granny Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) BREV FRA TRØNDERMOR TIL TRØNDERSØNN Kjære guten min. Æ skriv det hær breve sakte for æ veit at du itj læs så fort. No bor vi itj der vi bodd før længer, da du dro hjæmmafra. Far din læst i avisa at dæm flæste uløkkan skjer i hjæmmet, så vi har fløtta. Æ kainn dessværre itj seinn dæ nå adræss, fordi dæm som bodd her før oss tok me sæ veiskilte å husnommre når dem fløtta, så dæm itj trængt å skift adræsse sjøl. Huse 'e skikkelig fint. Det e te å me ei vaskemaskin hær. Men æ' e itj så sikker på om dein fungere helt bra. I forrige uke så hadd æ oppi nånn klær, trækt i snora - å sia har æ itj sjett dæm. Det va to låkk på denj, men vi har itj bruk for låkkan på bade der maskina står, så de eine bruke vi te brødfjøl. Den anjer va det et stort høl i så det har vi som ramme roindt bilde av 'en beste'far. Være e fint da. Det regna berre to gang i forrig uka. Første gangen regna det i tre daga å ainner gangen i fire. Når det gjeld denj jakka du villa at æ sku seinn dæ, så sa'n onkel Jonas at deinn villa bli aillt for tung å seinn i posten, mæ aill knappan på. Så æ kløpt dæm av, å la dæm i innerlomma. Søstra di fikk nættopp en onge. Æ har itj hørt om det vart gut eill pi, så æ kainn itj sei om du har vorte onkel eill tante. Hainn onkel Harry datt oppi ei tønn' me heimbreinnt i forrig vekka. Vi prøvd å dra'n opp, men hainn bærre flira å villa´tj kom opp. Te slutt drukna'n da. Vi fikk'en kremmert å hainn breinn einda. Eillers så har det itj skjedd så vældig mytji her... Klæm fra Mamma >> >PS Æ skulla ha seinnt dæ nå pæng, men kommfoluitten va aillerede >> >ijænnklistra. Endret 26. juli 2007 av granny Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Haehae. Denne er jo tatt fra et annet fiktivt brev, bare omgjort til dialekt + sikkert noen trøndergreier. Lenke til kommentar
Raines Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hainn onkel Harry datt oppi ei tønn' me heimbreinnt i forrig vekka. Vi prøvd å dra'n opp, men hainn bærre flira å villa´tj kom opp. Te slutt drukna'n da. Vi fikk'en kremmert å hainn breinn einda. hahahaa :!: Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hehe! Fikk meg en god latter nå Lenke til kommentar
Henrik™ Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Når vi først snakker om trøndere, hva er trønders kloning av irsk baily? (stavet rett?) Svar: 50% hjemmebrent 50 % oboy Og hva er trøndersk kloning av champange? (stavet rett?) svar: 50 % hjemmebrent 50 % nyko. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Aaah. Brukte mange ganger i mine yngredager og har Nyco og Saft blandet. Gir en slags brussmak. Skal faenmeg prøve nyko i ett eller annen drikke. Hehe. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Det der er en gammel artikkel fra Pyton tidlig på 90-tallet. De hadde en serie "bli trønder/nordlending/sunnmøring"-kurs. Endret 27. juli 2007 av Bitex Lenke til kommentar
tinyb00m Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Trønders ftw! 9149806[/snapback] True true! Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Litt sært at dette ikke engang ligner på trøndersk. Ellers var det jo nesten gøy. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Va my innjblanda bokmål i denj tekstn ja. posten - postn klær - kleia hjæmmafra?! - heimifra? Mye dårlig oversetting til trøndersk, om man ikke prøver å oversette til fintrøndersk? antar at det ikke er meningen, når jeg leser noen av disse ordene. Litt morsom tekst, men som trønder syns jeg den inneholdt for mange ordfeil. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Når vi først snakker om trøndere, hva er trønders kloning av irsk baily? (stavet rett?)Svar: 50% hjemmebrent 50 % oboy 9150107[/snapback] Det smaker faktisk ikke så halvgærnt heller, det er det verste. Kanskje 50% heimert blir litt i heftigste laget. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Når vi først snakker om trøndere, hva er trønders kloning av irsk baily? (stavet rett?)Svar: 50% hjemmebrent 50 % oboy 9150107[/snapback] Det smaker faktisk ikke så halvgærnt heller, det er det verste. Kanskje 50% heimert blir litt i heftigste laget. 9152464[/snapback] Kanskje 50% oboypulver blir i det heftigste laget Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Regner utblandet oboy, da, nepa. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Regner utblandet oboy, da, nepa. 9152480[/snapback] Where's the fun is that? Da snakker man jo 50% heimert, 40% melk, og 10% oboy... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Tror ikke oboy blander seg så godt i sprit. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Tror ikke oboy blander seg så godt i sprit. 9152504[/snapback] Kanskje ikke... :!: Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Va my innjblanda bokmål i denj tekstn ja. posten - postn klær - kleia hjæmmafra?! - heimifra? Mye dårlig oversetting til trøndersk, om man ikke prøver å oversette til fintrøndersk? antar at det ikke er meningen, når jeg leser noen av disse ordene. Litt morsom tekst, men som trønder syns jeg den inneholdt for mange ordfeil. 9152013[/snapback] Jeg er trønder, og sier "klær" og "jæmmantifra", ikke kleia eller heimifra (den siste der har jeg ikke hørt før engang). Det var noen bokmålsnære ord der ja, men det er flere trønderdialekter som har ord som ikke er så "breie", men som fremdeles ikke er "fintrønder", som du kalte det Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Her snakker vi da rett og slett om overdreven sentrums dialketa i Trondheim. Dette er ikke noe du hører utenfor Trondheim iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå