Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jetta II - bytte av travers - hvordan


Anbefalte innlegg

Jeg må bytte traversen - den som styresnekka sitter på - i min Jetta II fra 1984. Den er gjennomrustet og bærebrua på høyre side nærmest bare henger og slenger.

 

Er det noen som kjenner til om dette kan gjøres uten alt for mye bryderi - dvs uten å løfte ut motoren (de bakre motorfestene er jo skrudd fast i traversen)?

 

Tips om fremgangsmåten mottas med takk. Verken Haynes eller Delius Klasing - håndbøkene sier noe klokt om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må  bytte traversen - den som styresnekka sitter på - i min Jetta II fra 1984. Den er gjennomrustet og bærebrua på høyre side nærmest bare henger og slenger.

 

Er det noen som kjenner til om dette kan gjøres uten alt for mye bryderi - dvs uten å løfte ut motoren (de bakre motorfestene er jo skrudd fast i traversen)?

 

Tips om fremgangsmåten mottas med takk. Verken Haynes eller Delius Klasing - håndbøkene sier noe klokt om dette.

9146677[/snapback]

 

Sånn på generell basis, så går det an å bytte motorfester e.l. komponenter uten å ta motoren helt ut, bare støtte under den på en egnet plass med en garasjejekk. Man får også kjøpt spesialverktøy som gjør samme oppgaven ovenfra, om man ikke kommer til under med jekken. Kjenner ikke noe særlig til Jetta selv, så kan ikke være mer detaljert.

Lenke til kommentar

Jeg holdt motoren oppe på golfen min ved å legge en 2x4" trebjelke på tvers over motorrommet, brukte så jekkestropper mellom motorfestene og bjelken for å holde motoren oppe når jeg byttet traversen. Lengden på bjelken ble tilpasse slik at den passet akkuratt mellom skjermene. Denne jobben gikk faktisk ganske fort og greit.

Lenke til kommentar
Jeg holdt motoren oppe på golfen min ved å legge en 2x4" trebjelke på tvers over motorrommet, brukte så jekkestropper mellom motorfestene og bjelken for å holde motoren oppe når jeg byttet traversen. Lengden på bjelken ble tilpasse slik at den passet akkuratt mellom skjermene. Denne jobben gikk faktisk ganske fort og greit.

9181396[/snapback]

 

Hei og takk til dere som har bidratt med svar. Er faktisk nesten klar med å ta ut den gamle traversen, det var ikke så komplisert som jeg trodde før jeg satte i gang. Det jeg har brukt tid på er å få løsnet rustne og/eller vanskelig tilgjengelige bolter. Nå er det bare en igjen, den skal jeg slåss med i ettermiddag.

 

Har faktisk en 2x4 tom liggende etter å ha bygd terrasse i sommer :) Ellers innbiller jeg meg at det kan være tilstrekkelig å holde motoren oppe med en garasjejekk eller løftebukk under. Men jeg innser at 2x4-metoden gir bedre arbeidsrom under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...