Khaffner Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg lagde nylig en klappebryter som jeg fikk tak i på Elfa. Hittil har jeg ikke hatt noe bruksområde for den helt til jeg kom på at jeg kunne bruke den til å slå på pc'en med; ved å parallellkoble den til på-knappen som er på kabinettet. Det eneste problemet er at man IKKE skal kunne slå av pc'en ved et uhell (hoste elns.) et par specs om klappebryteren: går på 12VDC-150mAh kan maksimalt switche 24V@3A Slås på ved å koble til strømmen Man kan velge mellom 2 modes: 1-clap eller 2-clap. 2-clap er tryggest iogmed at man må klappe 2 ganger i riktig hastighet. Ellers kan man velge at den gir en Impuls ELLER at den switcher PÅ og blir der. (er ikke så flink med alle de utrykkene) I mitt tilfelle må jeg bruke Impuls, det skal tross alt erstatte et trykk på på-knappen. Altså, det jeg vil er at strømmen til klappebryteren blir brutt så snart pc'en er slått på, og at strømmen kommer tilbake så snart pc'en er av igjen, så pc'en ikke kan bli slått av ved et uhell eller klikkelyder fra harddisken. Hvordan kan jeg ordne dette? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Du kan sla av at PCen slar seg av i Kontrollpanel -> Strom for a sla den av da, ma du holde inne knappen Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 haha, done! får se hvordan det funker. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 fungerer ypperlig, men det var bare halve problemet. klappebryteren trenger fortsatt ekstern strøm, jeg vil gjerne gi den strøm fra strømforsyninga i pc'en eller noe. kan strømforsyninga gi 12V på noen måte når den er av? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Humm, den kan ikke uten videre gi 12V når PCen er av, men den kan gi V5. V5SB-linja brukes til det. Lilla ledning på ATX-kontakta og en hvilken som helst svar som jord. Så kan du bruke en omformer eller transformater eller hva det nå heter for å få 12V i stedet. Men du bør sjekke hvor mye strøm du kan trekke fra 5VSB, det er ikke alltid så mye. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) fant ut at jeg kan hente 5V-2A ut av strømforsyninga når den er av ja. leter etter en omformer nå. Endret 26. juli 2007 av khaffner Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 kan noen finne en for meg? Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 For å gjøre om dette trenger du en inverter. En annen løsning er å kjøpe en 230->12V omformer.. Det koster en 70 kroner kan jeg tenke meg, men mer kabler, og en ekstra okkupert stikkontakt. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 For å gjøre om dette trenger du en inverter. En annen løsning er å kjøpe en 230->12V omformer.. Det koster en 70 kroner kan jeg tenke meg, men mer kabler, og en ekstra okkupert stikkontakt. 9152755[/snapback] det er slik jeg har det nå, vil helst slippe det. Lenke til kommentar
nidec Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 I følge skjemaet bruker den 5V og 9V internt i kretsen. 5V til mikrokontrolleren, 9V til operasjonsforsterkerne og 12V til releet. Releet kan du mest sansynligvis kutte ut og koble drivertransistoren (åpen kollektor) rett til startknappen. Det kan også hende at operasjonsforsterkerne kjører greit på 5V. Skader ikke å prøve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå