lynils Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Det er ikke lenge siden jeg kjøpte meg et skjermkort med 8x agp! Jeg har et spørsmål å stille når! Hva er 8x agp? :wink: 8) Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Hei.. agp=Advance Graphic Port. 1-8X er farten fra grafikk porten til skjermen eller noe sånt... hvis hovedkortet ditt støtter 8x agp, får du 8x agp men hvis den "bare" støtter 4x får du 4x.. (jeg er ikke så god til å forklare men..) Mvh. Kristian Skjøtt 8) Lenke til kommentar
lynils Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 Hei..agp=Advance Graphic Port. 1-8X er farten fra grafikk porten til skjermen eller noe sånt... hvis hovedkortet ditt støtter 8x agp, får du 8x agp men hvis den "bare" støtter 4x får du 4x.. (jeg er ikke så god til å forklare men..) Mvh. Kristian Skjøtt 8)[/quo Takk for det svaret men jeg lurte egentlig på hva som skjer når jeg setter den på!! Hva skjer med spillene jeg spiller å hva kan jeg sette opp av advance settingspå spill? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 AGP = Accellerated Graphics Port 1X, 2X osv. er som sagt hastigheten porten/interfacet kan takle. (Skjermkort til Hovedkort) Går rykter om at man neppe vil merke noe forskjell på 4X og 8X AGP. I følge min noe ustabile utregning så kan AGP 8X teoretisk overføre litt over 2000MByte/sek. (4X har ca halve hastigheten). Så for å få utnytta 8X så må selvsagt resten av maskina henge med. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 hvilken AGP hastighet setter du i BIOS. Du kan dermed ikke bestemme hvilken AGP hastighet som skal være i spillene. Du kan endre hastigheten med 3.parts programmvare nVmax f.eks. Forskjellen mellom 4 og 8 x er meeeget liten til dags dato. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 AGP-funksjonen er på uansett hva man gjør. De eneste forandringene kan kjøres i BIOS, og det er bare å stille AGP'n til 4X, 2X og 1X (Fra 8X). Siden du har et AGP 8X skjermkort, anbefaler jeg at instillingene i BIOS'en er satt til AGP 8X og AGP Aperture Size til 128 MB, for bedre å utnytte texture-minnet til skjermkortet. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Siden du har 512 MB RAM, sett AGP Aperture Size til 256 MB. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 AGP-funksjonen er på uansett hva man gjør. De eneste forandringene kan kjøres i BIOS, og det er bare å stille AGP'n til 4X, 2X og 1X (Fra 8X).Siden du har et AGP 8X skjermkort, anbefaler jeg at instillingene i BIOS'en er satt til AGP 8X og AGP Aperture Size til 128 MB, for bedre å utnytte texture-minnet til skjermkortet. AGP Aperture size er hvor mye av System minnet (på hovedkortet) skjermkortet kan bruke. Ikke Skjermkortminnet. Lenke til kommentar
lynils Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 Jeg har faktisk ikke fått noen svar på det jeg egentlig spurte om, men tanker for de andre svarene. Agp 8x gjør det kortet endra bedre? (Visst ikke det har vært med på kortet)? 8) :-? :x :wink: Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 I teorien vil det være bedre pga at det går fortere å skyfle data fram og tilbake mellom skjermkortet og maskinen din ellers. Dvs at når spillet du spiller skal ha tegnet opp, la oss si, en terning, så vil prosessoren din gjøre noen beregninger og så skrive resultatet av dette til RAM. Så vil skjermkortet kopiere disse data'ene ned til seg og lagre dette i sitt minne (det er de 64 eller 128MB'ene som du har på skjermkortet ditt). Så gjøres det videre beregninger og resultatet av disse igjen blir tegnet opp på skjermen din. Med AGP4x tar dette <--- så ---> lang tid. Med AGP8x tar det bare <-så-> lang tid, for å si det sånn. (Akkurat tallene 2x,4x og 8x viser hvor mange ganger per hz kortet kan overføre data ut/inn av kortet, men er ikke så veldig mye å henge seg opp i. Kort som ikke støtter AGP8x støtter ihvertfall opp til 4x, men det er ikke noe i veien for å kjøre et 8x kort på 4x eller 2x ) Men nå har det seg sånn at dagens skjermkort med 128MB minne, så er det veldig lite behov for det som AGP kan tilby. For et av poengene med AGP-portet var at skjermkortet kunne få tilnærmet direkte tilgang på systemminnet i PC'en, sånn at hvis det innebygde minnet ikke var nok, så kunne det "låne" litt fra den vanlige ram'en. Det er dette du stiller på med AGP Aperture Size om du har tittet litt inne i BIOS'en på PC'n. Men nå har det seg sånn at veldig få spill, om i det hele tatt noen klarer å bruke opp de 128MB som de er utstyrt med, så derfor er det ingen vits for skjermkortet å låne litt av systemminnet. Og for å gjøre dette enda verre, så vil jo det faktumet at AGP-porten er så treg i forhold til det interne minnet på hovedkortet at hele ytelses forskjellen mellom de ulike AGP-modusene bli spist opp. AGP8x har en teoretisk båndbredde på 2,1GB/s, mens la oss si et Radeon9700 Pro kort har hele 19,2GB/s og LANGT mindre ventetider før selve dataoverføringene kan skje. 2GB/s er betydelig mindre enn 19GB/s ikke sant AGP8x/4x/2x/1x vil heller IKKE gi deg noe PENERE grafikk i spillene. Du får IKKE tilgang til andre innstillinger med AGP8x enn hva du hadde fått med 4x og enda "tregere". Så kort summert opp. AGP8x gjør kortet teoretisk bedre, men har per idag ingen praktisk betydning i forhold til kort som ikke har det. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 lynils: Avataren din er for stor i forhold til reglemanget. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Siden du har 512 MB RAM, sett AGP Aperture Size til 256 MB. Nei ikke gjør det å sette Agp aperture size til 256MB. Intel annbefaler å sette den til 64MB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå