episoden tror jeg det bare var Markus som brydde seg med. Markus 14:51 En ung mann var i følge med Jesus; han hadde bare et linklede om seg. De grep ham, 52 men han slapp linkledet og flyktet naken bort. At han flyktet naken er en ting, men han var tydeligvis lettkledt i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå