Gå til innhold

Går Nintendo sin vei...

trydis

Anbefalte innlegg

nintendo prøver å revolusjonere måten man spiller på, mens MS og Sony holder seg til det gamle, trygge - bil og skytespill med sinnsyk grafikk men samme kjedelige handling..

sånn virker det i allefall for en nøytral observatør som ikke blir å kjøpe noen av maskinene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straks!. dette du sier er jeg enig i.

det er nok nintendo som går av med seiern. her trengtes det en revolusjon enten vi ville det eller ei.

Nintendo har egentlig ligget på latsiden før wii. men men, det var gamecube det...

Lenke til kommentar
Eg meiner at Nintendo er inne på  noko med denne styremekanismen sin - men at dei 'played it safe' - kansje litt for safe, for at det skal holde i det longe løpet.

Er det safe å absolutt bryte med utviklingen av konsoller? Nintendo tok en stor sjanse og til nå har det gått over alle forvetninger.

Heller ikke utviklere hadde noen tro på Wii. Ikke før flere måneder etter begynte de å få øynene opp for maskinen. De ble regelrett tatt på senga alle man, bortsett fra Ubisoft.

Nintendo tok en sjanse som på ingen måter kan bli sett på som "safe".

9148967[/snapback]

Bryta med utviklinga? Snakkar du om kontrollaren no? Som egentlig er 6-7 år gammal? Bryta med utviklinga? Med gammal hardware innabords? Forklar.

Det eg meinte, eg var kansje ikkje klår nok. Dei 'played it safe' ved å ta billig, gammal(*) hardware, og putte det inn i ei fin kvit eske. Sjølvsagt får dei grøne tal kjappare enn dei to andre, som nyttar seg av strengt tatt, litt ferskare, og mykje dyrare maskinvare. Eg syns det er snodig at folk kallar denne styre mekanismen nytt, når eg brukte det i Motocross madness, for nesten eit tiår sidan.

Lenke til kommentar

Det er flott at Nintendo gjør det bra og at spillindustrien generelt vokser. Ingenting feil med strategien til Nintendo, bare det ikke fører til at spillutviklerne flytter altfor mye fokus fra tradisjonelle "hardcore" spill og over til casual/"mainstream" spill. Jeg har liten interesse av å spille med en Wii kontroller egentlig, men hvis Wii blir hovedplatform for mange utviklere frykter jeg at vi er på vei mot et spillmarked der vi som elsker spill som Gears, Halo, GTA, MGS, Oblivion, Mass Effect og flott grafikk blir sulteforet....

Lenke til kommentar

Bryta med utviklinga? Snakkar du om kontrollaren no? Som egentlig er 6-7 år gammal? Bryta med utviklinga? Med gammal hardware innabords? Forklar.

9152334[/snapback]

Som Starks skrev litt lenger opp: "nintendo prøver å revolusjonere måten man spiller på, mens MS og Sony holder seg til det gamle, trygge - bil og skytespill med sinnsyk grafikk men samme kjedelige handling" Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Det er flott at Nintendo gjør det bra og at spillindustrien generelt vokser. Ingenting feil med strategien til Nintendo, bare det ikke fører til at spillutviklerne flytter altfor mye fokus fra tradisjonelle "hardcore" spill og over til casual/"mainstream" spill. Jeg har liten interesse av å spille med en Wii kontroller egentlig, men hvis Wii blir hovedplatform for mange utviklere frykter jeg at vi er på vei mot et spillmarked der vi som elsker spill som Gears, Halo, GTA, MGS, Oblivion, Mass Effect og flott grafikk blir sulteforet....

9152483[/snapback]

Alle oss som liker sånne spill slutter ikke plutselig å like dem da :)

Så lenge de fins maskiner som X360 og PS3 som kan levere grafikken så er det ett marked. Er det ett marked så vil folk lage spill til det. Det blir kanskje færre små produksjoner, men personlig gjør det meg lite da det er stortitlene som er best spør du meg. Det koster tross alt såpass mye å lage de store FPS eller rollespillene idag at det ikke er mange små selskaper som når fram til massene uansett. Selv før Wii kom på markedet så vi denne utviklingen.

For å si det slik. Hvis Epic/Bungie/Etcetc kan selge Xmillioner kopier av ett spill på X360/PS3 så lager de selvsagt dette spillet. Uansett hvor mange Wii som er solgt. Det ville vært dårlig business hvis de lot være og gjøre dette.

Edit: Hovedpoenget mitt er at så lenge det finnes en solid brukerbase med X360/PS3 så kan de fint leve sitt eget liv med "gamle" typer spill selv om Wii selger 3x så mye med "nye" typer spill.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

9152334[/snapback]

Utviklingen til konsollene fram til Wii var:

1. Lage en konsoll som hadde den siste teknologien til å presse polygoner og effekter.

2. Forbedre forrige kontrollerdesign, gjerne med flere knapper

Prinsippet bak Wii er veldig forskjellig fra tidligere. Nintendo laget en kontroll med mindre knapper og et design som ikke skulle skremme folk fra å spille. Og samtidig lage en konsoll som ikke presser 100x flere polygoner enn forrige generasjon.

Det eg meinte, eg var kansje ikkje klår nok. Dei 'played it safe' ved å ta billig, gammal(*) hardware, og putte det inn i ei fin kvit eske. Sjølvsagt får dei grøne tal kjappare enn dei to andre, som nyttar seg av strengt tatt, litt ferskare, og mykje dyrare maskinvare.

På en måte gjorde nok Nintendo det. De kunne ikke fortsette kappløpet slik det var pga. de er interessert i å tjene penger, mest pga. de ikke tjener på annet enn spill og konsoller. Derfor måtte de tenke anerledes. Dessuten var konseptet bak Wii (og DS) å forenkle måten vi spiller på og gjøre spill tilgjengelig for alle, dette er visjonen til Satoru Iwata som tok over etter Yamauchi.

Og det er ikke gammel hardware. Den er bare ikke så kraftig sammenlignet med Xbox 360 og PS3. Alt i Wii er nytt og spesialdesignet for maskinen. Noe av maskinvaren er beholdt, fordi Gamecube var på mange måter hadde et veldig optimalisert design. Dessuten kunne heller ikke Nintendo lage kontrollen for Gamecube fordi den manglet både kraften og teknologien.

Alt er snakk om business, så at de ønsker å tjene penger er vel ikke rart. De laget en maskin vi ønsker å kjøpe, tross svakere maskinvare.

Eg syns det er snodig at folk kallar denne styre mekanismen nytt, når eg brukte det i Motocross madness, for nesten eit tiår sidan.

Det gjorde du aldeles ikke. Selve bevegelseskontroll ja, men ikke på lik måte som på Wii. Hadde den gamepaden et IR-kamera? Nei. Den kontrollen er noe mer i retning av hva Sony kom med Sixaxis.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Litt morsomt å lese at folk sier at Nintendo kjørte den safe denne generasjonen, for de har kjørt langt fra safe.

De hoppet av grafikk løpet og lagde en konsoll langt fra tradisjonell i følge dagens standard, uten HD grafikk, ekstern lagring, multiplayer support og hele pakken. De lagde og en kontroll som vi ikke har had til konsoll noen gang, så det var langt fra sikkert at det kom til å bli godt motatt.

Så kjørte Nintendo det safe denne generasjonen? Nei, de tok en enorm sjangse og den sjangsen lønte seg.

Om man skal si noen kjørte det safe så er det jo egentlig PS3. De satset stort med blu-ray, men utenom det så er PS3 en tradisjonell denne generasjons konsoll med HD grafikk, lagringsmedia, multiplayer support og samme kontrolleren denne generasjonen som alle andre generasjonene. Eneste lille sjangsen PS3 tok var å bruke dyre komponenter. Ellers kjørte de "safe" på det de trodde markedet kom til å gå vil etter.

Fine tall dette for Nintendo, og ikke bare viktig finansielt men også når det kommer til søtte fra 3dje parts utviklere. De ser at Nintendo selger, og vil være der pengene er. Hva skjer hvis utviklerne og for det meste hopper av grafikkløpet og satser Wii?

Lenke til kommentar
snip

De hoppet av grafikk løpet og lagde en konsoll langt fra tradisjonell i følge dagens standard, uten HD grafikk, ekstern lagring, multiplayer support og hele pakken.

Snip

Om man skal si noen kjørte det safe så er det jo egentlig PS3. De satset stort med blu-ray, men utenom det så er PS3 en tradisjonell denne generasjons konsoll med HD grafikk, lagringsmedia, multiplayer support og samme kontrolleren denne generasjonen som alle andre generasjonene.

snipetisnipp

9153191[/snapback]

Må pirke litt på deg her Bear.. Wii har da vitterlig multiplayersupport.... Multiplayer er jo bare at flere spiller sammen som f.eks i Wii sports. Wii uten miltiplayersupport hadde vært sørgelige greier for min del!

Multiplayer singlesystem fra Wikipedia

Regner med at du tenkte på online multiplayer ala PSN eller Xbox Live :thumbup:

Må ikke skremme folk bort fra Wii ved å skrive at det ikke er multiplayer.. Ikke at mange ville trodd det men man kan jo aldri vite :whistle:

Lenke til kommentar

9152334[/snapback]

Dette blir totalt irrelevant. At denne kontrollen har funnes som et tilleggsutstyr til PC har ingenting å si, siden det finnes knapt en eneste PC kontroll i verden som alle spillutviklere som jobber med platformen må designe spill rundt, med et lite unntak for flightsticks, som heller ikke er en så stor del av markedet. Med konsoller må man enten man vil eller ikke designe spill rundt den nye kontrollen. Derfor styrer Nintendo konsollmarkedet i en helt ny retning. Å blande inn PC kontrollere som aldri kommer til å bli en form for standard og som regel flopper fordi det er ofte bare en nisje med titler som utnytter hver kontroll, blir tullete.

Lenke til kommentar

9152483[/snapback]

Alle oss som liker sånne spill slutter ikke plutselig å like dem da :)

Så lenge de fins maskiner som X360 og PS3 som kan levere grafikken så er det ett marked. Er det ett marked så vil folk lage spill til det. Det blir kanskje færre små produksjoner, men personlig gjør det meg lite da det er stortitlene som er best spør du meg. Det koster tross alt såpass mye å lage de store FPS eller rollespillene idag at det ikke er mange små selskaper som når fram til massene uansett. Selv før Wii kom på markedet så vi denne utviklingen.

For å si det slik. Hvis Epic/Bungie/Etcetc kan selge Xmillioner kopier av ett spill på X360/PS3 så lager de selvsagt dette spillet. Uansett hvor mange Wii som er solgt. Det ville vært dårlig business hvis de lot være og gjøre dette.

Edit: Hovedpoenget mitt er at så lenge det finnes en solid brukerbase med X360/PS3 så kan de fint leve sitt eget liv med "gamle" typer spill selv om Wii selger 3x så mye med "nye" typer spill.

9152979[/snapback]

Hardcore (hater egentlig det ordet, men mangler noe bedre) markedet vil nok alltid være der, men de store utgiverne vil nok heller flytte mer ressurser over til Wii av flere årsaker:

1. Det er enklere og billigere å produsere Wii spill. For et spill ala Metal Gear Solid 4 kan man kanskje lage 4 Wii spill.

2. Mindre kostnader = mindre risiko. Hvis et selskap har $10 millioner til rådig og skal bestemme seg for å lage et nytt spill, hva vil være mest fornuftig? Pøse på alt i et X360/PS3 prosjekt eller lage 3-4 Wii spill?

3. Det er den konsollen som for øyeblikket ligger an til å få størst markedsandel av de tre nye.

Jeg frykter at fler og fler utgivere tenker slik og vil presse spillutviklere til å prioritere Wii foran de andre.

Nå er det jo ikke noe i veien for at man kan lage et spill i samme sjanger som Gears of War på Wii, men mange av oss som spiller slike spill har visse krav til grafikk, lyd og multiplayer. Der mangler Wii noe for å tilfredstille meg som gamer.

Lenke til kommentar

Alle tok vel sine sjanser og opp til hver enkelt hvor drastiske eller enkle de er.

PS3 tok med seg blu-ray og det gjenstår å se om de tjener/taper på dette.. Da med tanke på standardiseringen / formatkrigen.

Wii kom med kontrolleren og stor appell til nye marked.

360 kastet seg veldig tidlig inn i kampen og jeg vil si at de allerede har tatt en smekk for dette (garantisaken/RRoD).

Og får å være djevelens advokat, så tror jeg vi alle er enig i at det er kontrolleren til Wii som har vært genistreken. Samtidig så er Nintendo sin tankegang mye som Coca-Cola sin strategi: Everywhere, everyone! Altså, Wii ligger i en gunstig prisklasse for de fleste og appellerer til de fleste.

Men å si at Wii hentet inspirasjon til kontrolleren sin fra Nintendo DS skjønner jeg ikke. Det er ikke vanskelig å se at barn og voksne koser seg med EyeToy, DanceDance Revoluton mat, eller Zapper gun som kom til NES i 1985. Fjernstyringer til TVer har vi hatt i mange år, selv med point n' click lasere og motion detection. Så jeg vil ikke si at DS maskinen kan ta æren for kontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...