OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=153885 Syns det hørtes helt utrolig ut. På dager hvor jeg trener hardt hele dagen så drikker jeg ofte opptil 7liter vann. Her er hvor mye vann jeg har funnet ut at jeg svetter ved å veie meg før og etter. Regner da med at 1kilo = 1liter 10timer søvn: 1liter. Har jeg mareritt så kan det fort bli nærmere 1.5liter 1time hard kondisjonstrening: Opptil 0.6l. Her har jeg allerede gått over 2liter. Endret 27. juli 2007 av tonna Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Når man puster avgir man også h2o Lenke til kommentar
synsing Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Linken peker til "Post nytt emne i Kosthold og tilskudd" Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Man får vel ikke drukket "for mye" vann om dagen, om man ikke tvinger det i seg. 2 liter er i alle fall ikke for mye, men tvert imot det som er anbefalt at man drikker per dag (minst). Og det varierer selvfølgelig fra person til person, utifra hvor mye man trener og svetter osv.. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Wikipedia sier: "To function properly, the body requires between one and seven liters of water per day to avoid dehydration; the precise amount depends on the level of activity, temperature, humidity, and other factors." Endret 27. juli 2007 av arthoz Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Fikset førsteposten nå. Hadde helt glemt det. Heinz Valtin, nyrespesialist ved Dartmouth Medical School, bestemte seg for noen år siden for å lete etter vitenskapelig grunnlag for å påstå at man skal drikke to liter vann om dagen. Han fant ingenting. Tvert om: så mye vann kan påføre kroppen skade i seg selv Endret 27. juli 2007 av tonna Lenke til kommentar
Legion Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 artikkelen er det bare å overse, den er sydd sammen av tilfeldige,løst relaterte hendelser og sier ingenting annet enn at legen ikke fant noe grunnlag for 2L om dagen hypotesen, men faktaene/artikkelen refererer journalisten ikke til, vi må ta det for god fisk. dette er på nivå med en tenåringsblogger. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 drikk så mye du har lyst på. 2 liter er langt ifra for mye. kan lett drikke det dobelte Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Heh, jeg drikker gjerne 5-6 liter om dagen :s Jobber på kontor, og har alltid med meg en sportsflaske jeg fyller med kaldt vann. Drikker vel omtrent en slik flaske i timen! Har gjort dette i lang tid, og har ikke fått noen merkbare skader... Må pisse ofte da Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Heh, jeg drikker gjerne 5-6 liter om dagen :s Jobber på kontor, og har alltid med meg en sportsflaske jeg fyller med kaldt vann. Drikker vel omtrent en slik flaske i timen! Har gjort dette i lang tid, og har ikke fått noen merkbare skader... Må pisse ofte da 9249035[/snapback] Høres ut som diabetes. Kanskje du burde ta en prat med en lege. Evt. ta en blodsukkerprøve. Kona drakk en periode 6 liter om dagen under svangerskap. Legen fikk nesten sjokk da hun fortalte dette, og hun fikk ordre om å halvere dette øyeblikkelig. For mye vann kan visst være svært skadelig. Fant en liten artikkel om det her: http://www.aftenposten.no/helse/article589423.ece Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Leger mener så mye rart. Samboeren fikk beskjed om å trappe ned melkeforbruket når hun var gravid, for det hindret jernopptaket til henne og fosteret. Ikke mer enn to glass om dagen! Ingenting er bra i store mengder, selvfølgelig, men når det ikke er snakk om øl/brus/vin/brennevin/saft, så skal det vel godt gjøres at man får "overdose" av det. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Leger mener så mye rart. Samboeren fikk beskjed om å trappe ned melkeforbruket når hun var gravid, for det hindret jernopptaket til henne og fosteret. Ikke mer enn to glass om dagen! 9249131[/snapback] Det var ikke så rart at legen mente det. Det er vel relativt kjent at høyt melkeinntak hindrer jernopptak. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Men to glass er jo ikke ett glass pr. måltid en gang? Frokost, Lunsj og kveldsmat. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hver time kan en frisk nyre utskille mellom 800 og 1000 milliliter vann. En frisk person kan etterfylle samme mengde uten å få for mye vann i kroppen. Men hvis du løper maraton eller trener hardt, vil stress føre til at nyrene bare utskiller ned mot 100 milliliter i timen. Hmmmm, så når jeg sitter forran en PC 8 timer om dagen og kroppen ikke er utsatt for stress så skal jeg i følge artikkelen drikke en liter i timen, men hvis jeg løper maraton (as if) så er det farlig å drikke mer en 1 dl i timen. Så når noen anbefaler å drikke 4 liter om dagen så tilsvarer dette omtrent 1 glass i timen. Dette kan jo ikke akkurat sammenliknes med eksempelene gitt i artikkelen som er tilsvarende 16 ganger så høyt intak. Typisk tabloidjournalistikk. Min konklusjon; 4 liter vann i løpet av dagen er helt greit, faktisk så mye som 12 liter er greit så lenge man foreler det gjevnt. Men 4 liter på en gang er ikke så bra. Men det trenger jeg ikke hjelp av en VG jounalist for å skjønne. Det meste her i verden er livsfarlig hvis man overdriver det. Lenke til kommentar
sissel- Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 det går ikke an å drikke for mye vann. for det som kommer inn går ut igjenn på mange forsjellige måter som f.eks tiss og svette osv. jo mer vann du drikker jo bedre renser du kroppen. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 sissel-: Vannforgiftning skjer når skjødesløs fråtsing i H2O gir underbalanse på elektrolytter, magnesium og kalsium i blodet. Dermed blir det for mye væske i hjernen i tillegg til at musklene både i armer og ben, og ikke minst hjertet får for lavt nivå av elektrolytter. I tillegg har vi noe som heter drukning. Lenke til kommentar
sissel- Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 hehe *ler* :!: drukkne jah.. har du et normalt kosthold så skal dette gå bra. vist du sliter med slikt så finnest det elektrolytter som kostilskudd. men det som er skummelt med å ta et slikt kostilskudd er at om du ikke trenger det så sjer d omvendte av at du drukner.. du trøker inn blir dehydrert å syk.. :-/ Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 "Vg får folk til å drikke for lite vann" vil det snart komme i db.no Jeg drikker gjerne en halvliter på styrten en gang iblandt. 2-3 liter har jeg hørt er anbefalt daglig. 7 liter gjelder varme land. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 sissel: det er faktsik mulig å få i seg for mye vann, men for et menneske med friske nyrer skal det godt gjøres. Dersom nyrefunskjonen er svekket så kan faktsik cellene druke om man får i seg for mye væske. Som nevnt i artikkelen (som ikke bare er humbug, men som velger å skansalisere i god VG stil) så vil man ved høyere væske inntak enn utskillese få en oppsamling av væske som fortynner blodet. Dette medfører at det blir veldig tungt for hjertet å pumpe blidet rundt og man kollapser. Det er mest sannsynlig dette som har skjedd i de tilfellene som nevnes i artikkelen. Nå er det selvsagt større sansynlighet for at det skjer for en person med nyresvikt, men hvem som helst kan oppnå det ved å ha et høyere inntak en nyrene klarer å prossesere. Det jeg egentlig reagerte på er ikke at det er løgn det artikkelen sier, men at det fremstilles på en måte som lett kan tolkes til at alt man har hørt om at bør passe på å få i seg nok vann er tuleball og dirrekte farlig i stede for å bare pressisere for folk at selvom det er sundt å få seg nok vann bør det ikke inntaes i store mengder over kort tid. Lenke til kommentar
sissel- Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 ok.. men for en person som har en normal funksjon på kroppen så må det være utrolig vanskelig å få i seg så mye vann.. jeg føler om jeg drikker 1 liter med vann på en halvtime elelr noe så har jeg vann opp til halsen å tørr nesten ikke bevege meg i fare for at det kommer ut eller noe.. å du blir jo mett på vann og.. så jeg har troen på at du er god om du klarer å "drukkne" vist du fungerer som normalt. men for mye av alt er jo farlig.. uansett hvor sunt det egentlig skal være.. men det skal uharmelig store mengder til for å ødelegge en normal person med bare vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå