Gå til innhold

Er biff usunt?

Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker rent kjøtt foran feks kjøttdeig og pølser og kjøttkaker og alt det der. Velger derfor som oftest biff når jeg skal ha kjøtt. Men er biff usunt sammenlignet med andre ting? Når jeg spiser det har jeg nesten aldri saus på. Bare stekt biff, potet, brokkoli og stekt løk som oftest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biff er rent kjøtt, og regnes vel ikke som spesielt usunt i vanlige mengder. Det er jo oftest sauser o.l. som er det usunne i måltidet, som f.eks bernaise som er en smørbasert saus.

Spis biff med god samvittighet - så lenge du ikke spiser for mye, og ikke har for mye dårlig tilbehør.

Lenke til kommentar

Det øker kreftfaren endel i for store mengder, var vel noe sånn som mer enn 80 gram dagen mener jeg å huske. Har også hørt at det skal øke faren for diabetes. Eller så er det jo endel fett i forhold til magert kjøtt som kylling eller svin.

Men sålenge du spiser med måte og ikke dynker biffen i smør når du steiker den (sånn som meg) så tror jeg ikke det er så ille.

Lenke til kommentar
Det øker kreftfaren endel i for store mengder, var vel noe sånn som mer enn 80 gram dagen mener jeg å huske. Har også hørt at det skal øke faren for diabetes. Eller så er det jo endel fett i forhold til magert kjøtt som kylling eller svin.

Men sålenge du spiser med måte og ikke dynker biffen i smør når du steiker den (sånn som meg) så tror jeg ikke det er så ille.

9147074[/snapback]

Diabets og kreft av biff? Så lenge du ikke spiser fetter på biffen, så er det vel like stor sjans for å få det om du spiser kylling/svin.

Men alt med måte. Men som de andre sier det er som oftest den fete sausen. Det er nydelig med bernaisesaus til biffen. Prøv gjerne en lett saus lagd av kesam/yoghurt. Ganske godt deg også.

Endret av Zuluzion
Lenke til kommentar

Rødt kjøtt har mer fett enn hvitt kjøtt. Det er tyngre for tarmene å bryte ned mettede fettsyrer. Jeg spiser nesten aldri fettet på biff, eller kjøtt i det hele tatt. Fett har en ekkel smak. Så hvis du tilbereder kjøttet ordentlig og skjærer av fettet er det nesten samme som å spise hvitt kjøtt.

Artikkel

Endret av Zuluzion
Lenke til kommentar
Rødt kjøtt har mer fett enn hvitt kjøtt. Det er tyngre for tarmene å bryte ned mettede fettsyrer. Jeg spiser nesten aldri fettet på biff, eller kjøtt i det hele tatt. Fett har en ekkel smak. Så hvis du tilbereder kjøttet ordentlig og skjærer av fettet er det nesten samme som å spise hvitt kjøtt.

9155999[/snapback]

og skjære av fett tilsier at du mister all smak. med andre ord du ødlegger mye av opplevelsen ved å gjøre noe sånt. i hvertfall vis man skjærer det av før steking, noe som er en feiltagelse mange gjør. enkelte produsenter har også startet med dette.

er en grunn til at jeg spiser lite kjøtt fra gilde, det smaker jo ingenting.

vis du er så sart i ganen at du ikke klarer smaken av smakfult kjøtt, hold deg til kylling.

Lenke til kommentar

e vel ikkje så bra med for mye animalsk fett.. og biff (storfe) inneholder jo en del fett i forhold til andre typer som svin, kylling, kalv ,

men direkte farlig kan jeg aldri tenke meg...

og kreft faren kommer ofte av hvis du griller biffen med åpne flammer, og da "svir" biffen seg annerledes i enn hvis du steiker den i panna, og det er denne stekemetoden som kan være farlig, men nå griller vel svært få folk biff hver dag :p

Lenke til kommentar
e vel ikkje så bra med for mye animalsk fett.. og biff (storfe) inneholder jo en del fett i forhold til andre typer som svin, kylling, kalv ,

men direkte farlig kan jeg aldri tenke meg...

og kreft faren kommer ofte av hvis du griller biffen med åpne flammer, og da "svir" biffen seg annerledes i enn hvis du steiker den i panna,  og det er denne stekemetoden som kan være farlig, men nå griller vel svært få folk biff hver dag :p

9161126[/snapback]

Om sommeren går det masse biff og kjøtt og det meste på grillen hakke fått kreft enda x) men steiker som regel med glør x) naam saftig deilig Biff :dribble::dribble::D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...