DJViking Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Leste idag om Intel sitt Threading Building Blocks som er blitt gitt ut som åpen kildekode under GPLv2. Dette er tydeligvis for C++, så jeg lurer på om Java har noe lignende direkte støtte for koding mot flere CPU-kjerner? Dette er ukjent farvann for meg da parallellisme i Java ikke er noe jeg har vært innom før. http://www.threadingbuildingblocks.org/ Lenke til kommentar
thpost Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Tråder i java er native, så det er operativsystemet som avgjør hvilken kjerne som tråden skal kjøre på. Så i den sammenheng så drar trådete applikasjoner i Java nytte av flerkjerne prosessorer. Men du kan ikke i koden bestemme hvilken kjerne du ønsker at tråden skal kjøre i. For meg så virker det som at TBB er et API som skjuler kompleksiteten av tråd programmering i C++ for å gjøre det enklere og tryggere å utvikle fler trådete applikasjoner i C++. Lenke til kommentar
mar Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Tråder i java er native, så det er operativsystemet som avgjør hvilken kjerne som tråden skal kjøre på. Så i den sammenheng så drar trådete applikasjoner i Java nytte av flerkjerne prosessorer. Men du kan ikke i koden bestemme hvilken kjerne du ønsker at tråden skal kjøre i. For meg så virker det som at TBB er et API som skjuler kompleksiteten av tråd programmering i C++ for å gjøre det enklere og tryggere å utvikle fler trådete applikasjoner i C++. 9153723[/snapback] TBB er vel mye det samme som OpenMP. Kort fortalt er det en måte å hente ut en god gevinst fra flere kjerner/prosessorer uten for høye kostnader (utviklingsarbeid). Tror det finnes en Java utgave av OpenMP. Dersom man ønsker å lære litt mer grunnleggende paralellprogrammering kan man se på MPI (tilgjengelig for Java,C/C++, Fortan). MPI er vel en API for sending av data mellom prosessorer/kjerner. Endret 28. juli 2007 av mar Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Synes jeg husker en tid tilbake at Sun kom ut med et programmeringsspråk for paralellprogrammering for CPUer med flere kjerner... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå